بهترین متخصص جراحی لثه در نیاوران

مشکلات و بیماری‌های مربوط به دهان و دندان زیاد است و برای درمان هر یک از آ‌ن‌ها به متخصصی نیاز داریم که در رشته مورد نظر دارای اطلاعات بیشتری باشد. یکی از بیماری‌های مربوط به دهان و دندان، بیماری لثه  است که توسط پریودنتیست یا متخصص جراحی لثه  درمان می‌شود. پریودنتیست به شما در داشتن دندان و دهانی سالم و از همه مهم‌تر خط لبخندی زیبا کمک می‌کند. بهترین پریودنتیست یا متخصص جراحی لثه در نیاوران دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

لثه چیست؟

لثه بافتی است که دندان را به بافت‌های دیگر متصل کرده و از آن به خوبی محافظت می‌کند. لثه نوعی بافت نرم بوده و از سه لایه تشکیل شده است. لایه اول، لایه بیرونی است که بافت مخاطی نام دارد و به استخوان فک و دندان متصل می‌شود. لایه میانی دارای بافت هم‌بند و الیاف کلاژنی است که استحکام و ارتباط بین لایه‌های بیرونی و درونی لثه را فراهم می‌کند. در نهایت لایه درونی لثه دارای بافت هم‌بند و عروق خونی است و به طور مستقیم با بافت استخوانی فک در ارتباط است.

بیشتر بخوانید: پیوند لثه چیست؟

از آنجایی که لثه دندان‌ها را از ورود میکروب‌ها، باکتری‌ها و دیگر التهابات محافظت می‌کند در نتیجه باید در حفظ سلامت و بهداشت لثه دقت داشته باشیم. همچنین عروق لثه، مواد غذایی و اکسیژن را به بافت‌های دندان‌ها منتقل می‌کنند؛ چراکه لثه به کمک بافت پیوندی به دندان متصل می‌شود. مصرف مواد غذایی نادرست، نداشتن بهداشت دهان و دندان، عدم زدن مسواک، عدم استفاده از نخ دندان و… از جمله عواملی هستند که می‌توانند سبب ایجاد التهابات و بیماری‌های لثه شوند.

درمان‌های بهترین متخصص جراحی لثه

• استفاده از روش‌های غیر جراحی

گاهی اوقات بر اساس وضعیت دندان‌ها و لثه و البته نوع بیماری آن‌ها، پریودنتیست از روش‌های غیر جراحی برای درمان استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال از روش لیزری برای پاک‌سازی پلاک و رسوبات دندانی استفاده می‌کند. جرم‌گیری لیزری و یا ریشه درمانی نیز نمونه‌هایی از روش‌های غیر جراحی هستند.

• روش‌های جراحی

در مشکلات جدی‌تر و البته پیچیده، Periodontist به سراغ استفاده از روش‌های جراحی می‌رود. در این روش از جراحی‌های مختلف از جمله جراحی لثه باز جهت دسترسی به بافت‌های عمیق دهان و دندان، جراحی لثه پلاستیکی جهت بهبود ظاهر لثه و جراحی گرافت لثه جهت جایگزین کردن بافت لثه‌ای که تحلیل رفته است؛ استفاده می‌کند.

• پاک‌سازی دندان‌ها و لثه

در برخی موارد نیز، پریودنتیست به ارائه خدمات پاک‌سازی دندان‌ها و لثه می‌پردازد. به این صورت که با پاک‌سازی پلاک‌ها و رسوبات دندان‌ها، استفاده از ابزار‌های اولتراسونیک و جراحی لثه از وقوع التهابات و بیماری‌های دیگر جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات نیز برای از بین بردن پلاک‌ها و رسوبات دندانی که به طور کامل به دندان چسبیده‌اند، از روش صاف کردن و صیقل دادن سطح دندان استفاده می‌شود.

• مراقبت و پیشگیری

همچنین متخصص جراحی لثه و ایمپلنت، بهترین روش‌های نگهداری از دندان‌ها و لثه را به شما آموزش داده و شما را به مراقبت صحیح از دندان‌ها و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تشویق می‌کند.

انواع جراحی لثه

انواع جراحی‌های لثه به شرح زیر هستند؛

• جراحی لثه باز

در این روش پریودنتیست برای برداشتن بافت لثه آلوده، ترمیم بافت‌های پشتیبان دندان و تمیز کردن سطح ریشه، نیاز دارد تا به بافت‌های عمیق دهان و دندان دسترسی یابد. در نتیجه جراحی لثه باز انجام داده و با باز کردن قسمتی از لثه، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. در نهایت قسمت باز شده را بخیه می‌زند.

• جراحی گرافت لثه

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی از جمله برگشت ناقص لثه، فرسایش لثه و ایجاد فاصله بین دندان و لثه، پریودنتیست تصمیم به جراحی گرافت لثه بگیرد. در این روش محل مورد نظر را به کمک بافت لثه مصنوعی یا قسمی از لثه خود فرد، ترمیم می‌کنند.

• جراحی لثه پلاستیکی

جراحی لثه پلاستیکی که به کمک روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و هدف از آن ترمیم لثه ناتراز، لثه دارای رنگ تیره و یا روشن و البته لثه‌ای است که دارای قسمت‌های اضافه است.

• جراحی ریشه‌یابی موضعی

برای درمان بیماری‌هایی از جمله ترک لثه در نزدیکی ریشه، کیست ریشه، عفونت ریشه، پوسیدگی ریشه و دیگر بیماری‌های مربوط به ریشه از روش جراحی ریشه‌یابی موضعی استفاده می‌شود که به درمان ریشه و بافت‌های اطراف آن می‌پردازد.

بهترین پریودنتیست یا متخصص جراحی لثه چه مهارت‌ها و تخصص‌هایی دارد؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که پریودنتیست‌ها می‌توانند طیف وسیعی از خدمات و درمان‌ها را برای بیماران ارائه دهند؛ ولی به طور کلی مهارت‌ها و تخصص‌هایی که پریودنتیست‌ها ارائه می‌دهند، به شرح زیر است؛

• درمان‌های مربوط به ریشه دندان

یکی از مهارت‌ها و تخصص‌هایی که پریودنتیست‌ها ارائه می‌دهند، درمان‌های مربوط به ریشه است که با استفاده از روش‌های غیر جراحی امکان‌پذیر می‌شود. به این صورت که متخصص جراحی لثه برای مبارزه با بیماری لثه و جلوگیری از بروز آن، به پاک‌سازی عمیق ریشه دندان و از بین بردن پلاک روی آن‌ها می‌پردازد.

• پیوند لثه

از دیگر مهارت‌های متخصصان جراحی لثه می‌توان به پیوند لثه اشاره کرد. به این صورت که متخصص برای افزایش زیبایی خط لبخند و دندان‌های در معرض دید، از بافت سالم لثه برداشته و در لثه تحلیل رفته پیوند می‌زند.

• ایمپلنت‌های دندانی

اگر دندان‌های شما به هر دلیلی تحلیل رفته و از بین برود، می‌توانید به کمک ایمپلنت‌های دندانی، آن‌ها را جایگزین کنید. این روش جزو بهترین روش‌های کاشت دندان و افزایش زیبایی دهان، دندان‌ها و در نهایت کل صورت است.

• درمان بیماری پریودنتال

مهم‌ترین تخصص پریودنتیست‌ها، درمان بیماری‌های پریودنتال است. به این صورت که گاهی اوقات، بیماری‌هایی از جمله عفونت لثه، بیماری ژنتیک لثه و… سبب آسیب به لثه می‌شوند. متخصص به کمک درمان دارویی و به وسیله آنتی‌بیوتیک‌ها، همچنین به کمک روش‌های جراحی، به حل مشکل پریودنتال در بیماران می‌پردازند.

روش‌های تشخیصی و درمانی بهترین پریودنتیست

توجه داشته باشید که بیماری پریودنتال، جزو بیماری‌های بسیار رایج است که اگر سریع درمان شود، می‌توانید از بروز عوارض آن جلوگیری کنید. در نتیجه بهتر است در صورت وجود علائم مربوط به بیماری‌های پریودنتال، با مراجعه به بهترین متخصص جراحی لثه و ایمپلنت، برای درمان عارضه خود اقدام کنید. متخصص جراحی لثه به روش زیر، اقدام به درمان می‌کند؛

• معاینه بالینی

اولین کاری که باید برای درمان درست انجام داد، تشخیص صحیح است. متخصص ابتدا به صورت دقیق، دندان‌ها، لثه و بافت اطراف آن را بررسی می‌کند تا از وجود التهابات و یا عفونت در آن باخبر شود.

• استفاده از اشعه ایکس و تصویربرداری

متخصصان به کمک تصاویر و اسکن‌ها سه بعدی، بررسی دقیق‌تری بر روی دندان، ریشه دندان و بافت اطراف لثه انجام می‌دهند.

• انجام آزمایش میکروبیولوژیکی

از آنجایی که اکثر بیماری‌های لثه بر اساس عفونت ایجاد می‌شوند. متخصص برای تشخیص نوع باکتری تشکیل دهنده عفونت، پلاک روی دندان‌ها را جمع آوری کرده و برای انجام آزمایش میکروبیولوژیکی به آزمایشگاه ارسال می‌کنند.

• جراحی پریودنتال

گاهی اوقات در موارد بسیار جدی و پیشرفته، پریودنتیست‌ها از روش ترمیم استخوان، ترمیم لثه یا جراحی آن برای بهبود بافت لثه استفاده می‌کنند.

لیزر درمانی

یکی از روش‌های نوآورانه برای درمان عفونت‌های لثه و دهان، استفاده از لیزر درمانی است.