مراحل مهم بعد از برداشتن براکت ارتودنسی

یکی از روش‌های مرتب کردن دندان‌ها و اصلاح ناهنجاری‌های آن‌ها، استفاده از ارتودنسی شفاف  است. ارتودنسی روش‌ها و انواع مختلفی دارد و نتیجه هر یک از آن‌ها اصلاح فرم دندان‌ها و فک، پر کردن فاصله بین دندان‌ها، کاهش تراکم دندان‌ها و دیگر موارد است.

پس از این‌که بریس‌ها روی دندان‌ها نصب می‌شوند، پس از گذشت چند ماه الی چند سال و وارد آمدن فشار به دندان‌ها، ناهنجاری آن‌ها اصلاح شده و دندانپزشک اقدام به درآوردن بریس‌ها و ارتودنسی می‌کند. قبل از برداشتن براکت ارتودنسی و بعد از آن، نیاز است که یک سری موارد رعایت شده و یا انجام گردد. در این بحث به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

براکت‌های ارتودنسی چگونه برداشته می‌شوند؟

براکت‌های ارتودنسی چگونه برداشته می‌شوند؟

متخصص ارتودنسی برای برداشتن براکت‌ها، زیر قاعده براکت‌ها فشار ایجاد کرده و با اندکی فشار، براکت‌ها تغییر شکل داده و از روی دندان جدا می‌شوند. پس از این‌که براکت‌ها و سیم ارتودنسی از سطح دندان‌ها جدا شدند، متخصص یکی‌یکی، چسب را از سطح دندان‌ها جدا می‌کند. توجه داشته باشید که جدا کردن چسب‌ها از سطح دندان سبب ایجاد درد نخواهد شد. مگر این‌که برخی از دندان‌ها، هنگام برداشتن براکت، اندکی احساس فشار داشته باشند.

برای مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

درصورت تماس اعلام کنید که از طرف سایت تماس گرفته اید!

رزرو وقت دکتر سعیدیان

نحوه از بین بردن چسب روی دندان

دندانپزشک برای برداشتن چسب روی دندان‌ها، از دریل استفاده می‌کند. دریل می‌تواند کم سرعت و یا پر سرعت باشد. به کمک دریل، چسب را برداشته و مینای دندان به طور سالم باقی می‌ماند. ممکن است در فرایند جدا کردن چسب، اندکی احساس درد داشته باشید و یا حس کنید دندان‌هایتان خارش دارند.

اقدامات قبل از برداشتن براکت‌های ارتودنسی

قبل از برداشتن براکت‌های ارتودنسی، نیاز به انجام فعالیت و یا کار خاصی ندارید ولی اگر حساسیت بالایی نسبت به درد دارید، می‌توانید مسکن مصرف کنید. البته مسواک زدن و تمیز کردن براکت‌ها را قبل از برداشتن آن توسط دندانپزشک فراموش نکنید.

مهم‌ترین موارد مراقبت بعد از برداشتن ارتودنسی

پس از این‌که درمان شما تمام شد و دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی، تمامی بریس‌های شما را از دندان جدا کرد، وارد مرحله مهمی از نگهداری دندان‌ها خواهید شد. در این مرحله برای افزایش طول عمر دندان‌های خود و همچنین مرتب ماندن آن‌ها باید بیش از پیش، از دندان‌های خود مراقبت کنید. از جمله مهم‌ترین مواردی که باید بعد از برداشتن براکت ارتودنسی انجام دهید، به شرح زیر هستند؛

  • برنامه‌ریزی برای مراجعه دوباره به دندانپزشک

بهتر است برای انجام معاینات دقیق و بررسی دقیق دندان‌ها، پس از برداشتن براکت ارتودنسی، به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک در صورت وجود پوسیدگی و یا مشکلاتی دیگر در دندان‌ها، آن‌ها را رفع کرده و جلوی گسترش آسیب‌دیدگی و از دست دادن دندان را می‌گیرد. از طرفی احتمال وجود عفونت و یا التهاب پس از برداشتن ارتودنسی وجود دارد که در صورت مراجعه به هنگام، دندانپزشک نسبت به رفع آن اقدام می‌کند.

  • استفاده از نگهدارنده در صورت صلاحدید دندانپزشک

گاهی اوقات نیاز است که برای افزایش ثبات نظم دندان‌ها و جایگاه آن‌ها، پس از برداشتن براکت‌های ارتودنسی، از نگهدارنده برای تثبیت جایگاه دندان‌ها استفاده شود. دندانپزشک در صورت تجویز، بهتر است به مدت یک سال، نگهدارنده را روی دندان‌های خود نگه دارید تا از بازگشت دندان‌ها به حالت اولیه خود، جلوگیری شود. ضمن این‌که سعی کنید پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا سبب تجمع باکتری‌ها و بروز عفونت نگردند.

کاهش مصرف برخی مواد غذایی
  • کاهش مصرف برخی مواد غذایی

از آنجایی که بریس‌ها در نزدیکی لثه قرار دارند و ممکن است پس از برداشتن بریس‌ها، فشار زیادی روی لثه باشد و حتی گاهی اوقات سبب جمع شدن لثه گردد. در چنین شرایطی لثه حساس شده و نیاز به مراقبت خواهد داشت. همین اتفاق برای دندان نیز می‌افتد و بهتر است پس از برداشتن براکت ارتودنسی نسبت به مواد غذایی مصرفی خود توجه داشته باشید. سعی کنید غذاهای خیلی گرم و یا خیلی سرد مصرف نکنید. از خوردن غذاهای چسبنده جلوگیری کنید. همچنین اگر دندان‌قروچه دارید، سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این عادت را ترک کنید.

  • مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه

سعی کنید به تعداد دو بار در طول روز مسواک بزنید تا از بروز پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شود. همچنین برای خارج کردن مواد غذایی گیر کرده لای دندان‌ها، بهتر است حداقل روزی یک بار، از نخ دندان استفاده کنید. پس از خوردن مواد غذایی شیرین برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها، از دهان‌شویه استفاده کنید. رعایت این موارد به شما کمک می‌کند تا در دراز مدت دندان‌های سالم و تمیزی داشته باشید.

  • تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها توسط دندانپزشک

از آنجایی که بریس‌ها به مدت طولانی روی دندان‌های شما باقی مانده‌اند و در این مدت باکتری‌های و پلاک‌های دندانی در زیر بریس‌ها تجمع یافته‌اند و حتی گاهی اوقات زیر چسب‌ها زرد رنگ است، بهتر است دو ماه پس از برداشتن بریس‌ها، به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان‌های خود را به کمک بلیچینگ پاک‌سازی کرده و سفید کنید. توجه داشته باشید که بلیچینگ پس از برداشتن بریس، کار درستی نیست؛ چراکه به علت تراش مینای دندان جهت جداسازی چسب، مینای دندان اندکی حساس شده است و بلیچینگ این حساسیت را بیشتر می‌کند.

  • مراجعه منظم به دندانپزشکی

ارتودنسی در کنار کاری که برای دندان‌های شما انجام می‌دهد و تغییراتی که ایجاد می‌کند، ممکن است عوارض مختلفی بر روی دندان‌های شما بگذارد. برای جلوگیری از گسترش این عوارض، بهتر است که هر 6 ماه یک بار، به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید تا از بروز برخی عفونت‌ها جلوگیری شود و در صورت وجود مشکل، خیلی زود نسبت به رفع آن اقدام کند. همچنین سایت دکتر مورتو درباره اقدامات قبل از برداشتن ارتودنسی اینگوه بیان کرده :

Before removing your braces, the orthodontist will thoroughly examine your teeth to ensure they have moved into their desired positions. This step is crucial because prematurely removing braces can lead to teeth returning to their original positions.

ترجمه:

قبل از برداشتن بریس‌های شما، متخصص ارتودنسی دندان‌های شما را به‌طور کامل معاینه می‌کند تا مطمئن شود که به موقعیت‌های مورد نظر خود رسیده‌اند. این مرحله بسیار مهم است زیرا برداشتن زودهنگام بریس ها می تواند منجر به بازگشت دندان ها به موقعیت اولیه خود شود.

آیا امکان برداشتن ارتودنسی در خانه وجود دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر. امکان برداشتن براکت ارتودنسی در خانه وجود ندارد. چراکه برداشتن براکت ارتودنسی یک کار تخصصی بوده و تنها باید از طریق دندانپزشک متخصص این کار انجام شود. متخصص ارتودنسی از ابزارها و روش‌های مخصوصی برای این کار استفاده می‌کند.

عوارض برداشتن براکت ارتودنسی در خانه

توجه داشته باشید که برداشتن براکت ارتودنسی در خانه از عوارضی برخوردار است که به شرح زیر هستند؛

  • از دست دادن دندان

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، برای برداشتن براکت ارتودنسی، نیاز است که به براکت فشار وارد شود. اگر فشار وارده زیاد باشد و یا از زاویه درستی نباشد، ممکن است سبب وارد شدن بیش از حد فشار به دندان‌های شما، شل شدن دندان و در نهایت افتادن آن شود.

  • تشکیل حفره بر روی دندان

برای برداشتن براکت ارتودنسی، به مهارت و ابزار خاصی نیاز داریم. اگر از ابزار درستی برای این کار استفاده نشود، احتمال ایجاد خراش و یا حفره روی مینای دندان وجود دارد که می‌تواند محل تجمع باکتری‌ها و در نهایت پوسیدگی دندان شود.

  • تغییر محل

    دندان

پس از برداشتن براکت، دندانپزشک از ریتینر برای ثابت نگه داشتن دندان‌ها تا مدتی استفاده می‌کند. در منزل به دلیل نبود این ابزار، احتمال بازگشت دندان‌ها به حالت اولیه پس از برداشت براکت‌ها وجود دارد.

  • عفونت

برداشتن براکت‌ها در خانه می‌تواند سبب آسیب دیدن لثه و ایجاد عفونت گردد.

  • تجربه درد شدید

اگر برداشتن براکت‌ها توسط متخصص و با مهارت خاص وی انجام نشود، ممکن است شما حین کنده شدن براکت‌ها، احساس درد شدیدی داشته باشید. همچنین سایت دلگرم درمورد برداشتن براکت ارتودنسی توسط متخصص اینگونه بیان کرده است:

 

برای مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

درصورت تماس اعلام کنید که از طرف سایت تماس گرفته اید!

رزرو وقت دکتر سعیدیان

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *