بهترین اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه در نیاوران

توجه داشته باشید که ریشه دندان یکی از عناصر مهم در حفظ سلامت و استحکام دندان است و باید به طور درست از آن مراقبت شود. منظور از نگهداری صحیح ریشه دندان، درمان بیماری‌های مربوط به ریشه است. درمان ریشه دندان توسط متخصص درمان ریشه  انجام می‌شود که اگر در زمان مناسب اقدام شود، می‌تواند جلوی کشیدن دندان را بگیرد. همچنین از آسیب به بافت دندان‌های مجاور جلوگیری به عمل آورده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره درمان ریشه یا اندو تخصصی  همراه ما باشید.

اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه به چه کسی گفته می‌شود؟

دندانپزشکی که در زمینه اندودانتیکس یا درمان کانال ریشه فعالیت دارد، اندودنتیست یا متخصص درمان کانال ریشه نام دارد. از جمله مهارت‌ها و فعالیت‌های اندودنتیست می‌توان به درمان مشکلات پالپ و فضای داخلی اشاره کرد. اگر درمان ریشه به درستی و در زمان مناسب خود انجام شود، می‌توانیم دندان را حفظ کرده و سبب بهبود عملکرد آن شویم.

منظور از درمان ریشه چیست؟

در مواقعی که بیماری‌های مربوط به ریشه از جمله عفونت ریشه دندان، عفونت ناشی از عصب‌کشی، شکستن دندان و تخریب ساختارهای ریشه بروز می‌کند، متخصص درمان ریشه اقدام به فعالیت‌هایی در زمینه درمان ریشه دندان خواهد کرد. ریشه دندان درون پالپ دندان قرار دارد. پالپ محفظه‌ای است که اعصاب و عروق خونی درون آن قرار گرفته‌‌اند. روی پالپ عاج دندان قرار گرفته و روی آن را نیز تاج دندان که از مینای دندان ساخته شده است، می‌پوشاند.

وقتی بیماری‌های مربوط به ریشه دندان اتفاق می‌افتد، اندودنتیست ریشه دندان را پاک‌سازی کرده و به کمک مواد تقویتی و ضدعفونی‌کننده، فضای داخل ریشه دندان را تمیز می‌کند. سپس به کمک مواد ترمیمی و تقویتی فضای داخل ریشه دندان را پر می‌کند. توجه داشته باشید که درمان ریشه با عصب‌کشی متفاوت است.

در عصب‌کشی محفظه پالپ را مورد بررسی قرار داده و به حذف عصبی می‌پردازند که سبب ایجاد درد شده است و پس از پایان کار، در اکثر مواقع نیازی به پر کردن دندان به کمک مواد ترمیمی نخواهد بود. این در حالی است که در درمان ریشه دندان، متخصص ریشه دندان عفونت مربوط به ریشه را از بین برده و در نهایت به کمک مواد ترمیمی، داخل دندان را پر می‌کند.

وظایف بهترین Endodontist

وظایف بهترین اندودنتیست

متخصص درمان ریشه علاوه بر تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشکده پزشکی، باید اطلاعات و تجربه لازم در زمینه اندودانتیکس را به دست آورد. چراکه مشکلات مربوط ریشه دندان بسیار پیچیده هستند و به مهارت و تخصص زیادی احتیاج دارند. از جمله وظایف بهترین Endodontist در نیاوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• تشخیص پیچیدگی مشکلات مربوط به ریشه دندان و بافت اطراف آن
  • تشخیص و درمان درد دندان و علل آن و حفظ دندان طبیعی افراد
  • استفاده از ابزار و تجهیزات پیشرفته برای تشخیص عفونت ریشه دندان و کمک به درمان آن
  • حذف بافت عصبی آلوده، کاهش التهابات مربوط به ریشه دندان و عملیاتی شبیه به آن‌ها
  • برخورد مناسب با بیمار
  • داشتن سرعت عمل بالا
  • کار در محیطی بهداشتی
  • دارای مهارت تشخیص بالا
  • جلسات درمانی کوتاه‌تر
  • تضمین موفقیت عملیات
  • کنترل بهتر درد ایجاد شده در دندان بیمار

مزایای درمان ریشه دندان توسط بهترین اندودنتیست

از جمله مزایای درمان ریشه دندان توسط بهترین متخصص ریشه دندان در نیاوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• توقف گسترش عفونت در دندان

درمان ریشه اگر به طور درست و در زمان مناسب صورت بگیرد، از گسترش عفونت دندان به دندان‌ها و بافت‌های مجاور جلوگیری می‌کند.

• کمک به جویدن بهتر غذا

وقتی اندودنتیست به درمان ریشه دندان‌های شما می‌پردازد، دندان‌های شما سالم و تمیز می‌شوند. در نهایت شما می‌توانید به کمک دندان‌های سالم، غذا را بهتر جویده و جذب کنید.

• استفاده از روش بدون درد

توجه داشته باشید که درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه به کمک ابزارهای پیشرفته و بی حسی انجام می‌شود. در نتیجه شما هیچ گونه دردی در طی انجام عملیات احساس نخواهید کرد. البته ممکن است پس از، از بین رفتن اثر بی حسی، احساس دردی در دهان و دندان خود داشته باشید که می‌توانید این درد را به کمک داروهای تجویز شده توسط پزشک یا رعایت برخی موارد کاهش دهید.

• بهبود سلامت کلی بدن

به طور کلی بهبود وضعیت دندان‌ها و افزایش سلامت آن‌ها، بر بهبود سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارند. به این صورت که عدم درمان عفونت دندان، موجب گسترش عفونت به دیگر بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌شود. برای مثال عفونت دندانی می‌تواند وارد خون شده و سبب ایجاد مشکلات قلبی، گوارشی و حتی کلیوی گردد.

• مقرون به صرفه و کارآمد

قبل از این‌که بخواهید دندان خود را از دست دهید؛ بهتر است نسبت به درمان ریشه آن اقدام کنید. چراکه عدم درمان عفونت سبب از بین رفتن دندان و کشیدن آن توسط متخصص می‌شود. استفاده از روش‌های ترمیمی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به هزینه بیشتری در مقایسه با درمان ریشه نیاز خواهد داشت.

• داشتن نتایج بصری جذاب

داشتن نتایج بصری جذاب و زیبا از دیگر مزایای درمان ریشه دندان نزد بهترین متخصص درمان ریشه در نیاوران است. چراکه متخصص درمان ریشه از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد برای درمان ریشه و ترمیم آن استفاده می‌کند.

نکات قبل از مراجعه به بهترین اندودنتیست

بهتر است تا زمان مراجعه به مطب متخصص درمان ریشه، اقدامات زیر را جهت کاهش درد دندان‌های خود انجام دهید؛

• تسکین درد

برای کاهش درد دندان خود می‌توانید از داروهای ضد درد، ضد التهاب و دهان‌شویه‌ها استفاده کنید. مواد موجود در این داروها، التهاب و درد دندان‌ شما را تا زمان مراجعه به مطب دندانپزشکی کنترل می‌کنند.

• استفاده از بسته‌های یخ

شما می‌توانید تعدادی یخ را درون کیسه‌ای قرار دهید و به صورت موضعی و روی پوست خود در نزدیکی محل درد قرار دهید.

• مصرف مواد غذایی نرم

شما می‌توانید از مواد غذایی نرم از جمله غذاهای مخلوط شده و یا دارای مایعات مصرف کنید تا از وارد شدن فشار زیاد به دندان‌ها و افزایش درد جلوگیری شود.

• استفاده از مسکن‌های موضعی

برای کاهش درد دندان، شما می‌توانید از ژل و کرم موضعی نیز استفاده کنید که درد دندان شما را تا زمان مراجعه به دندانپزشک کاهش می‌دهند.

چه بیماری‌ها و درمان‌هایی به متخصص ریشه نیاز دارند؟

مشکلات مربوط به دندان بسیار گسترده هستند، از این رو برای درمان هر یک از آن‌ها باید ابتدا توسط پزشک متخصص آن بیماری، معاینه شویم و سپس پزشک متخصص مراحل درمان را روی ما اجرا کند. از جمله بیماری‌ها و درمان‌هایی که به متخصص درمان ریشه نیاز دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره

توجه داشته باشید که پوسیدگی دندان انواع مختلفی دارد. اگر پوسیدگی دندان سطحی باشد، متخصص درمان ریشه به کمک مواد ترمیمی، به پر کردن حفره ایجاد شده می‌پردازد. این در حالی است که اگر پوسیدگی به پالپ دندان برسد، متخصص باید به درمان کانال ریشه بپردازد و پس از آن به کمک مواد ترمیمی، دندان را پر کند.

• آبسه دندان یا تجمع چرک

یکی دیگر از وظایف اندودنتیست، درمان آبسه دندان و پاک‌سازی دهان و دندان از چرک و عفونت است. اگر باکتری به داخل دندان و یا لثه نفوذ بکند، سبب ایجاد آسه خواهد شد. توجه داشته باشید که آبسه در صورت عدم درمان، به بیماری خطرناکی تبدیل می‌شود و ممکن است سبب از بین رفتن دندان و همچنین آسیب به بافت‌های دیگر بدن از جمله گردن شود.

• صدمات دندانی

گاهی اوقات، دندان به دلایل مختلف از جمله ضربه دچار آسیب می‌شود که اندودنتیست به درمان این ناهنجاری‌ها نیز می‌پردازد.

• ترک دندان

اگر در یکی از دندان‌ها و به هر دلیلی، ترکی ایجاد شود و به قسمت پالپ دندان گسترش یابد، اندودنتیست به کمک ترمیم کانال ریشه، مشکل را رفع می‌کند.

چگونه یک متخصص اندودنتیست مشکلات دندان را تشخیص می‌دهد؟

اندودنتیست برای این‌که بتواند مشکلات مربوط به دندان را تشخیص دهد، از روش‌های زیر استفاده می‌کند؛

• استفاده از اشعه ایکس دندان

متخصص اندودنتیست به کمک اشعه ایکس دندان، تصاویر از قسمت‌های مختلف دندان تهیه می‌کند و بافت‌های مختلف دندان، کانال ریشه و اعصاب را با دقت بررسی می‌کند تا در صورت وجود مشکل، به حل و رفع آن‌ها بپردازد.

• انجام آزمایش حساسیت به مواد گرم یا سرد

برای تشخیص التهابات و عفونت‌های موجود در دندان، اندودنتیست از انجام آزمایش حساسیت به مواد سرد و گرم کمک می‌گیرد.

• ضربه زدن روی دندان‌ها

گاهی اوقات متخصص درمان ریشه به کمک ابزارهای مخصوص، ضرباتی روی دندان‌ها وارد می‌کند تا واکنش و میزان درد احساس شده توسط بیمار را بسنجد. این کار به تعیین التهاب و نوع بیماری دندان کمک می‌کند.

چه زمانی باید به متخصص اندودنتیست مراجعه کنیم؟

توجه داشته باشید که گاهی اوقات شما به یک دندانپزشک عمومی مراجعه می‌کنید و ایشان با تشخیص میزان و شدت ناهنجاری و بیماری ندان و یا وجود مشکل خاص، شما را به متخصص درمان ریشه ارجاع می‌دهد. به طور کلی در صورت احساس موارد زیر به متخصص ارتودنتیست مراجعه کنید؛

داشتن احساس درد طولانی مدت؛ توجه داشته باشید که اگر دندان‌های شما به صورت طولانی مدت و البته به میزان زیاد درد کند، بهتر است هر چه سریع‌تر به متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.

داشتن درد غیر عادی در دهان و فک؛ اگر در قسمت دهان و یا استخوان‌های مربوط به فک خود، دردهای شدید و غیر عادی دارید، باید به اندودنتیست مراجعه کنید.

داشتن حساسیت به گرما، سرما و یا غذاهای شیرین؛ اگر با خوردن غذاهای خیلی سرد و یا خیلی گرم و البته غذاهای خیلی شیرین، احساس بدی در دندان‌های خود داشتید، بهتر است با اندودنتیست مشورت کنید.

داشتن آبسه دندان و یا هر یک از علائم عفونت دندان؛ در صورتی که دارای آبسه دندان و یا هر یک از علائم عفونت دندان از جمله مشکلات در تنفس، بلع، تب و… داشتید، باید فوراً به مطب متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.

داشتن لثه آسیب دیده؛ اگر لثه شما به هر دلیلی آسیب دیده و دارای خون‌ریزی باشد، بهتر است به متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.