طول عمر دندان عصب کشی شده

یکی از روش‌های درمان دندان‌های پوسیده، استفاده از عصب کشی دندان‌ها است. گاهی اوقات پوسیدگی دندان‌ها به حدی می‌رسد که  تنها راه، خالی کردن داخل دندان عصب کشی و پر کردن دوباره دندان است. دندان پزشک‌ها معمولا وقتی پوسیدگی دندان به پالپ آن برسد، از عصب کشی استفاده می‌کنند. ولی سوال این است که طول عمر دندان عصب کشی شده، چقدر می‌تواند باشد. طبیعتا یک سری عوامل می‌توانند طول عمر دندان عصب کشی شده را کاهش دهند و در مقابل رعایت یک سری موارد نیز طول عمر آن را افزایش می‌دهند.

عصب کشی دندان و ضرورت آن چیست؟

ریشه دندان درون پالپ آن قرار دارد و اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود، به پالپ آن رسیده و درد بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. به طوری که فرد حتی از شدت درد قادر به غذا خوردن نخواهد بود. در چنین شرایطی وقتی به پزشک مرجعه می‌کنید، با گرفتن عکس و بررسی عصب دندان، شروع به عصب کشی کرده و پوسیدگی دندان و درد آن را برطرف می‌کند. پس می‌توان گفت که عصب کشی به تسکین درد و درمان دندان کمک می‌کند.

طول عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

دندان پزشک وقتی پالپ دندان را خالی کرده و با عصب کشی دندان، درد شما را تسکین می‌دهد؛ شروع به پر کردن دندان‌ها می‌کند. اگر شما نزد یک پزشک متخصص و با تجربه به عصب کشی دندان‌های خود بپردازید، طول عمر دندان عصب کشی شده معمولا زیاد خواهد بود تا حدود 10 سال در دندان شما باقی خواهد ماند. البته برای افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده راه و روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده

به طور معمول دندان عصب کشی شده می‌تواند تا حدود 10 الی 15 سال دوام بیاورد. ولی عواملی وجود دارند که رعایت آن‌ها می‌تواند این مدت زمان را افزایش دهد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• وسعت خرابی اولیه

یکی از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر دندان عصب کشی شده، وسعت خرابی اولیه است. یعنی این‌که دندان شما قبل از عصب کشی به چه مقدار پوسیده شده است. طبیعتا هر چقدر مقدار پوسیدگی دندان بیشتر باشد، دندان آسیب‌پذیرتر خواهد بود و به همان اندازه نیز به دقت زیاد برای نگهداری از آن نیازمند است. در چنین شرایطی دندان پزشک، به کمک روکش دندان، حجم عظیمی از بافت تخریب شده دندان را پوشش می‌دهد.

• محل قرارگیری دندان

محل قرارگیری دندان و نوع کاربری آن بر روی طول عمر دندان عصب کشی شده تاثیر می‌گذارند. به این صورت که محل قرارگیری دندان‌ها نوع استفاده از آن را تعیین می‌کنند. برخی از دندان‌ها برای جویدن و برخی دیگر برای بریدن طراحی شده‌اند. معمولا طول عمر دندان‌هایی که مخصوص جویدن هستند نسبت به سایرین کمتر است. این موضوع برای دندان‌های عصب کشی شده نیز صادق است.

• وسعت عفونت در دندان

گاهی اوقات علت عصب کشی می‌تواند تجمع باکتری‌ها در دندان‌ها باشد. در چنین شرایطی باکتری‌ها عفونت زیادی هم در دندان و هم در استخوان‌های اطراف ایجاد می‌کنند. عصب کشی در این موقعیت ریسک و خطر بالاتری خواهد داشت و بر روی طول عمر دندان تاثیر می‌گذارد.

• موفقیت درمان

موفقیت نهایی درمان نیز یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش طول عمر دندان عصب‌ کشی شده محسوب می‌شود. به این صورت که بهتر است برای درمان ریشه خود به متخصص درمان ریشه و پزشک مجرب مراجعه کنید. اگر دندان شما در قسمت عقبی فک قرار گرفته باشد و مقدار عفونت و وسعت پوسیدگی بسیار زیاد باشد؛ تنها کسی که می‌تواند به درستی کار عصب کشی را انجام دهد؛ پزشک متخصص و با مهارت خواهد بود. چراکه باقی ماندن قسمت کوچکی از دندان پوسیده، نتیجه انجام کار را مختل می‌کند.

• سن و سلامت بیمار

سن بیمار هر چقدر زیاد باشد؛ دندان‌های او نیز به همان میزان شکننده هستند و عصب کشی چنین دندان‌هایی با ریسک‌های بزرگی همراه است. سلامت بیمار نیز بر روی طول عمر دندان عصب کشی شده تاثیر می‌گذارد.

عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده

گاهی اوقات نیز پس از انجام عصب کشی موفقیت آمیز، باز هم دندان با یک سرذی مشکلات روبرو شده و عصب کشی دندان به خطر می افتد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• توجه داشته باشید که وقتی درمان اولیه دندان و ریشه انجام شد؛ تاج دندان روی آن قرار خواهد گرفت. اگر فرایند گذاشتن تاج دندان با تاخیر انجام شود، دندان در معرض عفونت و باکتری قرار خواهد گرفت.
  • همچنین اگر تاج به درستی روی دندان قرار نگیرد؛ احتمال افزایش عفونت زیاد خواهد بود.
  • در صورت ضربه به دندان و یا صورت، احتمال آسیب دیدن تاج دندان وجود خواهد داشت و نتیجه آن ورود باکتری و عفونت به ریشه دندان است.
  • نکته دیگر این است که اگر در طی درمان ریشه، بزاق دهان وارد ریشه دندان گردد، دندان دوباره عفونت خواهد کرد.

عمر دندان عصب کشی شده با روکش

تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده است و نشان می‌دهند که طول عمر دندان عصب کشی شده، در صورت مهارت بالای متخصص و وجود عوامل دیگر زیاد است. این مدت زمان در صورت عصب کشی دندان و پوشش آن به کمک روکش بیشتر خواهد شد و حدود میانگین 11 سال عمر خواهند کرد.

عمر دندان عصب کشی شده بدون روکش

برخی از دندان‌ها به حد زیادی پوسیده نمی‌شوند. چنین دندان‌هایی پس از عصب کشی نیز نیازی به روکش نخواهند داشت. از این رو طول عمر دندان‌های عصب کشی شده بدون روکش و به طور میانگین 20 سال است.

نحوه افزایش ماندگاری دندان عصب کشی شده

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند طول عمر دندان عصب کشی شده را افزایش دهند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• پس از عصب کشی دندان، باید همواره بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. به این صورت که پس از خوردن غذا، مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. توجه داشته باشید که دندان عصب کشی شده، فاقد عصب است و در صورت پوسیدگی مجدد، شما هیچ دردی در دندان خود احساس نخواهید کرد. از این رو بهتر است همواره مراقب دندان‌های خود باشید و هر از گاهی برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.
  • البته اگر دندان شما بشکند و یا دچار آبسه شود، دندان شما مجدد درد خواهد کرد و در چنین شرایطی نیز باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های پس از عصب کشی دندان

پس از عصب کشی دندان‌های خود بهتر است که با رعایت موارد زیر، طول عمر دندان عصب کشی شده را افزایش دهید؛

• رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان
  • سعی کنید غذاهای نرم‌تری بخورید تا وقتی که دندان عصب کشی شده به طور کامل ترمیم شود.
  • با سمت دیگر فک خود، کار جویدن غذا را انجام دهید.
  • از مصرف الک و سیگار خودداری کنید.
  • گاهی اوقات ممکن است در طی درمان لثه شما تحریک شده و دچار عفونت گردد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از دهانشویه مناسب استفاده کنید.
  • تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را به درستی مصرف کنید.

عصب کشی یکی از روش‌های درمان دندان‌های پوسیده است. همان‌طور که گفتیم اگر شدت پوسیدگی دندان زیاد باشد و این پوسیدگی به پالپ دندان برسد، از عصب کشی برای درمان آن استفاده می‌کنند. طول عمر دندان عصب کشی شده به عوامل مختلفی از جمله مهارت متخصص، سن بیمار، مقدار و وسعت عفونت دندان و … بستگی دارد ولی شما نیز می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان خود، طول عمر دندان عصب کشی شده را افزایش دهید.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.