آیا ایمپلنت باعث سرطان می‌شود؟

همانطور که حتما می‌دانید ایمپلنت یک عمل بسیار کاربردی و مهم در دندانپزشکی برای افرادی است که به دلایل مختلف مانند خرابی و کشیدن یا مشکلات مادرزادی دندان مجبور به کاشت آن هستند. ایمپلنت‌ها دارای مدل و برندهای گوناگونی هستند که با توجه به برند و کیفیت آن‌ها قیمت متفاوتی دارند.

کاشت ایمپلنت در تهران توسط دکتر سعیدیان دارای مزایای بسیاری ار قبیل پر کردن جای خالی دندان به صورت طبیعی و عملکردی بسیار شبیه به دندان‌های واقعی . دوام و ماندگاری بالا . حفظ سلامت دندان‌های مجاور . حفظ استخوان فک و زیبایی و … می‌باشد. اما با وجود این‌همه مزایا ایمپلنت دندان دارای معایبی و البته خطراتی هم می‌باشد.طبیعتا هر روش دندانپزشکی و احتمالا جراحی آن دارای معایبی می‌باشد که در مورد ایمپلنت دندان اگر بیشتر نباشد کمتر نخواهد بود.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می‌شود؟

در مورد این موضوع که آیا ایمپلنت دندان سرطان‌زا است یا خیر خیلی سئوال پرسیده می‌شود که در جواب این سئوال باید بگوییم که به هیچ عنوان ایمپلنت سرطان‌زا نیست. هیچ‌گونه مشکلی در ایمپلنت وجود ندارد که باعث سرطان شود.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از افراد سرطانی که پس از دوره‌های درمانی سخت نظیر شیمی درمانی و پرتودرمانی اقدام به کاشت و جراحی ایمپلنت کردند جراحی آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که ایمپلنت نه تنها آسیبی به دهان و بدن نمی‌رساند بلکه با جایگزین شدن آن به جای دندان از دست رفته لبخند و ظاهر زیباتری به چهره بیمار می‌بخشد.

این را هم اضافه کنم که تا به امروز هیچ‌گونه دلیل و مستندی دال بر اینکه ابتلا به سرطان بر اتر کاشت ایمپلنت ثبت شده باشد وجود نداشته. پس کاملا از نظر پزشکی این موضوع رد شده و ایمپلنت باعث ایجاد سرطان در بیمار نیست.

آیا افرادی که سرطان داشته‌اند، می‌توانند ایمپلنت انجام دهند؟

بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان سر و گردن و سرطان دهان و فک می‌توانند به ساختارهای دهانی آسیب جدی وارد کنند و بافت‌های دهان و دندان را تخریب کنند. این مشکلات سبب پیچیده و سخت کردن فرآیند کاشت ایمپلنت شده و روند درمان را با مشکل مواجه می‌کند.

بعضا فرآیند شیمی‌درمانی ممکن است باعث تخریب بافت‌های سالم نیز بشود. علاوه بر همه اینها سرطان باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد شده و خطر عفونت در ناحیه کاشت ایمپلنت را افزایش می‌دهد. افرادی که مبتلا به سرطان شده‌اند در صورتی که سرطان آن‌ها کنترل شده باشد، دوره شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند با در نظر گرفتن مجموعه ملاحظات و مراقبت‌های ویژه و با تشخیص دندانپزشک می‌توانند عمل کاشت ایمپلنت دندان انجام دهند.

التهاب لثه

التهاب لثه یک نوع خفیف و ابتدایی از بیماری لثه است. این بیماری زمانی اتفاق میافتد که میکروب و باکتری‌ها لثه را آلوده کرده و معمولا قرمز و متورم می‌شوند و خیلی زود آزرده شده و خونریزی میکنند. عواملی مانند تغذیه نامناسب سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندانی باعث این بیماری می‌شوند. برخی از داروها و تغییرات هورمونی هم می‌تواند باعث بروز این بیماری بشود.

موفقیت‌آمیز بودن جراحی ایمپلنت در بیماران سرطانی چقدر است؟

میزان موفقیت‌آمیز بودن جراحی ایمپلنت در بیماران سرطانی بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهمترین این عوامل عبارت‌اند از:

• زمان‌بندی مناسب
  • ارزیابی دقیق سلامت فرد
  • بررسی کامل وضعیت دهان و دندان
  • مراقبت‌ها و ملاحظات قبل و بعد از ایمپلنت

در نهایت تصمیم‌گیری در مورد انجام عمل ایمپلنت با تیم درمان و دندانپزشک و بر اساس ارزیابی مجموع شرایط و فاکتورها خواهد بود.

سرطان دهان چیست؟

سرطان دهانی چیست؟

سرطان دهان (Oral Cancer ) نوعی سرطان نادر است اما در صورت بروز بسیار خطرناک می‌باشد. سرطان دهان معمولا قسمت‌های داخلی دهان را مانند کام زبان، لب‌ها، داخل دهان و حتی لوزه‌ها را درگیر می‌کند. این سرطان بیشتر در بزرگسالان شایع است. مصرف الکل سیگار و مواد مخدر در بروز این بیماری نقش دارند.

این سرطان اغلب همراه با علائمی مانند زخم لب و دهانی که در طولانی مدت برطرف نشوند، لق شدن بی دلیل دندان‌ها، رشد توده در داخل دهان، بلع دشوار و…  بروز می‌کند. سرطان دهان، التهاب و بیماری‌های لثه، عفونت و… می‌توانند دلیل عدم موفقیت درمان ایمپلنت دندان باشند. باید قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان با دندانپزشک مجرب مشورت کرد تا دندانپزشک به بررسی و ارزیابی کامل وضعیت سلامت و دهان و دندان فرد بپردازد و در صورت امکان کاشت ایمپلنت را برای فرد انجام دهد.

رابطه ایمپلنت و سرطان دهان چیست؟

نکته قابل توجه این است که بسیاری از افراد سرطانی که پس از دوره‌های درمانی سخت نظیر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی اقدام به کاشت و جراحی ایمپلنت کرده‌اند، جراحی موفقیت‌آمیزی داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که ایمپلنت نه تنها آسیبی به دهان و بدن نمی‌رساند بلکه با جایگزین شدن آن به جای دندان از‌دست‌رفته لبخند و ظاهر زیباتری به چهره بیمار می‌بخشد.

این را هم باید اضافه کنیم که تا به امروز هیچ‌گونه دلیل و مستندی دال بر اینکه ابتلا به سرطان بر اثر کاشت ایمپلنت ثبت شده باشد، وجود ندارد پس کاملا از نظر پزشکی این موضوع رد شده و ایمپلنت باعث ایجاد سرطان در بیمار نخواهد شد.

آیا التهاب لثه همان کارسینومای دهانی است؟

تومور کارسینوما، شایع‌ترین و رایج‌ترین شکل سرطان است که دراندام‌های مختلف بدن و پوست انجام می‌شود. التهاب لثه یک نوع خفیف و ابتدایی از بیماری لثه است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب و باکتری‌ها لثه را آلوده کرده و معمولا قرمز و متورم می‌شوند و خیلی زود آزرده شده و خونریزی می‌کنند. در صورتی که درمان به موقع انجام نشود ممکن است التهاب و عفونت لثه تبدیل به سرطان شود.

عواملی مانند تغذیه نامناسب سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث این بیماری می‌شوند. برخی از داروها و تغیرات هورمونی هم می‌توانند باعث بروز این بیماری بشود. در صورت داشتن التهاب لثه کار برای کاشت ایمپلنت سخت شده و به نوعی باید گفت که اصلا نمی‌شود این جراحی را برای بیمار انجام داد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم به هیچ عنوان ایمپلنت دندان باعث ایجاد سرطان در بدن نمی‌شود و هیچ‌گونه ضرری برای بدن ندارد. قبل از ایمپلنت دندان باید حتما به یک دندانپزشک باتجربه مراجعه کرده و تمام سوالات خود را از ایشان پرسیده سپس با توجه به بررسی و تشخیص متخصص در صورت لزوم اقدام به کاشت ایمپلنت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با دکتر وحید سعیدیان دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست می‌توانید با شماره‌های درج شده در وبسایت کلینیک دندانپزشکی دیجیتال آریل تماس بگیرید تا همکاران ما به بهترین نحو شما را راهنمایی کنند.