تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان در اختیارتان قرار بدهیم. وقتی جلوی آینه لبخند می‌زنید، از زیبایی دندان‌هایتان لذت می‌برید؟ یا زردی و جرم روی دندان باعث می‌شود چندان دل خوشی از لبخندتان نداشته باشید؟ اهمیت داشتن دندان‌های تمیز و سفید بر هیچکس پوشیده نیست. همچنین پلاک‌های روی سطح دندان علاوه بر این که زیبایی دندان را می‌گیرند، باعث بیماری‌های دهان و دندان و سایر مشکلات در سلامتی هم می‌شوند.

همین موضوع باعث شده روش‌های سفید و سالم شدن دندان این روزها بسیار پرطرفدار شوند. پولیش دندان و جرم گیری دو روش رایج و پرکاربرد برای داشتن دندان‌های سالم و مرواریدی است. بسیاری افراد فکر می‌کنند هر دو روش یکسان است. اما ما می خواهیم به چند مورد از تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان اشاره کنیم.

اگر شما هم برای تصمیم‌گیری بهتر، دوست دارید بدانید که تفاوت پولیش دندان و جرم گیری چیست، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: بهترین خمیردندان

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: تفاوت بلیچینگ و جرم گیری

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

جرم گیری دندان چیست؟

قبل از این که به تفاوت پولیش دندان و جرم گیری بپردازیم بیایید ابتدا بینیم جرمگیری دندان چیست و سپس تفاوت پولیش دندان و جرم گیری را مورد بررسی قرار بدهیم. مواد غذایی با بزاق، باکتری و میکروب‌ها مخلوط می‌شوند و روی سطح دندان لایه‌ای ایجاد می‌کنند که به آن پلاک دندان گفته می‌شود. این پلاک‌ها علاوه بر این که باعث زرد دیده شدن سطح دندان می‌شوند، عامل پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه و بدبو شدن دهان هم هستند.

جرم‌گیری روشی تخصصی است که با کمک آن، جرم‌ها از سطح و لابه‌لای دندان برداشته می‌شود. همچنین در بسیاری مواقع، زیر خط لثه، لایه‌هایی از پلاک ایجاد می شود که باعث کاهش اتصال دندان و لثه و سستی دندان خواهد شد. این لایه هم در زمان جرم‌گیری با کمک ابزارهای مخصوص، ازبین می‌رود. جرم گیری یک درمان تخصصی محسوب شده و باید حتما توسط دندانپزشک ماهر انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است باعث عفونت و التهاب لثه و آسیب به دندان‌ها شود.

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

جرم گیری چطور انجام می‌شود؟

برای این که تفاوت پولیش دندان و جرم گیری بیایید ببینیم جرمگیری دندان چطور انجام می شود؟

  1. معاینه کامل: ابتدا با معاینه دقیق دندان، نواحی تجمع جرم شناسایی می‌شود. همچنین طی معاینه، دندانپزشک دندان را ازنظر مشکلات مهم‌تر، مثل پوسیدگی شدید، بیماری لثه و… بررسی می‌‌کند.
  2. تراشیدن جرم: در مرحله دوم، پلاک‌های زیر خط لثه و بین دندان‌ها با ابزار تراشنده اولتراسوند یا اسکیلر تراشیده و سپس تمام سطح دندان، جرم گیری می‌شود.
  3. بعد از تراشیدن همه جرم‌های دندان، با استفاده از مسواک برقی و خمیر دندان مناسب، مرحله آخر پاکسازی انجام می‌شود.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

پولیش دندان چیست؟

قبل از این که به بررسی تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان بپردازیم بیایید ببینیم پولیش دندان چیست؟ پولیش دندان، یک روش درمانی – زیبایی است که کمک می‌کند دندان‌های سالم و براقی داشته باشید. در این روش، علاوه بر برداشتن پلاک و بررسی کامل دندان از لحاظ وجود جرم و پوسیدگی، سطح دندان پولیش می‌شود تا لکه‌های روی دندان ازبین برود و دندان‌ها روشن‌تر و درخشان تر شوند.

بسیاری افراد به اشتباه پولیش را کاملا یک عملیات زیبایی می‌دانند اما اینطور نیست. پولیش علاوه بر زیبایی، باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود. با کمک پولیش، سطح دندان صیقلی می‌شود و شما می‌توانید هنگام لبخند زدن، از درخشندگی دندان‌هایتان حسابی لذت ببرید.

مراحل پولیش دندان

برای این که تفاوت پولیش دندان و جرم گیری را بدانیم بیایید مراحل پولیش دندان را بررسی کنیم.

  • درمرحله اول، دندانپزشک دندان‌های شما را از نظر وجود هرنوع پوسیدگی و بیماری لثه بررسی می‌کند.
  • در دومین مرحله، پلاک‌های دندانی کاملا تراشیده و برداشته می‌شوند. این مرحله بسیار شبیه به جرمگیری است.
  • مرحله سوم، نوبت به پولیش می‌رسد. با کمک پولیش لکه‌های روی سطح دندان، برداشته می‌شود تا ظاهر دندان، صیقلی و صدفی شود. این مرحله با آغشته کردن دستگاه به پروفیلاکسی که خمیر پولیش محسوب می‌شود و پر از ذراتی است که مثل اسکراب عمل‌کند، انجام می‌شود.
  • مرحله چهارم با کمک نخ دندان، تمامی مواد اضافه باقی مانده مابین دندان‌ها تمیز می‌شود تا دندان، سالم بماند.
  • در مرحله آخر، شستشوی نهایی با فلوراید انجام می‌شود. این درمان باعث می‌شود تا 2 الی 3 ماه، دندان‌تان از پوسیدگی‌های احتمالی در امان بماند.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: سفید کردن دندان

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

پولیش چطور به سلامت دندان کمک می‌کند؟

با انجام پولیش، میکروب‌های قدیمی که سطح دندان را دربرگرفته‌اند و به مرور عامل پوسیدگی دندان می‌شوند برداشته می‌شود. همچنین ممکن است در نواحی از دندان، استفاده از مسواک سخت یا ابزارهای ثانویه، زبری ایجاد شده باشد. در نواحی زبر، تجمع پلاک بیشتر از سایر نواحی خواهد بود، به همین خاطر، اگر با پولیش این زبری برطرف نشود، دندان بیشتر در معرض خطر پوسیدگی است.

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری چیست؟

در این قسمت می خواهیم به تفاوت پولیش دندان و جرم گیری دندان بپردازیم. به طور کل، می‌توان پولیش را نوعی مکمل برای جرم‌گیری درنظر گرفت. این دو روش در عین وجود شباهت‌های بسیار، تفاوت‌هایی هم دارند که اطلاع از آن کمک می‌کند که در انتخاب خود بهتر عمل کنید. گرچه با مراجعه به دندانپزشک ماهر و متخصص، بهترین درمان برای دندان‌های شما درنظر گرفته خواهد شد، اما آگاهی شما عامل تضمین سلامت دندان‌هایتان است.  در ادامه به بررسی تفاوت پولیش دندان و جرم گیری می‌پردازیم:

  • تفاوت ابزار پولیش و جرم گیری دندان: برای جرم گیری از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود، کورت‌های دستی، دستگاه اولتراسونیک و… از جمله ابزارهایی است که در این روش کاربرد دارد. در حالی که برای پولیش دندان، دندانپزشک از یک ماده جلا دهنده و هندپلیس مخصوص استفاده می‌کند.
  • تفاوت در مدت زمان انجام کار: اغلب، پولیش و جرم گیری درمان‌های جدا از هم نیستند. بعد از هر جرم گیری، پولیش هم انجام می‌شود. اما اگر بخواهیم زمان هر یک را به تنهایی در نظر بگیریم، جرم گیری پروسه زمان‌بر و حساس‌تری نسبت به پولیش دندان است.
  • نیاز به استفاده از بی‌حسی: فرایند پولیش به تنهایی نیازی به بی‌حسی ندارد؛ اما طی جرم گیری ممکن است نیاز باشد در برخی نواحی، از تزریق داروی بی‌حسی کمک گرفته شود تا خللی در انجام این درمان ایجاد نشود. اغلب بی‌حسی برای نواحی به کار می‌رود که جرم زیر لثه رفته و باعث آسیب به دندان‌ها می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: آناتومی دندان

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: معاینه دندانپزشکی

 

  • هدف: هدف از انجام جرم‌گیری، خلاص شدن از شر جرم و پلاک‌های دندانی است که باعث آسیب به سلامت دندان می‌شود. گرچه جرم باعث زردی دندان‌ها شده و جرم‌گیری، کمک می‌کند دندان‌های سفید، مشخص شود اما جرم‌ گیری را می‌توان یک درمان تماما پزشکی دانست تا زیبایی. در حالی که، پولیش دندان، علاوه برتاثیری که در سلامت دندان‌ها دارد، به درخشندگی و زیبایی آن، کمک شایانی می‌کند. پولیش دندان زبری که بر اثر استفاده از ابزارهای جرم‌گیری ایحاد شده را برطرف کرده تا ضمن کاربرد زیبایی، جلوی تجمع دوباره پلاک در این نواحی را بگیرد.
  • تفاوت در خون‌ریزی : هنگام پولیش دندان، هیچ خونریزی اتفاق نمی‌افتد، در حالی که ممکن است برای جرم‌گیری نواحی از دندان، خصوصا خط لثه، کمی جراحت ایجاد شود و به طبع، خونریزی خفیفی داشته باشید.
  • تفاوت در میزان درد: پولیش دندان پروسه دردناکی نیست و اغلب بدون کم‌ترین احساس بدی، در کوتاه‌ترین زمان (حدودا 15 الی 20 دقیقه) انجام می‌شود. اما با وجود این که جرم‌ گیری در بیشتر مواقع بدون درد انجام می‌شود؛ ممکن است وجود جرم‌های سخت و مقاوم در نواحی خاص، باعث شود حین این درمان، کمی احساس درد وجود داشته باشد.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

تفاوت پولیش دندان و جرم گیری

مراقبت بعد از جرم گیری و پولیش دندان

اگر دوست دارید کم‌تر برای پولیش و جرم‌ گیری راهتان به دندانپزشکی باز شود، بهتر است نحوه مراقبت درست از دندان بعد از انجام این درمان‌ها را بدانید. در ادامه به چند نکته مراقبتی مهم برای ماندگاری نتیجه پولیش و جرم گیری اشاره می‌کنیم:

  • تاحد ممکن از مصرف مواد غذایی رنگ دار، پرهیز کنید.
  • بعد از نوشیدن قهوه یا چای، بلافاصله دهان را بشویید تا رنگ این نوشیدنی‌ها روی دندان باقی نماند.
  • استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید، مسواک به تنهایی قادر به حفظ سلامت دندان‌ها نیست.
  • از نخ دندان و مسواک مرغوب استفاده کنید، ممکن است با خرید مسواک و نخ دندان نا مرغوب کمی در هزینه اولیه صرفه جویی کنید، اما در ادامه باید بهای آن را با هزینه‌های سنگین‌تر جرم‌گیری و ترمیم پوسیدگی دندان و… بپردازید.
  • هر روز حداقل 2 بار مسواک بزنید.

نوشیدن الکل باعث آسیب جدی به دندان‌های شما خواهد شد، پس برای مراقبت بیشتر نوشیدن الکل را ترک کنید.

  • هنگام انتخاب مسواک، حتما به نرمی و زبری برس مسواک توجه کنید. برس خیلی نرم و خیلی سخت، هردو باعث آسیب به دندان می‌شود.
  • حتما با مشورت دندانپزشک یک شوینده مناسب برای دندان‌ها خریداری و طی هفته، به دفعات استاندارد از آن استفاده کنید.
  • هر 6 ماه، ویزیت با دندانپزشک را جدی بگیرید.
  • حتما مصرف هر گونه مواد مخدر و دخانیات را قطع کنید.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *