تخصص های دندانپزشکی کدام‌اند؟

در این مطلب می خواهیم راجع به تخصص های دندانپزشکی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار بدهیم. دندان‌ها، بیماری‌های مربوط به دندان و انجام عملیات زیبایی دندان و فک، شاخه‌های بسیار گسترده‌ای دارند و انجام هر یک از آن‌ها توسط متخصصان مربوط به خودشان صورت می‌پذیرد. برخی از متخصصین به درمان بیماری‌های مربوط به ریشه دندان می‌پردازند. برخی دیگر درمان بیماری‌های دندان کودکان را انجام می‌دهند.

تخصصی که متخصص ارتودنسی دارد با تخصص و مهارت متخصص دندانپزشک ترمیم و زیبایی متفاوت خواهد بود. پس برای این‌که بدانید هنگام داشتن دردهای مختلف به مطب کدام متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید و هر یک از تخصص های دندانپزشکی مختص چه بیماری هایی هستند، باید در مورد انواع تخصص های دندانپزشکی اطلاعاتی به دست آورید.

در این مقاله به بررسی کامل خدمات دندانپزشکی از نظر بهترین متخصص ارتودنتیست تهران می‌پردازیم. با ارائه بهترین مشاوره‌ها و راهکارهای درمانی، لبخندی زیبا و سالم را تجربه کنید. اطلاعات بیشتر در دندانپزشکی نیاوران.

برای مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

درصورت تماس اعلام کنید که از طرف سایت تماس گرفته اید!

رزرو وقت دکتر سعیدیان

انواع تخصص های دندانپزشکی

در این قسمت می خواهیم شما را تخصص های دندانپزشکی بیشتر آشنا کنیم. دندانپزشکان متخصص پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی، جهت ادامه تحصیل در رشته تخصصی موردنظر خود اقدام می‌کنند. انواع مختلفی از تخصص های دندانپزشکی وجود دارند که به شرح زیر هستند؛

  • متخصص درمان ریشه یا Endodontics
  • متخصص جراحی صورت، دهان و فک یا Oral and Maxillofacial Surgery
  • متخصص بیماری‌های لثه یا Periodontist
  • متخصص ارتودنسی یا Orthodontics
  • متخصص دندانپزشکی اطفال یا Pediatric Dentist
  • متخصص پروتزهای دندانی یا Prosthodontics
  • متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی یا Restorative/Cosmetic Dentistry
  • متخصص رادیولوژی دندانپزشکی (فک و صورت) یا Oral and Maxillofacial Radiology
  • متخصص مواد دندانی یا Dental Material
  • متخصص آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت یا Oral and Maxillofacial Pathology
  • متخصص دندانپزشکی جامعه‌نگر یا Public Health Dentistry
متخصص درمان ریشه یا Endodontic

متخصص درمان ریشه یا Endodontics

یکی از تخصص های دندانپزشکی درمان ریشه است. متخصص درمان ریشه یا Endodontics به طور تخصصی روی درمان ریشه کار می‌کند. درمان ریشه و کارهای مربوط به آن یکی از اعمال پیچیده در دندانپزشکی هستند و فقط باید زیر نظر دکتر متخصص درمان ریشه صورت بگیرد. متخصص درمان ریشه به درمان عفونت‌ها و دیگری بیماری مربوط به ریشه، عصب‌کشی و عصب‌کشی مجدد می‌پردازد. گاهی اوقات که پس از عصب‌کشی، دندان عفونت می‌کند، متخصص درمان ریشه به بهبود آن می‌پردازد.

به طور کلی درمان اکثر دردهای دندان که سبب درد فک و صورت می‌شوند؛ توسط اندودنتیست انجام می‌شود. از جمله وظایف متخصص درمان ریشه می‌توان به جراحی ریشه دندان‌ها، درمان مجدد دندان‌هایی که قبلاً عصب‌کشی ناموفقی داشته‌اند، عصب‌کشی دندان‌های بیماران خاص و حساس و بررسی درمان دردهای پیچیده در ناحیه فک و صورت که منشأ دندانی دارند.

متخصص جراحی صورت، دهان و فک یا Oral and Maxillofacial Surgery

 یکی دیگر از تخصص های دندانپزشکی جراحی صورت است. متخصص جراحی صورت، دهان و فک می‌تواند فعالیت‌ها و عملیات بسیاری را روی دندان‌های افراد انجام دهد. البته توجه داشته باشید که عملیات جراح صورت، دهان و فک به هر دو جنبه زیبایی و درمانی مربوط می‌شود. از جمله وظایف Oral and Maxillofacial Surgery می‌توان به انجام جراحی فک اصلاحی، جراحی آسیب‌های ناشی از تروما، جراحی ترمیمی و زیبایی فک و صورت، قراردادن ایمپلنت‌های دندانی، درمان آسیب ناشی از ضربه، ارزیابی شرایط پاتولوژیک، کاهش درد صورت، جراحی بازسازی فک، درمان جراحی برای آپنه انسدادی خواب و… اشاره کرد.

متخصص بیماری‌های لثه یا Periodontist

متخصص بیماری‌های لثه در تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به لثه فعالیت می‌کند. متخصص و جراح لثه می‌تواند با جراحی لثه و قراردادن ایمپلنت‌های دندانی، به درمان و بهبود عملکرد دهان و دندان شما بپردازد.

متخصص بیماری‌های لثه وظایف متعددی از جمله جراحی بازسازی استخوان لثه، اصلاح طرح لبخند به کمک جراحی لیفت لثه، اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت، قراردادن ایمپلنت و اصلاح طرح لبخند با لمینت کردن دندان دارد. توجه داشته باشید که نباید بیماری‌های لثه و عفونت آن را نادیده بگیرید. چراکه در صورت عدم درمان، احتمال گسترش عفونت به بافت‌ها و ارگان‌های دیگر وجود دارد.

متخصص ارتودنسی یا Orthodontics

متخصص ارتودنسی می‌تواند انواع درمان‌های مختلف را برای رفع ناهنجاری‌های دهان، دندان و فک انجام دهد. در واقع او می‌تواند کجی دندان‌ها، انواع بایت‌های دردناک و ناهماهنگ و برخی اشکال آپنه انسدادی حین خواب را درمان کند.

مهم‌ترین وظیفه متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست، مرتب‌کردن دندان و اصلاح فک با کمک انواع مختلفی از سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی است. ارتودنتیست می‌تواند به درمان انحرافات قدامی و خلفی، انحرافات عمودی، انحرافات عرضی، ایجاد طرح لبخند و رفع ازدحام دندان‌ها بپردازد.

متخصص دندانپزشکی اطفال یا Pediatric Dentist

متخصص دندانپزشکی اطفال به درمان انواع بیماری‌ها و التهابات دندان‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان می‌پردازد. متخصص دندانپزشکی اطفال ضمن داشتن تخصص و مهارت در زمینه دندان کودکان، باید بتواند رفتارهای مناسب را برای برخورد با کودکان در مطب دندانپزشکی، از خود نشان بدهد.

همچنین باید بتواند تصور و ترس کودکان دررابطه‌با دندانپزشکی را تغییر داده و از بین ببرد. از دیگر وظایف او می‌توان به ارتباط صحیح با کودکان و آموزش نحوه مراقبت از دندان‌ها و مسواک‌زدن اشاره کرد.

متخصص پروتزهای دندانی

متخصص پروتزهای دندانی یا Prosthodontics

کسانی که دندان‌های آسیب‌دیده و یا ازدست‌داده دارند، باید برای ترمیم دندان‌های خود به نزد متخصص پروتزهای دندانی مراجعه کنند. متخصص پروتزهای دندانی به بهبود و افزایش عملکرد دهان و دندان کمک می‌کند. همچنین سبب افزایش زیبایی‌های دندان‌ها و خط لبخند می‌شود.

متخصص ابتدا بررسی‌های لازم را به کمک عکس‌ها و رادیوگرافی‌ها انجام می‌دهد. سپس بر اساس میزان و شدت آسیب دندان و فک، به انتخاب پروتزی مناسب از میان انواع پروتزهای ثابت و متحرک می‌پردازد. از جمله وظایف و خدمات ارائه شده توسط متخصص پروتزهای دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • درمان دندان‌های شدیداً خراب و سایش آن‌ها یا درمان دندان‌قروچه
  • درمان دردهای مفصل گیجگاهی و صداهای آن
  • اجرای انواع پروتزهای متحرک
  • اجرای انواع پروتزهای ثابت
  • اجرای انواع پروتزهای پیچیده فک و صورت
  • انواع درمان‌های ایمپلنت
  • درمان‌های مربوط به زیبایی خط لبخند

همچنین سایت webmd درباره متخصص پروتز دندان اینگونه بیان کرده:

A prosthodontist is a dentist who specializes in treating complex dental and facial matters, including the restoration and replacement of missing or damaged teeth with artificial devices. They are highly trained in dental implants, crowns, bridges, dentures, jaw disorders, and more.

ترجمه:

متخصص پروتز دندان دندانپزشکی است که در درمان مسائل پیچیده دندانی و صورت، از جمله ترمیم و جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده با دستگاه های مصنوعی تخصص دارد. آنها در زمینه کاشت دندان، تاج، بریج، دندان مصنوعی، اختلالات فک و موارد دیگر بسیار آموزش دیده اند.

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی یا Restorative/Cosmetic Dentistry

همان‌طور که از اسم متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی مشخص است به ترمیم دندان‌ها و افزایش زیبایی دهان، دندان و خط لبخند می‌پردازد. از جمله کارهای تخصصی متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می‌توان به مواردی همچون لمینت دندان، ونیر دندان، ونیر کامپوزیت دندان، بلیچینگ دندان، بریج دندان، انجام روکش دندان، پر کردن معمولی دندان، جراحی زیبایی لثه، افزایش طول تاج، تراش مینای دندان و بازسازی و بیلد اپ دندان اشاره کرد.

متخصص رادیولوژی دندانپزشکی (فک و صورت) یا Oral and Maxillofacial Radiology

بسیاری از بیماری‌های مربوط به دهان و دندان یا فک، با چشم قابل‌دیدن نیستند و برای تشخیص آن‌ها باید عکاسی رادیوگرافی انجام دهید. متخصص رادیولوژی دندانپزشکی (فک و صورت) به کمک انواع رادیوگرافی‌های  داخل دهانی، خارج دهانی و سی‌تی‌اسکن دندانپزشکی به تشخیص زودهنگام علائم برخی از بیماری‌ها می‌پردازد.

متخصص مواد دندانی یا Dental Material

متخصص مواد دندانی فعالیت‌های مربوط به تحقیقات را انجام می‌دهد و جنبه بالینی ندارد. مواد مورداستفاده در شاخه‌های مختلف دندانپزشکی توسط متخصص مواد دندانی طراحی و ساخته می‌شوند.

متخصص آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت یا Oral and Maxillofacial Pathology

تمامی بیماری‌های موجود در دهان، فک و صورت توسط متخصص آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت تشخیص داده می‌‌شوند. در واقع متخصص نمونه‌هایی از قسمت‌های مختلف دهان، دندان و یا فک را زیر میکروسکوپ قرار داده و نوع عفونت موجود در این نواحی را تشخیص می‌دهد.

متخصص دندانپزشکی جامعه‌نگر یا Public Health Dentistry

متخصص دندانپزشکی جامعه‌نگر به‌عنوان استاد دانشگاهی در مراکز مختلف به آموزش‌های مختلف در زمینه دندان‌ها، نحوه مراقبت از آن‌ها و… انجام می‌دهد. مجریان شرکت‌کننده در این کلاس‌ها نیز، این اطلاعات را در مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و دیگر مراکز آموزش می‌دهند.

امیدواریم اطلاعاتی را که راجع به تخصص های دندانپزشکی در اختیارتان قرار دادیم مفیدواقع شده باشد.

از جمله آموزش‌های متخصص دندانپزشکی جامعه‌نگر می‌توان به مواردی همچون شیوه مسواک‌زدن صحیح، نحوه نگهداری از دندان‌ها، اهمیت دندان‌های شیری، آموزش اجزا دهان و دندان در مدارس و برای افراد بالای 6 سال، گرفتن تست‌های غربالگری و برنامه‌ریزی برای انجام مراقبت‌های بهداشتی در جامعه اشاره کرد.

برای مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

درصورت تماس اعلام کنید که از طرف سایت تماس گرفته اید!

رزرو وقت دکتر سعیدیان

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *