ست معاینه دندانپزشکی یکی از انواع ابزارهای مهم و البته مورد نیاز در کلینیک دندانپزشکان است. دندانپزشکان از ست معاینه دندانپزشکی برای بررسی دندان‌های بیمار و قسمت‌های مختلف آن استفاده می‌کنند. جنس این ابزارها معمولا از فلز و پلاستیک است و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان به راحتی دردون دهان فرد بیمار را بررسی کرد.

ست معاینه دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

ست معاینه دندانپزشکی از ابزارهای مهم دندانپزشکان هستند چراکه از آن‌ها برای بررسی دندان‌های بیماران و وضعیت دهان آنان استفاده می‌کنند. در واقع دندانپزشکان به کمک ابزارهای معاینه دندانپزشکی، بیماری دندان را به طور درست تشخیص داده و جهت درمان آن برنامه‌ریزی می‌کنند. از طرفی به کمک این ابزار، پزشک می‌تواند به راحتی با دهان و دندان فرد بیمار ارتباط برقرار کرده و مشکلات دندان را برای خود فرد نیز توضیح دهد.

ست معاینه دندانپزشکی

انواع ست معاینه دندانپزشکی

دندانپزشکان از انواع ست معاینه دنداپزشکی برای بررسی دندان‌ها و تشخیص بیماری استفاده می‌کنند که به شرح زیر هستند؛

فورسپس

فورسپس ابزاری به شکل انبردست است که از آن برای گرفتن و نگه داشتن اشیا دیگر استفاده می‌کنند. جنس این ابزار از فولاد کربنی است در نتیجه شما می‌توانید برای استریل کردن آن از دمای بالا استفاده کنید. از فورسپس زمانی استفاده می‌شود که ناحیه مورد جراحی بسیار عمیق باشد.

 اکسکاواتور دندانپزشکی

از اکسکاواتور دندانپزشکی برای تراشیدن و شکل دادن به تاج نرم استفاده می‌کنند.

پنس دندانپزشکی

از پنس دندانپزشکی برای برداشان وسایل مختلف، پنبه یا رول پنبه استفاده می‌کنند.

ست معاینه دندانپزشکی

اسپاتول دندانپزشکی

از اسپاتول دندانپزشکی برای مخلوط کردن، پر کردن و فرم دادن به مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از اسپاتول‌ها مثل اسپاتول محکمه، اسپاتول پلاستیکی، اسپاتول دهانی، اسپاتول همزن آلژینات، اسپاتول همزن کامپوزیت، اسپاتول موم ناودانی وجود دارند که هر کدام کارکرد متفاوتی دارند.

دستگاه ساکشن

از دیگر ست معاینه دندانپزشکی می‌توان به دستگاه ساکشن اشاره کرد. این دستگاه همانند جاروبرقی عمل کرده و مایعات و دیگر مواد اضافی درون دهان را حین درمان خالی می‌کند. در واقع دستگاه ساکشن به تخلیه دهان بیمار و افزایش قدرت دید و عملکرد دندانپزشک حین انجام عملیات دندانپزشکی کمک می‌کند. انواع مختلفی از دستگاه ساکشن‌ وجود دارند که قدرت مکش هر کدام از آن‌ها نیز متفاوت است. قدرت مکش دستگاه ساکشن بر اساس نوع درمان تنظیم می‌شود.

سرنگ دندانپزشکی

سرنگ دندانپزشکی جزو پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی هستند که از آن‌ها برای تزریق مواد بی حسی و یا دیگر ترکیبات پزشکی درون دندان‌ها استفاده می‌کنند.

آینه دندانپزشکی

از مهم‌ترین ابزارهای ست معاینه دندانپزشکی می‌توان به آینه دندانپزشکی اشاره کرد. آینه دندانپزشکی از یک سطح منعکس کننده و یک دسته برای نگه داشتن آن تشکیل شده است. دندانپزشک از آینه برای بررسی و دیدن وضعیت دندان‌های درونی بیمار استفاده می‌کند. به طور کلی آینه نیز در ست معاینه دندانپزشکی کاربرد بالایی دارد و در بیشتر مواقع حین عملیات جراحی و یا معاینه دندان‌های بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ست معاینه دندانپزشکی
اين تصوير توسط واحد توليد محتوا وب سايت آزاد مد توليد شده است.

پایه دندانپزشکی

پایه دندانپزشکی می‌تواند دیگر ابزارهای دندانپزشکی را به منظور دسترسی راحت‌تر به آن‌ها از جمله آینه دندانپزکشی یا سرنگ دندانپزشکی را نگه دارد.

دریل دندانپزشکی

دریل دندانپزشکی به باور برخی از افراد جزو ابزارهای ترسناک در دندانپزشکی به شمار می‌‌رود ولی باید بگوییم که قبل از استفاده از دریل، متخصص دندانپزشکی از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندانوها استفاده می‌کند. دریل دندانپزشکی با سرعت 250 دور در دقیقه می‌چرخد و شکاف یا حفره‌ای در استخوان دندان ایجاد می‌کند.

سوند معاینه

سوند معاینه ابزاری از جنس استیل ضد زنگ یا پلاستیک است که از آن برای معاینه، تشخیص و اندازه‌گیری فاصله بین دندان‌ها، شکستگی‌ها، ترک‌ها و یا شکل گیری ترسیبات دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برای جرم‌گیری و بررسی پوسیدگی‌های دندانی نیز از این ابزار استفاده می‌کنند. سوند معاینه حالت مخروطی شکل دارد و کاربردهای آن در دندانپزشکی بسیار زیاد است که همچنین می‌توان به پر کردن لبه‌های دندان توسط سوند معاینه اشاره کرد.

تجهیزات اندو

تجهیزات اندو به کلیه ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی گفته می‌شود که از آن‌ها برای ترمیم و درمان ریشه دندان‌ها استفاده می‌شود. اندودانسی به کلیه درمان‌هایی گفته می‌شود که جهت از بین بردن عفونت دندان‌های پوسیده و دارای درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات اندو به درمان کانال ریشه کمک کرده و در برندهای مختلفی طراحی و روانه بازار شده‌اند.

ست معاینه دندانپزشکی

برنیشر دندانپزشکی

برنیشر دندانپزشکی جنس فلزی دارد و بسیار تیز و دقیق طراحی شده است. انواع مختلفی از برنیشرهای دندانپزشکی وجود دارند که شکل، اندازه و طول آن‌ها بر اساس کاربرد هر یک طراحی شده است. در واقع انواع برنیشرها برای انجام کاری طراحی شده‌اند. به طور کلی از برنیشر دندانپزشکی برای کارهای مختلف ترمیم دندانی، حذف مواد دندانی آلوده، برش و اجرای محراحل مختلف درمانی استفاده می‌‌کنند.

دستکش پزشکی

از لوازم بسیار مهم ست معاینه دندانپزشکی می‌توان به دستکش پزشکی اشاره کرد که استفاده از آن برای همه دندانپزشکان واجب و ضروری است. استفاده از دستکش پزشکی برای افزایش بهداشت دهان و دندان حین انجام عملیات پزشکی یا معاینه بیمار اهیمت دارد. انواع مختلفی از دستکش پزشکی در جنس‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخته و طراحی شده‌اند و دندانپزشکان نیز در حین عملیات دندانپزشکی از آن‌ها استفاده می‌کنند. دستکش‌های پلاستیکی و لاتکس جزو انواه پرکاربرد دستکش پزشکی هستند.

چیزل دندانپزشکی

از دیگر ابزارهای بسیار مهم در دندانپزشکی، چیزل دندانپزشکی است که از آن می‌توان برای پاکسازی دندان‌ها جهت دید بهتر و معاینه دندان‌ها استفاده کرد. البته چیزل به تمیز کردن دندان‌ها پس از درمان نهایی نیز کمک می‌کند. به کمک این وسیله بهداشت دهان و دندان حفة می‌شود و می‌توان به از بین بردن ذرات غذایی، مواد آلوده بین دندان‌ها و یا پلاک دندان اقدام کرد.

بن فایل

بن فایل از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شود و دارای شکل تیز و مسطح است. از جمله کاربردهای این ابزار معاینه دندانپزشکی می‌توان به تنظیم و ترتیب بافت‌های استخوانی و استخوان‌ها در دهان، اصلاح شکل استخوان‌ها در روند ترمیم دندان‌ها، صاف کردن زبری استخوان، برداشتن لج‌های استخوانی، افزایش طول تاج و … اشاره کرد.

ست معاینه دندانپزشکی

پیش بند دندانپزشکی

پیش بند‌های دندانپزشکی در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که دارای جنس نایلون یا کاورهای ظریف هستند. پیش بند دندانپزشکی به افزایش رعایت بهداشت بین پزشک و بیمار کمک می‌کند.

ست معاینه دندانپزشکی جزو ابزار و لوازمی است که باید در مطب همه دندانپزشکان موجود باشد. این لوازم توسط برندهای مختلفی طراحی شده و در بازار موجود هستند. دندانپزشکان بهتر است از برندهای معتبر و مودر اطمینان نسبت به تهیه ست معاینه دندانپزشکی اقدام کنند چراکه هر چقدر این لوازم باکیفیت باشند، به همان اندازه نیز کیفیت انجام کار و درمان فرد بیمار بالاتر می‌رود.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *