چرا ایمپلنت دندان درد دارد؟

یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته، استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان در مقایسه با دیگر روش‌های جایگزینی دندان‌ها، هم ایمن بوده و هم از مقاومت بالایی برخوردار است. به کمک کاشت ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال، می‌توانید زیبایی خط لبخند خود و مشکلات مربوط به غذا خوردن و جویدن را حل کنید. اما ممکن است برای شما نیز این سؤال پیش بیاید که آیا ایمپلنت دیجیتال دندان درد دارد. طبیعتاً چون ایمپلنت دندان با عمل جراحی همراه است، می‌توان گفت که ایمپلنت دندان ممکن است دردآور باشد؛ ولی مقدار و نوع آن می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

درد ایمپلنت دندان چند روز طول می‌کشد

توجه داشته باشید که دندانپزشک متخصص برای شروع عمل جراحی ایمپلنت دندان، بی حسی تزریق می‌کند. به کمک بی حسی می‌توان گفت که شما تقریباً هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. سپس در قسمت مورد جراحی، به کمک ابزار و تجهیزات پزشکی، جایی برای نصب پایه تیتانیومی ایمپلنت ایجاد می‌شود.

پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و سپس روکش موقت روی آن نصب می‌شود و تا زمان پیوند خوردن استخوان فک به پایه ایمپلنت، منتظر خواهیم ماند. در نتیجه شما در بازه زمانی جراحی ایمپلنت به کمک تزریق بی حسی، هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. دندان‌هایتان شاید تحت فشار باشند؛ ولی سبب اذیت شما نخواهند شد. زمانی که اثر بی حسی از بین برود، درد جراحی شروع می‌شود.

علت درد دندان بعد از ایمپلنت

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، دلایل متعددی سبب می‌شوند که بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان، احساس درد داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این دلایل، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. توجه داشته باشید، همان‌طور که رعایت بهداشت قبل از ایمپلنت دندان و در دندان‌های طبیعی لازم است، اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در دندان‌های ایمپلنت شده دو چندان است. دندان‌های ایمپلنت شده، در صورت نگهداری نادرست، در کوچک‌ترین زمان ممکن آسیب دیده و زیبایی و عملکرد خود را از دست می‌دهند.

گاهی اوقات نیز دندان ایمپلنت شده دچار عفونت می‌شود. توجه داشته باشید که ایمپلنت با انجام عمل جراحی همراه است و از این رو، احتمال بروز عفونت زیاد است. البته دندانپزشکان، احتمال ایجاد عفونت را قبل از انجام عمل جراحی در نظر می‌گیرند و تدابیری برای آن می‌اندیشند؛ ولی اگر به هر دلیلی دندان شما بعد از ایمپلنت عفونت کرد و احساس درد شدیدی داشتید، بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. چراکه اگر عفونت در مراحل اولیه خود تشخیص داده شود، قابل پیشگیری است؛ ولی در غیر این صورت عملیات کاشت ایمپلنت دندان را با مشکل مواجه می‌کند.

علت درد دندان بعد از ایمپلنت

برخی از دلایل درد دندان بعد از ایمپلنت، به عادات نامناسب ما و رعایت نکردن دستورات پزشکی بستگی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، اگر شما در طول مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت دندان به استخوان فک، فشار زیادی به دندان وارد کنید، احتمال جابه‌جایی پایه ایمپلنت زیاد بوده که نتیجه آن احساس درد زیاد در دندان است. در نتیجه سعی کنید در مدت زمان 8 الی 12 هفته اول بعد از نصب پایه ایمپلنت، از خوردن غذاهای سفت و یا انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

متأسفانه، برخی افراد نیز به دندان‌قروچه مبتلا هستند. این افراد دندان‌های خود به یکدیگر می‌سابند و به آن‌ها فشار وارد می‌کنند. این فشار و عادت اگر در دندان‌های ایمپلنت اتفاق بیفتد، سبب آسیب به دندان و ایجاد درد خواهد شد. در نتیجه بهتر است در صورت داشتن دندان‌قروچه با دندانپزشک خود، قبل یا بعد از نصب ایمپلنت حرف بزنید.

اگر فشار وارد شده به دندان ایمپلنت زیاد باشد، پایه ایمپلنت در محل اتصال به استخوان فک می‌شکند و با تجمع باکتری در اطراف ایمپلنت و لثه، سبب بروز عفونت در لثه و بیماری پریودنتال خواهد شد.

افراد سیگاری نیز در معرض درد بیشتری قرار خواهند گرفت. این افراد با مصرف دخانیات، احتمال ایجاد عفونت و یا افزایش طول دوره درمان دندان‌های خود را بالا می‌برند. اگر سیگاری هستید، بهتر است تا چند مدت قبل و بعد از نصب ایمپلنت، مصرف سیگار خود را کنترل کنید. دندانپزشک متخصص قبل از انجام ایمپلنت دندان، توصیه‌های لازم را برای شما بازگو می‌کند و شما نیز بهتر است که طبق دستورالعمل دندانپزشک متخصص خود جلو بروید تا به درمان دندان درد بعد از ایمپلنت دندان‌های خود کمک کرده باشید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمی‌دانید که آیا ایمپلنت دندان درد دارد، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب دندانپزشک متخصص و کاربلد، می‌تواند درد دندان‌های شما را تا حد زیادی بعد از ایمپلنت کاهش دهد. گاهی اوقات متخصص جراحی ایمپلنت، به رشته‌‌های عصبی در اطراف دندان جراحی شده، آسیب وارد می‌کند. این آسیب سبب می‌شود تا بعد از، از بین رفت تأثیر داروی بی حسی، شما احساس درد داشته باشید.

البته اگر میزان فشار و آسیب وارد شده به رشته‌های عصبی کم و قابل درمان باشد، آسیبی به کاشت دندان ایمپلنت وارد نمی‌شود؛ ولی اگر میزان آسیب وارد شده زیاد باشد، دندانپزشک باید ایمپلنت کاشته شده را از استخوان فک جدا کند و در این صورت، ایمپلنت دندان به شکست مواجه خواهد شد.

درمان دندان درد بعد از ایمپلنت

روش‌های مختلفی برای درمان درد دندان بعد از ایمپلنت وجود دارد که شما باید بر اساس میزان دردی که تجربه می‌کنید، هر یک از این روش‌ها را امتحان کنید. البته دندانپزشک متخصص، بر اساس میزان درد شما، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. سعی کنید این داروها را به موقع و بر اساس دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

البته می‌توانید از کمپرس سرد نیز کمک بگیرید. در روزهای اول بعد از انجام ایمپلنت دندان، کمپرس سرد می‌تواند به میزان زیادی تورم و درد ناشی از جراحی را کاهش دهد.

از دیگر روش‌های کاهش درد دندان بعد از ایمپلنت، می‌توان به اصلاح رژیم غذایی و عادات زندگی اشاره کرد. سعی کنید از سیگار کشیدن، مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید تا از بروز عفونت و درد ناشی از جلوگیری شود. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان خود را نیز فراموش نکنید. همچنین سایت دندانه درمورد اینکه درد ایمپلنت چقدر طول میشد اینگونه بیان کرده است که:

اینکه بگوییم که درد دقیقا تا چقدر طول می کشد دشوار خواهد بود. زیرا میزان تجربه درد از هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. ولی به عنوان شخصی که جراحی کاشت ایمپلنت انجام می دهید به طور معمول تا 10 روز پس از جراحی ممکن است کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید. البته تورم نیز پس از جراحی وجود خواهد داشت و پس از حدود 3-5 روز کاهش می یابد.

در پاسخ سؤال این‌که آیا ایمپلنت دندان درد دارد، باید بگوییم که بله ولی میزان درد ناشی از ایمپلنت می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مهارت متخصص، رعایت بهداشت دهان و دندان، کشیدن سیگار، وارد آمدن فشار به دندان و… بستگی داشته باشد. اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان دارید و از میزان درد ناشی از بعد عمل، نگران هستید، می‌توانید با اعتماد کامل به دندانپزشکی آریل دندان مراجعه کرده و نزد بهترین متخصص دندانپزشکی ایمپلنت دیجیتال در نیاوران درمان شود.