کشیدن دندان در بارداری

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به کشیدن دندان در بارداری در اختیارتان قرار بدهیم. از زمانی که پروسه بارداری آغاز می‌شود، باید حتما مراقبت‌های گوناگونی را مدنظر داشته باشید. پروسه بارداری معمولا با چالش‌های متعددی همراه است. به همین دلیل باید حتما در زمان اقدام به بارداری، چکاپ دندان را بخش مهم پیش از اقدام بدانید. با آگاهی از این موضوع می‌توانید مشکلات دهان و دندان را به حداقل برسانید.

کشیدن دندان در بارداری یکی از مواردی است که معمولا برای مادران باردار چالش برانگیز است. گاهی کشیدن دندان در بارداری ضروری است و هیچ چاره‌ای جز انجام آن ندارید. به همین دلیل لازم است تا اطلاعاتی در خصوص زیر و بم کشیدن دندان در بارداری کسب کنید و هوشمندانه اقدام نمایید.

در این مقاله قصد داریم هر چیزی که باید از کشیدن دندان در بارداری بدانید را بررسی کنیم. اگر شما هم می خواهید اطلاعاتی را راجع به کشیدن دندان در بارداری به دست بیاورید با ما همراه باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان در سه ماهه اول بارداری

اینجا راجع به کشیدن دندان در بارداری در سه ماهه اول می خواهیم صحبت کنیم. دوره بارداری یکی از دوره‌های خاص در زندگی خانم‌ها است. کشیدن دندان در سه ماهه اول بارداری باید با احتیاط و تنها در موارد اورژانس انجام شود. سه ماهه ابتدایی بارداری زمان حساسی است که جنین آغاز به رشد می‌کند.

تشکیل نواحی حساس، سیستم های عصبی و قلب جنین در همین زمان انجام می‌شود. مصرف برخی داروها موجب بروز اختلال در این روند می‌شود.  به همین دلیل باید حتما در شرایطی که درد دندان را تجربه می کنید و سه ماهه ابتدایی بارداری را طی می‌کنید، لازم است تا احتیاط را در اولویت قرار دهید.

همان طور که اشاره شد، بین هفته‌های سوم تا هشتم بارداری، اندام‌های حیاتی جنین، مانند سیستم عصبی و قلب، در حال رشد و تشکیل کامل خود هستند. به همین دلیل باید مصرف هر نوع دارو محدود و ممنوع باشد، مگر در شرایطی که پزشک متخصص به شما مجوز داده باشد.

به دلیل همین حساسیت‌ها، توصیه می‌کنیم که اگر یک خانم باردار در سه ماهه اول از دوران بارداری به پوسیدگی دندان یا مشکلات دیگر دندانی دچار شد، مدیریت آن را اولویت قرار دهد تا به سه ماهه دوم بارداری برسد. این زمان به عنوان گلدن تایم شناخته می‌شود و کم‌ترین میزان تداخل در روند رشد جنین اولویت دارد. در این خصوص باید باز هم نظر پزشک متخصص را در اولویت قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: پالپوتومی

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان در سه ماهه دوم بارداری

در این قسمت می خواهیم راجع به کشیدن دندان در بارداری در سه ماهه دوم صحبت کنیم. در سه ماهه دوم بارداری، کشیدن دندان تنها در شرایط ضروری انجام می‌شود. هرچند این دوره به اندازه سه ماهه ابتدایی پر چالش نیست، اما باز هم مواردی وجود دارد که باید نسبت به آن با اشراف کامل اقدام کنید.

این دوره از بارداری به عنوان یک زمان نسبتاً ایده‌آل برای انجام کشیدن دندان در زمان بارداری شناخته می‌شود. چرا که جنین نسبتا اندام‌های حیاتی خود را به رشد نسبی رسانده است و خطر سقط نسبتا کاهش یافته است. به همین دلیل می‌توان برای کشیدن دندان اقدام کرد.

به هر حال، انجام این فرآیند همچنان نیازمند احتیاط و مراقبت‌های ویژه است. دندانپزشک شما باید با استفاده از تکنیک‌ها و مواد مناسب برای بی حسی آشنا باشد تا هیچ آسیبی به مادر و جنین وارد نشود. بر همین اساس لازم است تا روند کشیدن دندان در زمان بارداری، با نظارت کامل پزشک انجام شود.

توجه به فشار خون، حساسیت های دارویی و موارد این‌چنینی به شدت اهمیت دارد و می‌تواند خطرات جانبی بی هوشی ناشی از ترس و افت فشار را کاهش دهد. اگر نیاز به کشیدن دندان در این دوره از بارداری احساس می‌شود، بهتر است با دندانپزشک و پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا بنابر شرایط واقعی‌تان و اشراف بر جزییات، یک تصمیم گیری مناسب اتخاذ شود و ریسک هر احتمالی در آن مدنظر قرار داده شود.

کشیدن دندان در سه ماهه سوم بارداری

کشیدن دندان در سه ماهه سوم بارداری باید با احتیاط و توجه به شرایط مادر و جنین انجام شود. هرچند تصور می‌شود که این سه ماه پایانی اصلا جایی برای چنین اقداماتی نیست، اما از نظر آسیب به جنین و ریسک‌های آن، دوران بارداری در سه ماهه سوم بسیار ایمن‌تر است. اما لازم است بدانید در این دوره، نشستن به مدت طولانی برای زنان باردار دشوارتر است و ممکن است باعث ناراحتی آن‌ها شود.

همچنین، خونریزی لثه در این دوره احتمالاً بیشتر است که می‌تواند مواردی مثل افت فشار را موارد این‌چنینی را ایجاد کند. پزشک متخصص با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌تواند به خوبی شرایط را مدیریت کرده و بدون اعمال هرگونه ریسک، نسبت به کشیدن دندان در زمان بارداری اقدام کند. لزوم توجه به کیفیت بی حس کننده و داروهای مصرفی در کنار مجاز بودن آن برای خانم های باردار نیز، امر مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: پالپکتومی

 

آیا کشیدن دندان در بارداری برای جنین ریسک دارد؟

شاید برای شما هم اهمیت داشته باشد که بدانید آیا کشیدن دندان در دوران بارداری برای جنین ریسک‌ دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، در صورتی‌که فرد غیرمتخصص اقدام به این کار کند یا برای بی حسی از داروهای نامناسبی استفاده شود، می‌توان انتظار ریسک نسبتا زیادی را داشت.

بنابر این، در شرایطی که کشیدن دندان ضروری باشد و نتوان از آن پرهیز کرد، این عملیات باید با احتیاط و توسط یک دندانپزشک متخصص و در دوره‌های زمانی مناسب انجام شود. هرچند اطلاعات اثبات شده‌ای وجود ندارد، اما برخی افراد معتقد هستند، کشیدن دندان در زمان بارداری موجب افزایش خطر زایمان زودرس می‌شود. چرا که تحریک لثه‌ها، ریسک تغییرات هورمونی و زایمان زودرس را رقم می‌زند.

گاهی به دلیل کشیدن دندان و جراحت ناشی از آن، خطرات عفونت برای مادر ایجاد می‌گردد که قطعا درمان آن مشکل است و محدودیت‌های دارویی می‌تواند ریسک های زیادی را ایجاد کند. استرس و درد ناشی از کشیدن دندان می‌تواند باعث افزایش فشار خون در مادر شود که ممکن است برای جنین مضر باشد.

بر همین اساس، اگر امکان تأخیر انداختن پروسه کشیدن دندان وجود داشته باشد، بهتر است آن را عقب بیاندازید. رساندن آن به زمان پس از زایمان، ایده آل‌ترین حالت ممکن است. اما در شرایطی که درد دندان یا مشکلات ناشی از آن کلافه کننده باشد و امکان مدیریت وجودن داشته باشد، می‌توانید با مشورت پزشک در ایمن ترین زمان ممکن دست به کار شوید تا با استفاده از تکنیک‌های جدید و مناسب، از درد دندان و مشکلات جانبی آن رها شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: استریپ دندان

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

کشیدن دندان در بارداری

محدودیت های مصرف دارو پس از کشیدن دندان در بارداری

پس از کشیدن دندان در دوران بارداری، ممکن است دندانپزشک شما داروهایی مانند قرص‌ و آمپول ضد التهاب‌ یا انواع مسکن و آنتی بیوتیک را تجویز کند. کاهش التهاب و درد اصلی ترین کاری است که باید پس از این اقدام تهاجمی انجام شود. اما تمام این موارد برای افراد عادی است و خانم‌های باردار، نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

محدودیت‌های ناشی از بارداری به شدت اهمیت دارد و پزشک متخصص برای مراقبت از مادر و جنین، باید به تمام جزییات توجه کافی داشته باشد. به همین دلیل محدودیت‌هایی برای مصرف دارو وجود دارد که باید به آن آگاه باشید.

  1. استفاده از آسپرین: مصرف آسپرین در برخی موارد ممکن است مشکلات خاصی برای جنین ایجاد کند، بنابراین تجویز آن توسط پزشک، باید با آگاهی از شرایط مادر و جنین انجام شود.
  2. ضد التهاب‌های غیراستروئیدی: مصرف برخی از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، ممکن است در دوران بارداری مشکلاتی را ایجاد کنند.
  3. محدودیت مسکن ها: یکی از موارد ممنوعه کشیدن دندان در زمان بارداری، محدویدت مصرف مسکن ها است. شما باید به این جزییات توجه کافی داشته باشید. به همین دلیل معمولا تنها مسکن مجاز آن هم در محدودیت، استفاده از استامینوفن است.
  4. درمان‌ های خاص: در برخی موارد، داروهای خاصی برای کنترل درد یا التهابات پس از کشیدن دندان تجویز می‌شوند که باید در مواقع ضروری و با نظارت عمیق پزشک انجام شود.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *