معاینه دندانپزشکی

طبیعتا هر فردی باید به صورت منظم و دوره‌ای به نزد دندانپزشک خود برود تا دندان‌هایش معاینه شوند. این کار باید به صورت روتین و منظم صورت بگیرد. دندان پزشک‌ها معمولا توصیه می‌کنند که هر 6 ماه یک بار برای معاینه دندان پزشکی به متخصص خود مراجعه کنید.

معاینه دندانپزشکی چیست؟

حین خوردن و جویدن غذا درون دهان، میکرو ارگانیسم‌هایی به وجو می‌آیند که در نهایت سبب تجمع باکتری و تشکیل عفونت در دهان، دندان و یا لثه می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید دندان‌های خود را همواره تمیز و پاکیزه نگه داریم. کوتاهی در نگهداری از دندان، مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان، سبب بروز مشکلات متعددی در رابطه با دندان‌ها خواهد شد. این مشکلات و عفونت‌ها تنها از طریق مراجعه به پزشک متخصص و معاینه دندانپزشکی تشخیص داده خواهد شد. در نتیجه مراجعه منظم و روتین به پزشک متخصص برای هر فردی واجب است. ناگفته نماند که مراجعه به هنگام از پیشرفت عفونت‌ها و بروز بیماری‌های جدی جلوگیری خواهد کرد.

معاینه دندانپزشکی

معاینه دندانپزشکی هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

زمان معاینه دندانپزکشی به طور معمول، هر 6 ماه یک بار است. در واقع شما با مراجعه هر 6 ماه یک بار به مطب متخصص دندانپزشکی، از بیماری‌های احتمالی دهان و دندان خود آگاه می‌شوید و در صورت وجود بیماری، پزشک متخصص برنامه‌ای جهت درمان آن تنظیم می‌کند. البته اگر در هر زمانی، احساس درد در دندان‌ها و یا هر مشکل دیگری داشتید، سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، جهت رفع مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینه دندانپزشکی نه فقط برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز توصیه می‌شود.

عدم توجه به معاینات روتین دندانپزشکی، دندان‌های شما را با مشکلات جدی روبرو می‌کند که از جمله می‌توان به پوسیدگی دندان‌ها اشاره کرد. معمولا افراد تا وقتی احساس درد یا مشکلی در دهان و دندان خود نداشته باشند، به دندانپزشک مراجعه نخواهند کرد چراکه معتقد هستند معاینات دندانپزشکی دردناک است. این در حالی است که معاینه دندان‌ها و دهان توسط دندانپزشک دردناک نبوده و برخی اوقات نیز، دندانپزشک برای معاینه از بی حسی موضعی استفاده می‌کند. ناگفته نماند که عکس‌برداری و رادیوگرافی دندان‌ها نیز مشکل و دردی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

بهتر است کودکان از همه دوران کودکی خود، معاینه دندانپزشکی را به صورت روتین در برنامه خود قرار دهند. سعی کنید کودکان خود را از 6 الی 7 سالگی برای شروع معاینات دندانپزشکی، به نزد یک دندانپزشک باتجربه ببرید.

معاینه دندانپزشکی

در معاینه دندانپزشکی چه اتفاقی می‌افتد؟

معاینه دندانپزشکی طی مراحلی انجام می‌شود. به این صورت که دندانپزشک ابتدا دندان‌های شما را بررسی می‌کند. گاهی اوقات لازم است که برای بررسی و معاینه فضای بین دندان‌ها از عکاسی رادیوگرافی استفاده کند. سپس نوبت به چکاب می‌رسد. در چکاب، دندانپزشک پلاک دندان را بررسی می‌کند. پلاک لایه شفاف چسیبده به سطح دندان و محل تجمع باکتری‌ها است و در صورت برطرف نشدن، به تار تار تبدیل می‌شود. تارتار نیز اگر توسط پزشک درمان نشود، مشکلات جدی در دهان و دندان تشکیل می‌دهد.

سپس دندانپزشک به سراغ لثه‌های شما می‌رود و فضای بین آن‌ها را بررسی می‌کند. در صورت وجود بیماری لثه، فضای بین دندان‌ها بیشتر و عمیق‌تر است. این در حالی است که فاصله بین دندان‌ها در حالت معمولی کم است. پس از بررسی‌های انجام شده، اگر هیچ مشکلی نداشته باشید، دندانپزشک شما برای برای معاینه بعدی و در حدود 6 ماه بعد بدرقه می‌کند. ولی در صورت تشخیص و وجود بیماری، برای درمان آن و در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما وقت می‌دهد.

نکاتی که باید بین هر معاینه دندانپزشکی رعایت کنید

بهتر است که در حد فاصل بین معاینه‌های دندانپزشکی، از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید. از جمله کارهایی که باید بین ویزیت‌های دندانپزشکی انجام دهید؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • توجه داشته باشید که پلاک دندان همواره روی سطح دندان‌های شما تشکیل می‌شود. این پلاک به وسیله مسواک زدن از بین خواهد رفت ولی در صورت رعایت نکردن، تبدیل به تارتار و در نهایت بروز بیماری خواهد شد. در نتیجه برای این که بین ویزیت‌های روتین پزشکی، دچار مشکل نشوید، سعی کنید از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید.
  • حتما از خمیردندانی استفاده کنید که حایو فلوراید است.
  • حداقل دو بار در طول روز مسواک بزنید.
  • برای این‌که بتوانید پلاک‌های روی دندان‌های خود را کنترل کنید، می‌توانید از دهانشویه استفاده کنید. ضمن این‌که دهانشویه به در تازه نگه داشتن تنفس شما کمک خواهد کرد.
  • استفاده از نخ دندان به صورت روزانه را فراموش نکنید.
  • از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید چراکه این مواد شانس ابتلای دندان‌های شما را به انواعی از بیماری‌ها افزایش می‌دهند.
  • از تنقلات و مواد قندی کمتر استفاده کنید.
  • رژیم غذایی اسلمی داشته باشید و مصرف سبزیجات و میوه را به طور منظم فراموش نکنید.

معاینه دندانپزشکی

هنگام انجام معاینه دندانپزشکی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

سعی کنید در معاینات روتین دندانپزشکی، کوچک‌ترین عارضه و مشکل را به دندانپزشک اطلاع دهید. شاید در نظر شما مشکل یا درد کوچکی محسوب شود ولی همان مشکل کوچک، گاهی اوقات نشان‌دهنده یک بیماری جدی است. روتین منظم معاینه دندانپزشکی در مدت کوتاهی انجام می‌شود ولی همان ویزیت کوچک نیز می‌تواند سلامت دهان و دندان هر فرد را تضمین کند.

برای معاینه دندانپزشکی به کدام متخصص مراجعه کنید؟

برای معاینه دندانپزشکی می‌توانید به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید. هرگونه شکایت و یا مشکلی که دارید، با او در میان بگذارید؛ دندانپزشک پس از بررسی و معاینه دندان‌های شما، در صورت وجود مشکل، برنامه‌ای برای درمان آن عارضه به شما پیشنهاد می‌دهد.

اولین معاینه دندانپزشکی در کودکان، در چه زمانی انجام می‌شود؟

معاینه دندانپزشکی در کودکان، معمولا از تشکیل و درآمدن اولین دندان شیری شروع می‌شود. معمولا توصیه می‌شود که کودکان را از همان کودکی جهت معاینه روتین نزد دندانپزشک ببرید. برخی افراد بر این باور هستند که دندان‌های شیری به دلیل این‌که دائمی نیستند، نیاز به توجه ندارند. این در حالی است که روند صحیح رشد و افتادن دندان‌های شیری، در تشکیل و عملکرد صحیح دندان‌های دائمی موثر خواهد بود.

معاینه دندانپزشکی

معاینه دندانپزشکی به صورت روتین و منظم جزو فعالیت‌هایی است که باید توسط هر فردی پیگیری شده و انجام شود. معمولا توصیه می‌شود که هر 6 ماه یک بار برای معاینه دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای درمان اقدام شود.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *