دندان های شیری نقش مهمی در سلامت فیزیکی دندان‌های اصلی و ثابت کودکان ایفا می‌کنند. لق شدن دندان‌ها مرحله‌ای از تکامل فک و دندان در کودکان است. این دندان‌ها به مرور جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند.

اما افتادن دندان‌ها و ایجاد فضای اضافی در فک موجب می‌شود تا دندان‌های اصلی سر جای خودشان رشد نکنند. به این ترتیب دندان اصلی دچار حرکت می‌شوند و بهم ریختگی دندان‌ها، موجب می‌شود تا فرم نامطلوبی در لبخند ایجاد شود. بند لوپ یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید با کمک آن، فواصل ایجاد شده بین دندان‌ها را پر کنید تا دندان‌های اصلی دچار رشد کج و نامناسب نشوند.

در این مقاله هر چیزی که باید از بند لوپ و کاربردهای آن بدانید را بررسی می‌کنیم و انواع بند لوپ را معرفی خواهیم کرد.

بند لوپ دندان چیست؟

بند لوپ دندان یا Space Maintainer یک وسیله پزشکی است که جهت حفظ فضا برای دندان‌های دائمی در جایگاه دندان‌های شیری استفاده می‌شود. اکثر والدین تصور می‌کنند که دندان‌های شیری چندان اهمیتی ندارند و چون موقتی هستند، نیازی مراقبت برای آن ها وجود ندارد.

اما بهتر است بدانید که دندان‌های شیری، جایگاه رشد دندان‌های دائمی را نشان می‌دهد. وقتی یک دندان شیری زودتر از موعد خود از بین رفته باشد، جای خالی آن می‌تواند موجب حرکت سایر دندان ها شود. به این ترتیب دندان های اصلی در محل نامناسبی رشد می‌کنند و شکل و فرم نهایی دندان‌ها بهم می‌ریزد.

با توجه به تمام این جزییات، نیاز به استفاده از بند لوپ، بسیار ضروری است. عدم استفاده از بند لوپ موجب می‌شود تا در آینده نیاز به ارتودنسی و دردسرهای جانبی را تجربه کنید. بنابراین، استفاده از بند لوپ دندان می‌تواند کمک کند تا فضای لازم برای دندان‌های دائمی حفظ شود و از مشکلات احتمالی جلوگیری گردد. این ابزار کاربردی انواع مختلفی دارد که می‌توانید با استفاده از آن، یک تجربه عالی برای کودک ایجاد کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: پیوند لثه

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

بند لوپ دندان

مزایای استفاده از بند لوپ چیست؟

قطعا استفاده از بند لوپ مزایای متعددی دارد که شناخت آن، کمک می کند تا بتوانید هوشمندانه انتخاب کنید. گاهی عدم آگاهی برخی افراد موجب می‌شود تا نسبت به افتادن دندان‌ها بی تفاوت باشند. مطالعه مزایای بند لوپ کمک می‌کند تا بتوانید انگیزه بیشتری برای استفاده از آن تجربه کنید. در این بخش به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

  1. نگهداری فضا: یکی از مزایای اصلی بند لوپ دندان، نگهداری فضا برای دندان‌های دائمی است. این وسیله جلوی پر کردن فضای خالی و حرکت دندان‌های شیری را می گیرد تا دندان های دائمی بدون محدودیت رشد کنند.
  2. کاهش ریسک نیاز به ارتودنسی: با نگه داشتن فضای لازم برای رشد دندان‌های دائمی به کمک لوپ بند، دندان های دائمی سر جای خودشان و صاف رشد می‌کنند. به این ترتیب ریسک نیاز به ارتودنسی کاهش می‌یابد. هرچند در موارد اندکی باز هم دندان‌ها دچار چرخش می‌شوند، اما بهم ریختگی دندان بسیار کم‌تر خواهد بود.
  3. حفاظت از سلامت دهان: با جلوگیری از کج شدن دندان‌ها و ایجاد فشار نامتوازن بر روی فک‌ها، بند لوپ دندان می‌تواند به حفظ سلامت دهان و فک‌ها کمک کند. درگیر نشدن دندان‌ها و عدم تداخل رشد، نکته مهمی در این حفاظت محسوب می‌شود.
  4. اصلاح ظاهر: در برخی موارد، استفاده از بند لوپ دندان می‌تواند به اصلاح ظاهر و زیبایی دندان‌ها کمک کند، به خصوص زمانی که دندان‌های شیری کودک لق شده و آماده جایگزین کردن دندان های دائمی است.
  5. سهولت در مراقبت: بند لوپ دندان به طور کلی، روند مراقبت آسانی دارد. این قطعه کاربردی در داخل دندان، به راحتی تمیز می‌شود و نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد. همین موضوعر برای والدین و کودکان راحتی فراوانی فراهم می‌کند تا نگران مراقبت های خاص از آن نباشند.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: معاینه دندانپزشکی

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

بند لوپ دندان

کاربرد بند لوپ چیست؟

بند لوپ دندان از نظر دندانپزشکی برای حفظ فضایی که باید جهت رشد دندان‌های دائمی حفظ شود، استفاده می‌شود. وظیفه این وسیله، جلوگیری از تغییر شکل و اعمال فشار بر دندان‌های باقی‌مانده در دهان است. درواقع با کمک بند لوپ می‌توانید مثل زمانی که یک نفر در صف می‌ایستاد تا جای دوستش را نگهدارد، جای دندان دائمی را حفظ کنید. این وسیله در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی طراحی می‌شود و به صورت ثابت یا متحرک قابل استفاده است. به طور کلی، کاربرد بند لوپ دندان شامل مواردی است که به آن اشاره می‌کنیم.

  • در صورت افتادن زودرس دندان‌های شیری، این وسیله بیشترین کاربرد را خواهد داشت. اگر یک یا چند دندان شیری از دهان کودک زودتر از موعد خود لق شده و بیافتند، بند لوپ دندان می‌تواند جلوی پر شدن فضای خالی را بگیرد تا دندان‌های دائمی به موقع برویند.
  • پس از درآمدن دندان، این وسیله همچنان مراقب جای خالی است. چرا که پس از افتادن یک دندان شیری، ممکن است دندان‌های دیگر به سرعت حرکت کرده و جای آن را اشغال کنند. به همین دلیل بند لوپ دندان برای حفظ فضای آزاد، همچنان کاربرد دارد.
  • برای جلوگیری از کج شدن دندان‌ها، استفاده از بند لوپ ضروری است. اگر دندان‌های شیری کنار یک دندان عادی قرار گرفته باشند، پس از افتادن ریسک حرکت دندان کناری وجود دارد. به همین دلیل باز هم می‌توان از این وسیله استفاده کرد تا جلوی کج شدن دندان گرفته شود.
  • برای حفظ فضای لازم در ایمپلنت‌ها، می‌توان از این وسیله استفاده کرد. در برخی موارد، بند لوپ دندان می‌تواند جای خالی دندان ایمپلنت را حفظ کند. چرا که برخی افراد دارای دندان‌های سستی هستند که خیلی سریع تغییر جا می‌دهند. برای این افراد استفاده از بند لوپ بهترین کار است.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: طول عمر دندان عصب کشی شده

نحوه قرار دادن بند لوپ چگونه است؟

برای قرار دادن بند لوپ دندان، ابتدا دندانپزشک باید اطلاعات دقیقی از فضای خالی و وضعیت دندان‌های اطراف داشته باشد. به همین دلیل معمولا در ابتدایی‌ترین مرحله، بررسی و معاینه حضوری انجام می‌شود. در این جلسه، دندانپزشک باید فضای خالی را دقیقاً اندازه گیری کند و وضعیت دندان‌های اطراف را بررسی کند تا بتواند بند لوپ مناسبی را انتخاب کند. پس از این مرحله، بند لوپ دندان باید با دقت و با توجه به اندازه و شکل فضای خالی تهیه شود.

این وسیله معمولاً از جنس فلزی است و در انواع متفاوتی ارائه می‌شود. بعد از تهیه، بند لوپ به دندان‌های نزدیک به فضای خالی چسبانده می‌شود. این کار ممکن است نیازمند استفاده از چسب دندانی یا پیچ و مهره باشد که بنابر صلاحدید پزشک متخصص اجرا خواهد شد. پس از نصب، بند لوپ باید با دقت تنظیم شود تا به دندان‌های دائمی کمک کند در جایگاه مناسب خود رشد کنند اما هیچ فشاری به دندان وارد نکند.  پس از نصب، دندانپزشک باید مراقبت‌های لازم را توصیه کند و دوره‌های منظمی برای بررسی دندان‌ها تعیین نماید. به این ترتیب شانس زیادی وجود دارد که بتوانید شرایط مطلوبی را تجربه کنید.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

بند لوپ دندان

انواع بند لوپ را بشناسید

همانطور که گفتیم، بند لوپ در انواع مختلفی ارائه می‌شود. شناخت انواع آن به شما کمک می‌کند تا دید دقیق‌تری داشته باشید.

  1. بند لوپ ثابت (Fixed): این نوع بند لوپ، به دندان‌های مجاور فضای خالی چسبانده می‌شود و تا زمانی که دندان دائمی رویش نکرده است، باقی می‌ماند. این نوع بند لوپ به طور معمول از فلز (مانند استیل ضد زنگ) ساخته می‌شود.
  2. بند لوپ متحرک (Removable): این نوع بند لوپ، قابل جابجایی دارد و می‌توان آن را برداشت و مجدداً در محل مدنظر قرار داد. این ویژگی می‌تواند در مواردی که نیاز به تنظیمات مکرر دارید، مفید باشد.
  3. بند لوپ یک ‌طرفه (Unilateral): این نوع بند لوپ برای مواردی استفاده می‌شود که فقط یک طرف از دهان فضای خالی وجود دارد و نیاز به کنترل دندان‌ها در یک سو احساس می‌شود. این بند لوپ به دندان‌های مجاور فضای خالی یک طرف چسبانده می‌شود.
  4. بند لوپ دوطرفه (Bilateral): این نوع بند لوپ برای مواردی استفاده می‌شود که پزشک متخصص توصیه می‌کند تا هر دو طرف از دهان، به دلیل داشتن فضای خالی محدود شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: درد دندان

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *