باندینگ دندان

باندینگ دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

تا به حال فکر کرده‌اید که چقدر خوب، اگر روشی دندانپزشکی جود داشت که با کمک آن بتوانید نقایص دندانی مثل لب پریدگی دندان، فاصله بین دندان، بد شکلی ظاهری دندان و… را رفع کنید؟

کم‌تر کسی است که به داشتن دندان‌های زیبا اهمیت ندهد، چرا که زیبایی دندان‌ها تاثیر بسزایی بر زیبایی لبخند و صورت ما دارند. باندینگ دندان احتمالا همان چیزی باشد که انتظارش را دارید. یک روش دندانپزشکی زیبایی که می‌تواند ظاهر دندان‌هایتان را زیباتر و کمک کند وقتی لبخند می‌زنید، از زیبایی لبخندتان لذت ببرید.

اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید باندینگ دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ حتما در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا همه‌چیر در خصوص این تکنیک زیبایی را بدانید.

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان یکی از روش‌های زیبایی دندانپزشکی است که در آن طی فرایندی، ماده رزینی همرنگ دندان را روی سطح دندان قرار می‌دهند. بعد از این کار، با یک اشعه مخصوص، مواد روی دندان سفت می‌شود. این روش می‌تواند مشکل‌گشای بسیاری از ناهنجاری‌های دندانی باشد. مثلا اگر دندان ترک خورده و شکسته‌ای داشته باشید یا از ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده‌تان راضی نباشید، باندینگ دندان به دادتان می‌رسد و مشکل را حل می‌کند.

باندینگ دندان

در چه مواقعی از باندینگ دندان استفاده می‌شود؟

باندینگ دندان کاربردهای مختلفی دارد. چه به منظور حفظ زیبایی دندان چه استحکام آن. در هر دو حالت می‌توان تحت نظر دندانپزشک متخصص، از این روش استفاده کرد. در ادامه به موارد استفاده باندینگ دندان می‌پردازیم:

1.ترمیم دندان‌های ترک خورده و شکسته

 گاهی بر اثر آسیب مینای دندان یا ضربه و برخورد جسمی سخت، دندان دچار ترک یا شکستگی می‌شود. ترک‌ها می‌توانند محل مناسبی برای تجمع پلاک دندان و پوسیدگی باشند. همچنین شکستگی دندان را بسیار آسیب پذیر کرده و مشکلات زیادی بوجود خواهد آورد، در این مواقع باندینگ دندان می‌تواند کمک کند در کوتاه‌ترین زمان مشکل برطرف شود.

2.پر کردن فاصله بین دندان

گاهی بزرگ بودن فک نسبت به سایز دندان‌ها، کشیدن یک دندان یا تحلیل آن‌ها باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود. فاصله بین دندان یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی، کلافگی و ناهنجاری ظاهری دندان است. در این موقعیت می‌توان با پرکردن فاصله بین دندان با کمک باندینگ، مشکل را تاحد زیادی برطرف کرد.

3.بلندتر کردن دندان‌ها

اغلب دندان‌ها وقتی بلندتر هستند ظاهر زیباتری دارند، همچنین گاها با ساییدگی سطح دندان، ظاهر دندان‌ها کوتاه‌تر از حالت اولیه آن شده. در این شرایط باندینگ می‌تواند به بیشتر نشان دادن ارتفاع دندان کمک کند.

4.بهبود ظاهر دندان‌هایی که بدشکلی یا بدرنگی دارند

یکی دیگر از کاربردهای زیبایی باندینگ، کمک به تغییر شکل دندان‌های ناهماهنگ و بدرنگی ظاهری دندان‌ها است. این روش در عین سادگی می‌تواند در زمان کوتاه، مشکل بیمار را حل کند.

5.حفاظت از ریشه دندان

گاهی تحلیل لثه بیمار، باعث شده ریشه بیشتر در معرض دید و آسیب باشد. در حقیقت ریشه حمایت خود را ازدست داده و مستعد آسیب دیدگی است. در این موقعیت باندینگ دندان می‌تواند از ریشه محافظت کند.

6.برطرف کردن نازیبایی که بر اثر پر کردن آمالگام ایجاد شده

مواد آمالگام، موادی است که برای پرکردن دندان استفاده می‌شود. این مواد ترکیبی از فلز جیوه و پودر آمالگام است. پودر آمالگام نیز دارای ترکیبانی مشخص از نقره، نیکل و روی است. پر کردن دندان با این مواد، به دلیل این که نقره‌ای رنگ است، ظاهر نامناسبی برای دندان‌ها ایجاد می‌کند. باندینگ دندان می‌تواند با ایجاد پوششی به رنگ دندان، این نازیبایی را جبران کند.

باندینگ دندان

مزایای باندینگ دندان چیست؟

  • این روش در مدت زمان نسبتا کوتاه و در یک بار ویزیت انجام می‌شود.
  • باندینگ دندان درد نداشته و بدون ایجاد ناراحتی برای بیمار انجام می‌شود.
  • باندینگ نسبت به سایر روش‌های زیبایی مثل کامپوزیت، لمینت و… هزینه کم‌تری دارد.
  • باندینگ مراقبت ویژه و سختی ندارد.
  • این روش بین 3 تا 10 سال ماندگاری دارد .

معایب باندینگ چیست؟

  • تغییر رنگ به مرور زمان نسبت به روش‌هایی مثل لمینت و کامپوزیت بیشتر است .
  • طول عمر باندینگ نسبت به روش‌های مشابه کم‌تر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.
  • آسیب‌ پذیری باندینگ نسبت به سرامیک و روکش‌های دندانی بیشتر است به همین دلیل باید حین جویدن مواد خوراکی سخت بیشتر مراقبت کنید.

انواع باندینگ دندان

بهتر است بدانید که باندینگ به دو روش اصلی انجام می‌شود. در اینجا با هر کدام از تکنیک های باندینگ آشنا خواهید شد.

1. باندینگ مستقیم

در روش باندینگ مستقیم دندان، رزین کامپوزیت به طور مستقیم روی دندان قرار می‌گیرد و روی دندان هم شکل داده می‌شود. پروسه انجام این تکنیک کوتاه است. باندینگ مستقیم دندان در یک جلسه مطب انجام میشود.

2. باندینگ غیرمستقیم

در روش باندینگ غیرمستقیم دندان، رزین قبل از این که به صورت مستقیم روی دندان قرار بگیرد، ساخته می‌شود. ابتدا یک جلسه، دندانپزشک از دندان‌ها قالب‌گیری می‌کند. سپس در جلسه بعدی، نصب باندینگ از پیش ساخته شده، روی دندان انجام می‌شود.

مراحل انجام باندینگ

باندینگ طی 4 مرحله انجام می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  1. انتخاب رنگ: در مرحله اول باید رنگ رزین کامپوزیت انتخاب شود. اغلب رنگی انتخاب می‌شود که با رنگ دندان‌های اصلی مطابقت داشته باشد.
  2. آماده سازی دندان: در مرحله دوم، دندان برای چسباندن مواد رزینی آماده می‌شود. برای این مرحله ابتدا باید سطح دندان خشن و کمی تراشیده شود. بعد از تراشیدن، این سطح مناسب چسبندگی کامپوزیت یا باندینگ می‌شود.
  3. گذاشتن باندینگ روی دندان: اگر از روش باندینگ مستقیم استفاده کنید، در این مرحله مواد رزینی باندینگ روی دندان گذاشته می‌شود. اگر روش باندینگتان غیر مستقیم باشد نیز، مرحله سوم مرحله نهایی بوده و کار با چسباندن مواد روی دندان به پایان می‌رسد.
  4. محکم کردن مواد رزینی روی دندان: در مرحله آخر باندینگ مستقیم، باید مواد رزینی با نور UV روی دندان فیکس شود. بعد استفاده از UV و محکم کردن مواد روی دندان، باندینگ صیقل داده می‌شود تا برای استفاده مناسب باشد.

مراقبت‌های بعد از باندینگ

اگر نسبت به مراقبت‌های بعد از باندینگ دندان غافل باشید، ممکن است خیلی زود تمام هزینه‌ای که برای باندینگ کرده‌اید هدر برود. برای ماندگاری بالای باندینگ، باید از مراقبت‌ها به خوبی آگاه باشید. در ادامه مهم‌ترین نکات مراقبتی که باید بعد از انجام دنتال باندینگ رعایت کنید را به شما خواهیم گفت:

  • مراقبت مهم اولیه 24 ساعت بعد از انجام باندینگ است. طی این 24 ساعت مواد ممکن است هنوز به خوبی جا نیوفتاده باشد. از خوردن و جویدن مواد غذایی سفت و سخت و رنگی بپرهیزید.
  • دندان ابزاری برای باز کردن بطری، جویدن ناخن، شکستن آجیل و… نیست. زمانی‌که باندینگ می‌کنید، دندان‌های شما بیشتر در معرض خطر است. پس هرگز این کارها را انجام ندهید.
  • برای ماندگاری و عدم آسیب به دندان‌های اصلی، باید بعد از باندینگ بهداشت را در بالاترین سطح رعایت کنید. به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همچنین با مشورت دندانپزشک، یک شوینده فلورایدی مناسب خریداری و برای شستشو دهان از آن استفاده کنید.
  • بهتر است هر سه الی شش ماه برای معاینات دندانپزشکی مراجعه کنید تا در صورت بروز هر مشکلی، خیلی زود پیشگیری‌های لازم انجام شود.
  • برای ماندگاری رنگ باندینگ، مصرف نوشیدنی‌های رنگی مثل نوشابه، قهوه و چای را تا حد ممکن محدود کنید. همچنین استفاده از نی برای نوشیدن، می‌تواند تا حد زیادی از رنگ گرفتن دندان‌های شما جلوگیری کند.
  • علاوه بر نوشیدنی‌ها، خوراکی‌هایی مثل پفک، تمشک، آلبالو، لبو و… که رنگدانه‌های بسیار قوی دارند، باید به صورت محدود مصرف و بلافاصله بعد از خوردن، دندان‌ها شسته شود تا اثر این رنگدانه‌ها روی دندانتان باقی نماند.

باندینگ دندان

طول عمر باندینگ چقدر است؟

طول عمل دنتال باندینگ به رعایت یا عدم رعایت مراقبت‌هایی که پیش‌تر ذکر شد بستگی دارد. به طور کل، می‌توان برای باندینگ بسته به جنس مواد و مراقبت، عمری بین 3 تا 10 سال درنظر داشت. اما با مراقبت‌های بیشتر، عمر بیشتری نیز برای دندان‌ها محتمل است. این نکته را فراموش نکنید که باید عادات بهداشت دهان و دندان را بعد از دنتال باندینگ، بیش از قبل تقویت کنید.

آیا باندینگ می‌تواند جایگزین ارتودنسی شود؟

ارتودنسی درمانی است که در آن برهم ریختگی‌های دندان اصلاح می‌شود. باندینگ نمی‌تواند جایگزینی برای ارتودنسی در افرادی که ناهنجاری دندانی زیادی دارند شود. اما زمانی که برای حل مشکلی مثل فاصله بین دندان‌ها یا کجی خفیف نیاز به ارتودنسی داشته باشید، دنتال باندینگ می‌تواند جایگزین مناسبتری نسبت به ارتودنسی باشد.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری چیست؟

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان در اختیارتان قرار بدهیم. وقتی جلوی آینه لبخند می‌زنید، از زیبایی دندان‌هایتان لذت می‌برید؟ یا زردی و جرم روی دندان باعث می‌شود چندان دل خوشی از لبخندتان نداشته باشید؟ اهمیت داشتن دندان‌های تمیز و سفید بر هیچکس پوشیده نیست. همچنین پلاک‌های روی سطح دندان علاوه بر این که زیبایی دندان را می‌گیرند، باعث بیماری‌های دهان و دندان و سایر مشکلات در سلامتی هم می‌شوند.

همین موضوع باعث شده روش‌های سفید و سالم شدن دندان این روزها بسیار پرطرفدار شوند. پولیش دندان و جرم گیری دو روش رایج و پرکاربرد برای داشتن دندان‌های سالم و مرواریدی است. بسیاری افراد فکر می‌کنند هر دو روش یکسان است. اما ما می خواهیم به چند مورد از تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان اشاره کنیم.

اگر شما هم برای تصمیم‌گیری بهتر، دوست دارید بدانید که تفاوت پولیش دندان و جرم گیری چیست، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

جرم گیری دندان چیست؟

قبل از این که به تفاوت پولیش دندان و جرم گیری بپردازیم بیایید ابتدا بینیم جرمگیری دندان چیست و سپس تفاوت پولیش دندان و جرم گیری را مورد بررسی قرار بدهیم. مواد غذایی با بزاق، باکتری و میکروب‌ها مخلوط می‌شوند و روی سطح دندان لایه‌ای ایجاد می‌کنند که به آن پلاک دندان گفته می‌شود. این پلاک‌ها علاوه بر این که باعث زرد دیده شدن سطح دندان می‌شوند، عامل پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه و بدبو شدن دهان هم هستند.

جرم‌گیری روشی تخصصی است که با کمک آن، جرم‌ها از سطح و لابه‌لای دندان برداشته می‌شود. همچنین در بسیاری مواقع، زیر خط لثه، لایه‌هایی از پلاک ایجاد می شود که باعث کاهش اتصال دندان و لثه و سستی دندان خواهد شد. این لایه هم در زمان جرم‌گیری با کمک ابزارهای مخصوص، ازبین می‌رود. جرم گیری یک درمان تخصصی محسوب شده و باید حتما توسط دندانپزشک ماهر انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است باعث عفونت و التهاب لثه و آسیب به دندان‌ها شود.

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

جرم گیری چطور انجام می‌شود؟

برای این که تفاوت پولیش دندان و جرم گیری بیایید ببینیم جرمگیری دندان چطور انجام می شود؟

  1. معاینه کامل: ابتدا با معاینه دقیق دندان، نواحی تجمع جرم شناسایی می‌شود. همچنین طی معاینه، دندانپزشک دندان را ازنظر مشکلات مهم‌تر، مثل پوسیدگی شدید، بیماری لثه و… بررسی می‌‌کند.
  2. تراشیدن جرم: در مرحله دوم، پلاک‌های زیر خط لثه و بین دندان‌ها با ابزار تراشنده اولتراسوند یا اسکیلر تراشیده و سپس تمام سطح دندان، جرم گیری می‌شود.
  3. بعد از تراشیدن همه جرم‌های دندان، با استفاده از مسواک برقی و خمیر دندان مناسب، مرحله آخر پاکسازی انجام می‌شود.

پولیش دندان چیست؟

قبل از این که به بررسی تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان بپردازیم بیایید ببینیم پولیش دندان چیست؟ پولیش دندان، یک روش درمانی – زیبایی است که کمک می‌کند دندان‌های سالم و براقی داشته باشید. در این روش، علاوه بر برداشتن پلاک و بررسی کامل دندان از لحاظ وجود جرم و پوسیدگی، سطح دندان پولیش می‌شود تا لکه‌های روی دندان ازبین برود و دندان‌ها روشن‌تر و درخشان تر شوند.

بسیاری افراد به اشتباه پولیش را کاملا یک عملیات زیبایی می‌دانند اما اینطور نیست. پولیش علاوه بر زیبایی، باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود. با کمک پولیش، سطح دندان صیقلی می‌شود و شما می‌توانید هنگام لبخند زدن، از درخشندگی دندان‌هایتان حسابی لذت ببرید.

مراحل پولیش دندان

برای این که تفاوت پولیش دندان و جرم گیری را بدانیم بیایید مراحل پولیش دندان را بررسی کنیم.

  • درمرحله اول، دندانپزشک دندان‌های شما را از نظر وجود هرنوع پوسیدگی و بیماری لثه بررسی می‌کند.
  • در دومین مرحله، پلاک‌های دندانی کاملا تراشیده و برداشته می‌شوند. این مرحله بسیار شبیه به جرمگیری است.
  • مرحله سوم، نوبت به پولیش می‌رسد. با کمک پولیش لکه‌های روی سطح دندان، برداشته می‌شود تا ظاهر دندان، صیقلی و صدفی شود. این مرحله با آغشته کردن دستگاه به پروفیلاکسی که خمیر پولیش محسوب می‌شود و پر از ذراتی است که مثل اسکراب عمل‌کند، انجام می‌شود.
  • مرحله چهارم با کمک نخ دندان، تمامی مواد اضافه باقی مانده مابین دندان‌ها تمیز می‌شود تا دندان، سالم بماند.
  • در مرحله آخر، شستشوی نهایی با فلوراید انجام می‌شود. این درمان باعث می‌شود تا 2 الی 3 ماه، دندان‌تان از پوسیدگی‌های احتمالی در امان بماند.

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

پولیش چطور به سلامت دندان کمک می‌کند؟

با انجام پولیش، میکروب‌های قدیمی که سطح دندان را دربرگرفته‌اند و به مرور عامل پوسیدگی دندان می‌شوند برداشته می‌شود. همچنین ممکن است در نواحی از دندان، استفاده از مسواک سخت یا ابزارهای ثانویه، زبری ایجاد شده باشد. در نواحی زبر، تجمع پلاک بیشتر از سایر نواحی خواهد بود، به همین خاطر، اگر با پولیش این زبری برطرف نشود، دندان بیشتر در معرض خطر پوسیدگی است.

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری چیست؟

در این قسمت می خواهیم به تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان بپردازیم. به طور کل، می‌توان پولیش را نوعی مکمل برای جرم‌گیری درنظر گرفت. این دو روش در عین وجود شباهت‌های بسیار، تفاوت‌هایی هم دارند که اطلاع از آن کمک می‌کند که در انتخاب خود بهتر عمل کنید. گرچه با مراجعه به دندانپزشک ماهر و متخصص، بهترین درمان برای دندان‌های شما درنظر گرفته خواهد شد، اما آگاهی شما عامل تضمین سلامت دندان‌هایتان است.  در ادامه به بررسی تفاوت پولیش دندان و جرم گیری می‌پردازیم:

  • تفاوت ابزار پولیش و جرم گیری دندان: برای جرم گیری از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود، کورت‌های دستی، دستگاه اولتراسونیک و… از جمله ابزارهایی است که در این روش کاربرد دارد. در حالی که برای پولیش دندان، دندانپزشک از یک ماده جلا دهنده و هندپلیس مخصوص استفاده می‌کند.
  • تفاوت در مدت زمان انجام کار: اغلب، پولیش و جرم گیری درمان‌های جدا از هم نیستند. بعد از هر جرم گیری، پولیش هم انجام می‌شود. اما اگر بخواهیم زمان هر یک را به تنهایی در نظر بگیریم، جرم گیری پروسه زمان‌بر و حساس‌تری نسبت به پولیش دندان است.
  • نیاز به استفاده از بی‌حسی: فرایند پولیش به تنهایی نیازی به بی‌حسی ندارد؛ اما طی جرم گیری ممکن است نیاز باشد در برخی نواحی، از تزریق داروی بی‌حسی کمک گرفته شود تا خللی در انجام این درمان ایجاد نشود. اغلب بی‌حسی برای نواحی به کار می‌رود که جرم زیر لثه رفته و باعث آسیب به دندان‌ها می‌شود.
  • هدف: هدف از انجام جرم‌گیری، خلاص شدن از شر جرم و پلاک‌های دندانی است که باعث آسیب به سلامت دندان می‌شود. گرچه جرم باعث زردی دندان‌ها شده و جرم‌گیری، کمک می‌کند دندان‌های سفید، مشخص شود اما جرم‌ گیری را می‌توان یک درمان تماما پزشکی دانست تا زیبایی. در حالی که، پولیش دندان، علاوه برتاثیری که در سلامت دندان‌ها دارد، به درخشندگی و زیبایی آن، کمک شایانی می‌کند. پولیش دندان زبری که بر اثر استفاده از ابزارهای جرم‌گیری ایحاد شده را برطرف کرده تا ضمن کاربرد زیبایی، جلوی تجمع دوباره پلاک در این نواحی را بگیرد.
  • تفاوت در خون‌ریزی : هنگام پولیش دندان، هیچ خونریزی اتفاق نمی‌افتد، در حالی که ممکن است برای جرم‌گیری نواحی از دندان، خصوصا خط لثه، کمی جراحت ایجاد شود و به طبع، خونریزی خفیفی داشته باشید.
  • تفاوت در میزان درد: پولیش دندان پروسه دردناکی نیست و اغلب بدون کم‌ترین احساس بدی، در کوتاه‌ترین زمان (حدودا 15 الی 20 دقیقه) انجام می‌شود. اما با وجود این که جرم‌ گیری در بیشتر مواقع بدون درد انجام می‌شود؛ ممکن است وجود جرم‌های سخت و مقاوم در نواحی خاص، باعث شود حین این درمان، کمی احساس درد وجود داشته باشد.

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

مراقبت بعد از جرم گیری و پولیش دندان

اگر دوست دارید کم‌تر برای پولیش و جرم‌ گیری راهتان به دندانپزشکی باز شود، بهتر است نحوه مراقبت درست از دندان بعد از انجام این درمان‌ها را بدانید. در ادامه به چند نکته مراقبتی مهم برای ماندگاری نتیجه پولیش و جرم گیری اشاره می‌کنیم:

  • تاحد ممکن از مصرف مواد غذایی رنگ دار، پرهیز کنید.
  • بعد از نوشیدن قهوه یا چای، بلافاصله دهان را بشویید تا رنگ این نوشیدنی‌ها روی دندان باقی نماند.
  • استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید، مسواک به تنهایی قادر به حفظ سلامت دندان‌ها نیست.
  • از نخ دندان و مسواک مرغوب استفاده کنید، ممکن است با خرید مسواک و نخ دندان نا مرغوب کمی در هزینه اولیه صرفه جویی کنید، اما در ادامه باید بهای آن را با هزینه‌های سنگین‌تر جرم‌گیری و ترمیم پوسیدگی دندان و… بپردازید.
  • هر روز حداقل 2 بار مسواک بزنید.

نوشیدن الکل باعث آسیب جدی به دندان‌های شما خواهد شد، پس برای مراقبت بیشتر نوشیدن الکل را ترک کنید.

  • هنگام انتخاب مسواک، حتما به نرمی و زبری برس مسواک توجه کنید. برس خیلی نرم و خیلی سخت، هردو باعث آسیب به دندان می‌شود.
  • حتما با مشورت دندانپزشک یک شوینده مناسب برای دندان‌ها خریداری و طی هفته، به دفعات استاندارد از آن استفاده کنید.
  • هر 6 ماه، ویزیت با دندانپزشک را جدی بگیرید.
  • حتما مصرف هر گونه مواد مخدر و دخانیات را قطع کنید.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

عوارض پر کردن دندان در بارداری و عصب کشی دندان در بارداری چیست؟

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به پر کردن دندان در بارداری و عصب کشی دندان در بارداری در اختیارتان قرار بدهیم. در دوره بارداری، خانم‌ها تغییرات زیادی را تجربه می‌کنند و چالش‌های متعددی دارند. یکی از این چالش‌ها، آسیب‌های دندانی است.

شکستگی‌ها، پوسیدگی‌های سطحی یا شدید که نیاز به عصب کشی در آن‌ها وجود دارد، همیشه ذهن خانم‌های باردار را نگران می‌کند. اگر شما نیز علاقه دارید در خصوص پر کردن دندان در بارداری و عصب کشی دندان در بارداری بیشتر بدانید، بهتر است خیال‌تان را راحت کنیم که همه چیز به محدودی تصور رایج در جامعه نیست.

درمان‌های دندانی در برخی شرایط می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط خاص در دوران بارداری انجام شوند و هیچ نیازی به نگرانی و استرس بابت آن وجود ندارد. به همین دلیل می‌توانید با آسودگی خیال، تا پایان این مقاله همراه ما بمانید تا اطلاعاتی جامع و به روز در خصوص پر کردن دندان در بارداری و عصب کشی دندان در بارداری ارائه کنیم.

عوارض پرکردن دندان در زمان بارداری

 به عنوان یکی از تغییرات بدنی در دوره بارداری، می‌توان به فزایش ترشح هورمون‌ها اشاره کرد. این تغییرات می‌توانند به مشکلاتی مانند بیشتر شدن خطر بیماری‌های لثه، تحریک ورم لثه، آسیب دیدگی دندان، یا افزایش احتمال تولید پلاک دندانی اشاره کرد.

به دلیل نیاز جنین به رشد، بدن از مغز استخوان مادر تغذیه جنین را انجام میدهد. همین موضوع موجب می‌شود تا نیاز مادر به تامین تغذیه و مواد مغذی بدن بیشتر شود. به همین دلیل کاستی‌ها موجب می‌شود تا مادر در معرض آسیب دندان قرار گیرد. اما لازم است ابتدا تصورات از عوارض پر کردن دندان در زمان بارداری را بدانید.

پر کردن دندان در زمان بارداری، اگر توسط افراد متخصص انجام شود و تمام مراقبت های این دوران اولویت قرار داده شود، معمولاً ایمن خواهد بود. اما در شرایطی که مراقبت در زمان تصویر برداری انجام نشود، ریسک بروز  آسیب به جنین وجود دارد.

گاهی نیز به دلیل حساسیت به داروی بی حسی و عدم درمیان گذاشتن آن با دندان پزشک، شاهد افزایش فشار خون و تپش قلب در افراد هستیم که ریسک آسیب را اندکی افزایش می‌دهد. گاهی پر کردن دندان در بارداری، ریسک بروز حساسیت بیشتر را همراه دارد. در این دوره به دلیل محدودیت مصرف آنتی بیوتیک و داروهای مسکن، تحمل درد برای مادر دشوار است. تجربه ایجاد عفونت پس از پر کردن دندان در زمان بارداری، باز هم به دلیل محدودیت آنتی بیوتیک می‌تواند دردسر ساز باشد.

پر کردن دندان در بارداری و عصب کشی دندان در بارداری

آیا پر کردن دندان در بارداری مجاز است؟

پر کردن دندان در دوران بارداری اگر ضروری باشد، مجاز است. شما می‌توانید برای کاهش آسیب به جنین و ریسک‌های ناشی از تصویر برداری با اشعه X، پزشک متخصص را مطلع کنید و در زمان تصویر برداری نیز، متخصصین رادیولوژی را از شرایط بارداری آگاه کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون دردسر و نگرانی مراحل پر کردن دندان را دنبال کنید. معمولا درمان‌های دندانی با کمک پزشک متخصص، به خوبی انجام می‌شود تا بدون تجربه دندان درد، التهاب و … تجربه مطلوبی کسب کنید.

تاثیر بارداری بر روی دندان چیست؟

بارداری می‌تواند تأثیرات مختلفی بر روی دندان‌ها داشته باشد.آگاهی از این تاثیرات به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون دردسر و نگرانی‌های جانبی، از بروز آن در دوران بارداری پیشگیری کنید. تغییرات در سطح هورمون‌ها می‌تواند عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار دهد و همین موضوع ریسک بروز پوسیدگی را افزایش می‌دهد.  برخی زنان در دوران بارداری ممکن است از تحریک ورم لثه را تجربه کنند و درد، تورم یا خونریزی نگرانی های آن‌ها را چند برابر کند.

در  برخی از خانم‌های باردار، حساسیت دندان ها چند برابر می‌شود. این مشکل معمولا به دلیل تغییرات هورمونی و تغییر در ترشح بزاق دهان است. آسیب پذیری بدن مادر ریسک بروز مشکلاتی مثل آفت دهانی را افزایش می‌دهد. کاهش منابع بدن در شرایط رشد جنین، می‌تواند سرعت پوسیدگی دندان‌ها را افزایش داده و ریسک شکستگی دندان یا آسیب های جانبی را افزایش دهد.

پر کردن دندان در بارداری و عصب کشی دندان در بارداری

بهترین موقع برای پر کردن دندان در بارداری چیست؟

با توجه به تمام توضیحاتی که داده شد، اگر در طول زمان بارداری هرگونه علائمی از آسیب به دهان و دندان را تجربه کردید، نیازی نیست تا متولد شدن کودک صبر کنید؛ چرا که این کار موجب افزایش آسیب به دندان‌ها می‌شود. به همین دلیل باید برای انجام این کار خصوصا در سه ماهه دوم بارداری اقدام کنید.

این دوران بهترین زمانی است که شما می‌توانید با کم‌ترین ریسک اسیب به جنین، درمان را دنبال کنید. هرچند استفاده از اشعه ایکس و تصویر برداری‌ تحت هر شرایطی ممنوع است، اما زمانی که درد و ریسک آسیب وجود داشته باشد، باید حتما با استفاده از لباس های مخصوص و محافظتی، این کار را دنبال کنید تا سلامت مادر به خوبی تامین شود.

اما با توجه به شرایط خاص هر فرد در دوران بارداری و شدت آسیب به دندان ها، باید حتما نظر پزشک متخصص‌تان را در این زمینه جویا شوید تا روشی را انتخاب کنید که بدون هرگونه آسیب امکان بهبودی را فراهم کنند.

عوارض عدم عصب کشی دندان در بارداری چیست؟

عوارض عدم انجام عصب کشی دندان در دوران بارداری می‌تواند بر روی مادر و جنین بسیار جدی باشد.  معمولا بر روی مادر اثرات ناخوش آیند درد و کلافگی آن کاملا مشهود است. درد و ناراحتی با محدودیت مصرف مسکن، از جمله مشکلاتی است که می‌تواند روحیه آسیب پذیر مادر در دوران بارداری را تحریک کند.

مشکلاتی مقل عفونت لثه و ریسه دندان، تورم و… می‌تواند بر سلامت مادر اثر نامطلوبی داشته باشد و درمان را زمان بر کند. عدم انجام عصب کشی دندان در دوران بارداری می‌تواند آسیب‌هایی برای جنین ایجاد کند. بیماری‌های مادر می‌تواند اثرات ناخوش آیندی بر رشد طبیعی جنین داشته باشد و مقدمه بروز بیماری را فراهم کند.

با این حال، در صورتی که پزشک شما صلاح بداند، درمان دندان در دوران بارداری انجام می‌شود. در صورت عدم صلاحدید پزشک باید از درمان های کنترلی و مراقبتی استفاده کنید تا کم‌ترین آسیب را تجربه کنید و درمان را موکول به زمان پس از زایمان کنید.

چگونه ریسک نیاز به درمان دندان در بارداری را کاهش دهید؟

همان طور که از ابتدا گفتیم، عصب کشی دندان در زمان بارداری مزایا و معایب خاصی دارد که براساس صلاحدید پزشک دنبال می‌شود. معمولا برای کاهش ریسک نیاز به درمان دندان در دوران بارداری، می‌توانید اقداماتی را دنبال کنید. به این ترتیب در این بخش جزییاتی از اقدامات موثر در کاهش این ریسک را بررسی می‌کنیم.

  1. مراقبت دندانی دقیق: رعایت مراقبت‌ از دهان و دندان شامل مسواک زدن مرتب، عدم مصرف مواد غذایی آسیب زا و استفاده از نخ دندان و دهانشویه همگی می‌توانند ریسک نیاز به درمان های دندانی در دوره بارداری را کاهش دهند.
  2. مصرف غذاهای سالم: یکی از اقدامات موثر برای شما، مصرف غذاهای سالم است. اگر در انتخاب مواد غذایی کمتر قندی و پر پروتئین، مصرف میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف مواد شیرین موفق عمل کنید، شانس زیادی دارید تا نیاز به عصب کشی را کاهش دهید.
  3. چکاپ دوره‌ای: مراجعه به دندانپزشک به صورت دوره‌ای خصوصا پیش از اقدام برای بارداری، به شما کمک می‌کند تا بتوانید با کم‌ترین ریسک برای این کار اقدام کنید.
  4. مصرف کلسیم: مصرف کافی کلسیم در طول دوران بارداری می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کند و ریسک بروز مشکلات دندانی را کاهش دهد. این کار باید با صلاحدید پزشک متخصص شما انجام شود.

پر کردن دندان در بارداری و عصب کشی دندان در بارداری

آیا عکسبرداری از دندان در دوران بارداری ممنوع است؟

درست است که تابش اشعه ایکس در دوران بارداری باید به حداقل ممکن محدود شود، اما در برخی موارد ضروری است و باید انجام شود. در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا خانم باردار پرسنل مرکز تصویربرداری را در جریان قرار دهد. با استفاده از تکنیک‌های محافظتی مانند لباس محافظ و کاهش دز اشعه به حداقل، تصویربرداری از دندان توسط رادیولوژیست انجام می‌شود. به این ترتیب میتوانید با کمترین ریسک اسیب به جنین، برای درمان دندان و پر کردن آن اقدام کنید. به این ترتیب نگرانی بابت آسیب های احتمالی و بعدی نخواهد بود.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

میناکاری دندان و مزایا و معایب آن

سلامت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر روی سلامت بدن انسان است. معمولا زیبایی ظاهری چهره نیز وابسته به لبخند دلنشین و دندان‌های زیبا است. هرگونه آسیب به دندان‌ها می‌تواند سلامت و زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد برای دستیابی به یک ظاهر جذاب و نگهداری بهتر از دندان‌ها، میناکاری دندان را پیش می‌گیرند. میناکاری دندان روشی عالی برای رسیدگی به حال و هوای دندان‌ها است. به این ترتیب می‌توانید طول عمر دندان‌ها را افزایش داده و شرایطی را فراهم کنید که بتوانید دندان‌های سلامتی داشته باشید.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید که در خصوص میناکاری دندان بیشتر بدانید و مزایای آن را در کنار معایب درک کنید، همراه ما باشید.

میناکاری دندان

میناکاری دندان چیست؟

میناکاری دندان یک فرآیند درمانی بسیار کاربردی است که هدف آن حفظ و بهبود سلامت مینای دندان است. زمانی که به هر دلیلی مینای دندان آسیب دیده باشد یا دندان‌ها در آستانه پوسیدگی باشند، از میناکاری دندان برای بهبود شرایط استفاده می‌شود.  زمانی که دندان‌ها به دلیل مصرف قندها و مواد غذایی باقیمانده در دهان، دچار آسیب شوند، پوسیدگی آغاز می‌شود. میناکاری در این شرایط ضروری است تا بتوانید دندان‌ها را نجات دهید.

روش‌های مختلفی برای انجام میناکاری و حفظ دندان‌ها وجود دارد. این کار شامل پر کردن دندانها با مواد مخصوصی مثل آمالگام، رزین کامپوزیت یا پروتزهای دندانی مانند ایمپلنت و لمینت است. انتخاب روش مناسب بر اساس شرایط دندان و توصیه پزشک انجام می‌شود تا بهبودی به مطلوب‌ترین حالت ممکن حاصل شود.

مزایای میناکاری دندان چیست؟

میناکاری دندان یک روش ترمیمی بسیار کاربردی است که می‌توانید به کمک آن دندان‌ها را از پوسیدگی و آسیب حفظ کنید. ترمیم و بازسازی دندان‌های آسیب دیده مزایای متعددی دارد. شما به راحتی می‌توانید با شناخت مزایای میناکاری دندان، برای انجام آن انگیزه بیشتری کسب کنید. در این بخش به بررسی مزایای میناکاری دندان اشاره می‌کنیم.

  • ترمیم همرنگ: میناکاری دندان به دندان‌ها اجازه می‌دهد تا به شکل طبیعی‌اشان بازگردند. با کمک میناکاری می‌توانید ساختار دندان‌ها را حفظ کنید.
  • مقاومت بالا: میناکاری دندان، با استفاده از متریالی انجام می‌شود که مقاومت بسیار زیادی دارند. به این ترتیب مقاومت بالای آن‌ها امکان جویدن را فراهم می‌کند.
  • جلوگیری از پوسیدگی: میناکاری به موقع دندان ها می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند و دندان را در برابر عوامل آسیب زا محافظت کند.
  • بازگشت به شکل طبیعی: با استفاده از میناکاری، دندان‌ها به شکل و زیبایی طبیعی‌شان باز می‌گردند و مشکلات ظاهری مانند تغییر رنگ، تراشیدگی و ساییدگی دندان‌ها رفع می‌شوند.
  • ماندگاری طولانی: خوشبختانه اثربخشی میناکاری و مدت زمان ماندگاری آن بسیار زیاد است. به همین دلیل نگرانی بابت از بین رفتن زمان و هزینه نخواهید داشت.
  • زیبایی ظاهری: میناکاری به دندان‌ها زیبایی و جذابیت بیشتری می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد تا زیبایی لبخند با دندان‌های جذاب و سالم را تجربه کنید.

میناکاری دندان

معایب میناکاری دندان چیست؟

میناکاری دندان همراه با مزایا و فواید زیادی در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما آگاهی از معایب این کار بسیار ضروری است. به همین دلیل لازم است تا در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید.

  • حساسیت بعد از ترمیم: یکی از رایج‌ترین معایبی که گاهی افراد از آن شکایت می‌کنند، حساسیت پس از ترمیم دندان است. این مشکل گاهی چند روز یا چند هفته طول می‌کشد.
  • پوسیدگی زیر میناکاری: اگر میناکاری توسط پزشک متخصص و باتجربه‌ای انجام نشود، ریسک پوسیدگی زیر محل ترمیم بسیار زیاد است. چنین پوسیدگی معمولا جدی است.
  • نیاز به ترمیم مجدد: میناکاری ممکن است در طول زمان خراب شده و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد.
  • تغییر رنگ: میناکاری ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ دهد. هرچند کیفیت بالای موادی که توسط پزشک استفاده می‌شود، ریسک وقوع چنین شرایطی را به صفر می‌رساند.
  • هزینه بالا: در تمام دنیا، هزینه میناکاری دندان‌ها بسیار بالا است. در ایران این هزینه بسیار کمتر از سایر نقاط دنیا است اما به هر حال مثل بسیاری از خدمات پزشکی، پر هزینه است.
  • نیاز به تراشیدن دندان: بر حسب شرایط هر دندان، گاهی نیاز به تراشیدن دندان وجود دارد که امری اجتناب ناپذیر است.

اهمیت مینای دندان چیست؟

مینای دندان یک لایه حفاظتی است که سطح دندان را پوشش می‌دهد. مینای دندان به خوبی می‌تواند دندان ها را از پوسیدگی و آسیب‌های دیگر محافظت ‌کند. این لایه شفاف و سخت جنسی از هیدروکسی آپاتیت کربنات و فسفات کلسیم دارد و می‌تواند در برابر اسیدها و باکتری‌ها مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. زمانی که مینای دندان ازبین می‌رود، دندان‌ها در مقابل گرما و سرما حساس می‌شوند.

گاهی نیز این حساسیت به شیرینی و ترشی بسیار کلافه کننده است و دردهای عجیبی را به افراد تحمیل می‌کند. با پوسیدگی و آسیب به مینای دندان، ریسک آسیب جدی به دندان‌ها زیاد است. گاهی نیز شکستگی و پوسیدگی می‌تواند به سرعت پیشرفت کرده و شما را از داشتن یک دندان سالم محروم کند. به همین دلیل مینای دندان به شدت کاربردی است و می‌تواند شرایط مطلوبی را برای شما رقم بزند.

آیا مینای دندان قابلیت ترمیم پذیری دارد؟

بله، بهتر است بدانید که مینای دندان قابل ترمیم به صورت خودکار نیست؛ چرا که مینای دندان سلول زنده‌ای ندارد و صرفا یک لایه محافظ است که در مراحل تشکیل دندان ایجاد می‌شود. اما روش های دیگری وجود دارد که در علم پزشکی، امکان تقویت و ترمیم مینای دندان را فراهم می‌کند. به این ترتیب می‌توانید با کمک مواد مخصوص توسط دندانپزشک، سلامت فیزیکی دندان‌ها را حفظ کنید.

میناکاری دندان چگونه انجام میشود؟

میناکاری دندان یک روش ترمیمی در دندانپزشکی است که برای ترمیم و تقویت مینای دندان استفاده می‌شود. این روش عموماً در مواردی که دندان دچار پوسیدگی یا آسیب دیدگی شده است، به کار می‌رود. در این بخش به مراحل مهم میناکاری دندان اشاره می‌کنیم.

  1. تمیز کردن دندان: ابتدا، دندانپزشک دندانی که نیاز به میناکاری دارد را تمیز می‌کند تا هیچ ذره‌ای بر روی آن باقی نمانده باشد.
  2. ایجاد فضای ترمیمی: دندان‌پزشک فضایی را که نیاز به ترمیم دارد، آماده می‌کند. اگر پوسیدگی یا آسیب زیادی وجود داشته باشد، قسمت آسیب دیده از دندان حذف می‌شود. برای این کار از مته های مخصوص استفاده می‌شود.
  3. ماده ترمیمی: در این مرحله، ماده ترمیمی مناسب بر روی محل مدنظر قرار می‌گیرد تا ضمن ترمیم دندان، امکان حفظ تاج آن فراهم شود.
  4. تنظیم و شکل دهی: پس از قرار دادن ماده ترمیمی، دندانپزشک به دقت شکل دهی و تنظیم نهایی دندان را انجام می‌دهد تا امکان ایجاد یک تاج دندان مناسب فراهم شود.

انواع میناکاری دندان

شناخت انواع میناکاری، به شما کمک می‌کند تا بتوانید در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشید.

  1. میناکاری دندان با استفاده از کامپوزیت ونیر: یکی از رایج‌ترین اقدامات در میناکاری دندان، مربوط به استفاده از کامپوزیت ونیر است. این روش ترمیمی برای بسیاری از آسیب ها گزینه مناسبی است.
  2. میناکاری دندان با استفاده از باندینگ: باندینگ یک روش دیگر از میناکاری دندان است که برای پرکردن فضای خالی در لایه‌های مینای دندان استفاده می‌شود. این روش معمولاً از جنس کامپوزیت است و کمک می‌کند تا دندان‌ها فرمی چسبیده به هم پیدا کنند.
  3. میناکاری دندان با استفاده از تاج دندان: در مواردی که عصب کشی انجام شده باشد یا دندان‌ها به دلیل آسیب شدید در ناحیه تاج امکان ترمیم نداشته باشند، از ساخت تاج برای میناکاری استفاده می‌شود.

میناکاری دندان

چطور از مینای دندان مراقب کنیم؟

برای حفظ و مراقبت از مینای دندان، می‌توانید از روش‌های کاربردی استفاده کنید. استفاده منظم از مسواک، مصرف مکمل‌های فلوراید و استفاده از نخ دندان مناسب برای پاکسازی دهان به خوبی می‌تواند از دندان‌ها مراقبت کند. برای مراقبت از دندان‌ها، باید مصرف غذاهایی که حاوی قندهای مخرب هستند را کنار بگذارید. جایگزینی سبزیجات و میوه‌ها برای حفظ سلامت دندان ضروری است.  مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک برای بررسی و ترمیم یا جرمگیری دندان، به حفظ سلامت مینای دندان کمک می‌کند. عدم مصرف الکل و دخانیات به شما کمک می‌کند تا مینای دندان را حفظ کنید.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.