تفاوت دندان شیری و دندان دائمی

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به تفاوت دندان شیری و دندان دائمی در اختیارتان قرار بدهبم. هر کسی در طول زندگی با چالش‌های دندان شیری مواجه می‌شود. دندان‌های ریز و یک اندازه‌ای که اولین مهمانان لثه‌های نوزاد محسوب می‌شوند. این دندان‌ها دائمی نیستند و همه ما می‌دانیم که تنها مدت زمان محدودی در دهان‌مان خواهند بود. اما مراقبت از دندان‌های شیری آغاز محافظت از سلامت دهان و دندان است.

زمانی که این دندان‌های ریز و یک اندازه در دهان رشد می‌کنند، باید مسواک زدن را آغاز کنید. نوزادان به دلیل خوردن شیر مادر، نیاز به مسواک های مخصوصی دارند تا از خرابی دندان در امان باشند. دانستن تفاوت دندان شیری و دندان دائمی، به شما کمک می‌کند تا اشراف دقیقی به این دندان‌ها داشته باشید و برنامه ریزی مناسبی برای مراقبت از آن‌ها ترتیب دهید.

پس اگر تمایل دارید اطلاعاتی از دندان های شیری و دائمی کسب کنید یا در خصوص تفاوت دندان شیری و دندان دائمی بدانید، همراه ما باشید.

تفاوت دندان شیری و دندان دائمی

تفاوت دندان شیری و دندان دائمی

دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی در تعداد، شکل، اندازه، وظیفه و زمان باقی ماندن در دهان تفاوت‌های زیادی دارند. برخی موارد از تفاوت دندان شیری و دندان دائمی عبارتند از مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم

  1. تعداد: بزرگترین تفاوت دندان شیری و دندان دائمی ، تعداد آن‌هاست. کودکان دارای 20 دندان شیری هستند که به تدریج جای خود را به 32 دندان دائمی می‌دهند.
  2. شکل و اندازه: یک مورد دیگر از تفاوت دندان شیری و دندان دائمی در شکل و اندازه آنهاست. دندان‌های شیری معمولاً کوچکتر و گردتر از دندان‌های دائمی هستند. همچنین، دندان‌های دائمی شکل و اندازه‌های متنوع‌تری دارند تا امکان جویدن، خرد کردن و پاره کردن انواع خوراکی ها فراهم باشد.
  3. وظیفه: دندان‌های شیری برای کمک به کودک در خوردن و صحبت کردن طراحی شده‌اند. این دندان‌ها همچنین به عنوان فاکتورهایی برای ایجاد فضا جهت رشد دندان‌های دائمی شناخته می‌شوند. دندان‌های دائمی برای استفاده طولانی‌مدت و حفظ سلامت بدن انسان طراحی شده‌اند.
  4. زمان باقی ماندن در دهان: دندان‌های شیری معمولاً از حدود 6 ماهگی ظاهر می‌شوند و از حدود 6 تا 12 سالگی به مرور دچار لقی و افتادن می‌شوند.روند رشد دندان‌های دائمی، از حدود 6 تا 7 سالگی آغاز می‌شود و تا رشد دندان عقل در بزرگسالی ادامه می‌یابد.
  5. ترکیبات: دندان‌های شیری از ترکیبات متفاوتی تشکیل شده‌اند که باعث آسیب‌پذیری بیشتر آن‌ها نسبت به دندان‌های دائمی می‌شود. در حالی‌که دندان های دائمی مستحکم‌تر هستند و ساختار قوی‌تری نسبت به دندان‌های شیری دارند.

این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی دارای ویژگی‌ها و نیازهای مختلفی هستند و هر کدام نقش مهمی در سلامت دهان و رشد صحیح آن دارند.

تفاوت دندان شیری و دندان دائمی

پروسه افتادن دندان شیری چیست؟

پروسه افتادن دندان شیری، یا همان ریزش دندان شیری، یک فرآیند طبیعی است که در حین رشد دندان‌های دائمی اتفاق می‌افتد. این پروسه باید به طور دقیق انجام شود تا شرایط برای رشد دندان‌های دائمی فراهم گردد. قبل از ریزش دندان شیری، دندان دائمی زیر آن آماده بروز می‌شود و فشاری به دندان شیری وارد می‌کند. همین موضوع شروع لق شدن دندان شیری است.

با گذشت زمان و اعمال فشار از دندان دائمی، بافت پشت دندان شیری تخریب می‌شود و اتصال دندان شیری به لثه ضعیفتر می‌شود. هنگامی که بافت پشت دندان شیری کاملاً تخریب شده و اتصال دندان شیری به لثه ضعیف شده است، دندان شیری از محل خود جدا شده و می‌افتد.

پس از ریزش دندان شیری، دندان دائمی به طور کامل به لثه متصل می‌شود و به جای دندان شیری قرار می‌گیرد. رشد دندان دائمی به مرور رخ می‌دهد و معمولا سطح آن پس از چند هفته قابل مشاهده است. این پروسه معمولاً بین 6 تا 12 سالگی کودکان رخ می‌دهد و با پایان این فرآیند، دندان‌های شیری تک به تک از دهان کودک خارج شده و دندان های دائمی جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند.

ویژگی دندان شیری چیست؟

دندان‌های شیری یا همان دندان‌هایی که در نوزادی آغاز به رشد می‌کنند، دندان‌هایی هستند که رشد آن در پایین‌ترین سنین آغاز می‌شود و به مرور با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. این دندان‌ها ویژگی خاصی دارند که شناخت آن کمک می‌کند تا آگاه‌تر شوید. در این بخش به ویژگی دندان های شیری اشاره می‌کنیم.

  1. اندازه و شکل: دندان‌های شیری نسبت به دندان‌های دائمی کوچکتر هستند و شکل آن‌ها نیز معمولاً مدورتر است. ابعاد ریز این دندان‌ها برای فک و دهان کوچک کودکان مناسب است.
  2. سطوح برش: دندان‌های شیری بیشتر سطوح برشی دارند که برای خوردن غذاها مناسب است. معمولا این دندان‌ها به شدت تیز هستند.
  3. رنگ: دندان‌های شیری معمولاً سفیدتر از دندان‌های دائمی هستند اما جنس نا پایدارتری دارند.
  4. موقعیت در دهان: دندان‌های شیری ابتدا در جلوی دهان ظاهر می‌شوند و سپس پروسه رشد دندان های شیری به تدریج در سمت عقب لثه انجام می‌شود.
  5. ترکیبات: شاید جالب باشد که بدانید ترکیبات دندان شیری چیست! این دندان‌ها مانند دندان‌های دائمی، از ترکیبات مختلفی مانند انامل و اناملوبالت تشکیل شده‌اند. این ترکیبات نقش مهمی در مقاومت و استحکام دندان‌ها دارند.
  6. بستر مناسب تکلم: دندان‌های شیری نقش مهمی در رشد و تکامل صحیح دهان و فک‌ کودک دارند. معمولا دندان ها بستری عالی برای شروع تکلم در کودکان هستند.

دندان شیری از چه مدت در دهان کودک باقی می ماند؟

دندان‌های شیری معمولاً تا حدود 6 الی 12 سالگی کودک در دهان باقی می‌مانند. این دوره ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد، اما به طور معمول دندان‌های شیری در سنین بالای 6 سال شروع به ریزش می‌کنند. این پروسه همراه با جایگزینی رویش دندان‌های دائمی است.

پروسه افتادن دندان های شیری گاهی تا سنین نوجوانی طول می‌کشد.  معمولا دندان‌های شیری در دهان باقی می‌مانند تا زمانی که دندان‌های دائمی زیر آن‌ها آماده رشد و خارج شدن از لثه شوند. ریشه دندان های شیری بسیار سست است و همین موضوع افتادن را تسریع می‌کند. تفاوت دندان شیری و دندان دائمی در مدت زمان باقی ماندن در دهان است.

ضرورت مراقبت از دندان های شیری

شاید تصور کرده باشید که دندان های شیری به دلیل موقت بودن نیاز به مراقبت ندارند. اما بهتر است بدانید که مراقبت از دندان‌های شیری بسیار مهم است زیرا این دندان‌ها نقش اساسی در رشد صحیح دهان و فک‌ دارند. سلامت این دندان‌ها سلامت تغذیه را تضمین می‌کند و آمادگی برای دندان‌های دائمی مستلزم سلامت لثه و دندان های شیری است. در این بخش با مراقبت‌های ضروری دندان های شیری آشنا می‌شوید.

  1. تغذیه سالم: تغذیه صحیح باعث رشد و تقویت استخوان‌ فکی شده و بافت‌های لثه را تقویت می‌کند. به این ترتیب می‌توانید از دندان های شیری مراقبت کنید.
  2. حفظ بهداشت دهان: شستشوی منظم دهان و دندان‌ها با استفاده از مسواک و دهانشویه، بهترین راه برای حفظ بهداشت دهان و دندان ها است.
  3. کاهش مصرف شیرینی: مصرف بیش از حد خوراکی های شیرین آسیب جدی به دندان ها وارد می‌کند. کاهش مصرف شیرینی می‌تواند یک اقدام عالی برای مراقبت از دندان ها باشد.
  4. مراجعه به دندانپزشک: برای بررسی شرایط دندان‌ها، چکاپ منظم ضروری است. به همین دلیل باید حتما در زمان های مشخصی، برای بررسی به دندان پزشک مراجعه کنید.
  5. جلوگیری از عوامل آسیب‌زا: جلوگیری از تصادفات و ضربه به دهان کودک، اصلی‌ترین بخش مراقبت فیزیکی است. هرچند تفاوت دندان شیری و دندان دائمی نشان می‌دهد که دندان‌های دائمی در زمان خودشان رشد می‌کنند، اما موقتی بودن دندان شیری چیزی از ضرورت مراقبت از آن نمی‌کاهد.

تفاوت دندان شیری و دندان دائمی

ویژگی دندان های دائمی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت دندان شیری و دندان دائمی، بهتر است ویژگی آن را بدانید. دندان‌های دائمی ویژگی‌ها و خصوصیات متعددی دارند که آن‌ها را از دندان‌های شیری متمایز می‌کنند. با آگاهی از این ویژگی‌ها می‌توانید دندان‌های دائمی و شیری را تمایز  دهید.

  1. تعداد دندان: بزرگترین تفاوت دندان‌های دائمی با دندان‌های شیری، تعداد آن‌هاست. دندان‌های دائمی تعداد بیشتری دارند و در مجموع 32 دندان دائمی در دهان قرار دارند.
  2. شکل و اندازه دندان: معمولا دندان‌های دائمی، ظاهر متفاوتی نسبت به دندان های شیری دارند. این دندان‌ها در اندازه های متفاوت و شکل های گوناگونی رشد می‌کنند تا یک فک مناسب برای جویدن آماده کنند.
  3. مکان قرارگیری: دندان‌های دائمی در جایی که دندان‌های شیری قرار داشتند، قرار می‌گیرند، اما بعضی از دندان‌های دائمی، مانند دندان‌های کرسی، جای خودشان را در لثه باز می‌کنند تا امکان افزایش تعداد دندان های دائمی وجود داشته باشد.
  4. استحکام و مقاومت: یک تفاوت دندان شیری و دندان دائمی، مربوط به استحکام و مقاومت دندان است. دندان های دائمی مستحکم‌تر هستند و مقاومت بالاتری نسبت به دندان شیری دارند.
  5. نقش مهم در حفظ سلامت: دندان‌های دائمی نقش مهمی در حفظ سلامت دهان، سلامت دستگاه گوارش و بدن ایفا می‌کنند. به همین دلیل باید هوشمندانه از آن مراقبت کنید.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *