ترمیم پوسیدگی دندان شیری

دندان‌های شیری دندان‌هایی هستند که از 6 الی 10 ماهگی کودک اصلاحا نوک می‌زنند و می‌توان سفیدی آن را روی لثه مشاهده کرد. این دندان‌های اولیه تا 6 الی 7 سالگی مهمان دهان کودک شماست سپس یکی یکی می‌افتد و دندان دائمی جایگزین می‌شود.

پروسه لق شدن و افتادن دندان شیری تا 10 الی 13 سالگی هم ادامه دارد. طی این سال‌های نه چندان کوتاه، این دندان‌ها تنها ابزار کودک برای جویدن صحیح هستند و سلامت آن، سلامت دستگاه گوارش و کل بدن کودک است. به همین دلیل مراقبت از آن اهمیت ویژه‌ای دارد. اما گاهی دندان‌های شیری دچار پوسیدگی شده و والدین با این سوال مهم مواجه می‌شوند که آیا ترمیم پوسیدگی دندان شیری امکان پذیر است؟ در ادامه این مقاله، به پاسخ این سوال والدین می‌پردازیم.

پوسیدگی دندان شیری کودک

همان‌طور که دندان‌های دائمی ما ممکن است بر اثر عدم رعایت بهداشت مناسب دچار پوسیدگی شوند، دندان‌های شیری کودک نیز می‌پوسند و آسیب می‌بینند. درست از زمانی که اولین دندان رشد میکند، باید مراقبت از دندان آغاز شود. مسواک زدن و توجه به بهداشت دهان کودک باید از همان کودکی جزوی از روتین مراقبتی مادر باشد. پوسیدگی دندان شیری ممکن است سطحی یا عمقی باشد. در پوسیدگی عمقی، علائمی مثل درد شدید، عفونت ریشه و… باعث ناراحتی کودک خواهد شد.

ترمیم پوسیدگی دندان شیری

با پوسیدگی دندان شیری چه کنیم؟

ممکن است برخی والدین به دلیل این که دندان شیری را دندان موقتی می‌دانند، بهترین راه برای خلاصی از درد و حل مشکل دندان درد کودک را کشیدن دندان‌ شیری بدانند. اما کشیدن زودهنگام دندان شیری، معایب بسیار زیادی دارد.

در صورت کشیدن زودهنگام دندان شیری، ممکن است الگوی رشد دندان دائمی ازبین برود و همین موضوع باید برهم ریختگی دندان‌های دائمی شود. راه دیگر مواجه با پوسیدگی دندان شیری، ترمیم آن است. ترمیم پوسیدگی دندان شیری کمک می‌کند دندان تا زمانی که باید خود به خود لق شود و بیوفتد، سرجای خود باقی بماند و به همین ترتیب، رشد دندان دائمی نیز سرجای خود صورت می‌گیرد.

ترمیم دندان شیری چیست؟

ترمیم دندان شیری روشی است که در آن دندان‌های کودک معاینه و نواحی آسیب دیده آن درمان می‌شود. برای ترمیم دندان کودک، از مواد رزینی یا کامپوزیت استفاده می‌شود که هماهنگی مناسبی با دندان طبیعی دارد. همچنین ممکن است دندانپزشک صلاح ببیند که برای پر کردن دندان شیری از مواد آمالگام استفاده کند.

اهمیت ترمیم پوسیدگی دندان شیری

تا به حال به الگوی رشد و ریزش دندان‌های شیری فکر کرده‌اید؟ هر دندان زمان خاص خود می‌روید و زمان خاص خود هم می‎افتد. پس کشیدن زودهنگام یک دندان موقت، می‌تواند الگوی رویش دندان دائمی را دستکاری و دچار مشکل کند. همچنین پوسیدگی دندان شیری شاید بی اهمیت به نظر برسد اما این پوسیدگی‌ها باعث اختلال در جویدن، مشکلات گوارشی و حتی آسیب به سلامت قلب و سایر ارگان‌ها می‌شود.

شاید یک زمانی کشیدن دندان شیری بهترین روش برای خلاص شدن از شر پوسیدگی و درد دندان‌های شیری به نظر می‌رسید؛ اما امروزه می‌دانیم این آخرین راهکار ممکن است. چرا که علاوه بر اهمیت پزشکی حفظ، نگهداری و در صورت نیاز ترمیم پوسیدگی دندان شیری، این دندان‌ها بر اعتماد به نفس، زیبایی و نوع صحبت کودک نیز تاثیرگذارند.

مهم‌ترین دلایل برای ترمیم پوسیدگی دندان کودک

  • رشد طبیعی دندان دائمی بر اساس الگوی مناسب رشد.
  • جلوگیری از عفونت و سایر مشکلات دهان.
  • زیبایی لبخند و افزایش اعتماد به نفس کودک.
  • یادگیری مناسب مهارت صحبت کردن و بیان صحیح.
  • جویدن مناسب غذا
  • رشد مناسب دندان‌های دائمی
  • بوی خوش دهان

ترمیم پوسیدگی دندان شیری

چه زمانی باید برای ترمیم پوسیدگی دندان شیری اقدام کنیم؟

پوسیدگی دندان شیری نشانه‌هایی دارد. اگر دندان‌ها را بررسی کنید، ممکن است اولین علائم پوسیدگی، با لک و تیره شدن بخشی از دندان دیده شود. همچنین در صورت پیشرفت پوسیدگی، مهم‌ترین آلارم، درد در ناحیه دندان‌هاست. همچنین ممکن است متوجه آبسه در ناحیه‌ای از ریشه دندان و لثه شوید.

بهتر است درست مثل بزرگسالان، هر شش ماه به دندانپزشک کودک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های شیری چکاپ شود. در صورت تشخیص سریع، پوسیدگی سطحی می‌تواند بدون هیچ درد و مشکلی ترمیم شود و کار به پوسیدگی عمیق، نیاز به بی‌حسی و درد نرسد.

روش‌های ترمیم پوسیدگی دندان شیری

به طور کل، ترمیم پوسیدگی دندان شیری با تراشیدن نواحی پوسیده و پر کردن آن با مواد مخصوص انجام می‌شود. اما گاهی ممکن است بر اثر برخی مشکلات، نیاز به استفاده از سایر روش‌های ترمیم پوسیدگی باشد؛ که در ادامه به آن می‌پردازیم:

1.عصب کشی دندان شیری

زمانی که برای معاینه و ترمیم پوسیدگی دندان شیری، دیر به دندانپزشک مراجعه کنید با گسترش پوسیدگی، دندان آسیب بیشتری دیده و نیاز به عصب کشی پیدا می‌کند. عصب کشی دندان شیری نسبت به دندان دائمی درد کمتری داشته و سادهتر است. در این روش بعد از عصب کشی باید یا دندان را پر و یا از روکش استفاده کرد.

روکش دندان شیری اغلب از جنس استیل ضد زنگ است. زمانی که دندان به قدری پوسیدگی دارد که نمی‌توان فقط با پر کردن آن را درمان کرد، بهتر است از این جنس روکش استفاده شود. روکش‌ها اغلب حدود 4 سال دوام دارند و اگر به خوبی مراقبت شوند، تا زمان افتادن دندان، می‌توانند عمر دندان را افزایش دهند.

2.پر کردن دندان شیری

پر کردن دندان شیری، با تراشیدن پوسیگی و سپس پر کردن جای خالی آن با مواد رزینی، کامپوزیت، آمالگام و… انجام می‌شود. اغلب ترمیم پوسیدگی دندان شیری جلو با استفاده از مواد همرنگ دندان انجام می‌شود. اما دندان‌های آسیاب با مواد نقره‌ای رنگ آمالگام پر می‌شود که مقاومت بیشتری هم دارد.

مراحل ترمیم پوسیدگی دندان شیری کودک

پر کردن دندان کودک پروسه‌ای است که اغلب حدودغ 30 دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد. در صورتی که تعداد دندان‌هایی که نیاز به ترمیم دارند بیشتر باشد، ممکن است این پروسه زمان بیشتری نیاز داشته باشد که در این صورت، ممکن است دندانپزشک کودک صلاح ببیند برای خسته نشدن کودک، تعداد جلسات را بیشتر کند. در ادامه به مراحل ترمیم پوسیدگی دندان شیری می‌پردازیم:

1.آماده کردن روانی کودک

اغلب فضای دندانپزشکی، لوازم و … برای کودک ترسناک است. دندانپزشکان اطفال، برای پروسه آماده سازی روانی کودک آموزش دیده‌اند ومحیط دندانپزشکی اطفال، دکوراسیون جذابی برای کودکان دارد. در این مرحله، به کودک توضیح داده می‌شود که قرار است چه کاری روی دندان‌ها انجام شود. اطلاع از روند درمان کمک می‌کند کودک همکاری بیشتری با دندانپزشک خود داشته باشد.

2.معاینه دندانپزشکی

دندانپزشک اطفال وظیفه‌ی معاینه کامل دندان شیری را به عهده دارد. گرچه ممکن است شما متوجه پوسیدگی تنها یک دندان شده باشید یا درد در ناحیه یک دندان باشد، اما تشخیص پوسیدگی احتمالی سایر دندان‌ها به صرفه جویی در وقت و هزینه شما کمک می‌کند. همچنین از آنجایی که ترمیم پوسیدگی خفیف دندان دردی ندارد، قطعا کودک نیز احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

3.بی ‌حسی

اقدام مهم بعدی، بی ‌حسی دندان کودک است. در این مرحله با آمپول، بی‌حسی تزریق می‌شود. ممکن است دندانپزشک صلاح ببیند برای کم کردن درد تزریق، قبل از فرو کردن سوزن، از مواد بی‌ حسی موضعی سطحی استفاده کند تا کودک درد کم‌تری متحمل شود.

4.برداشتن پوسیدگی

در این مرحله باید پوسیدگی‌ها تراشیده شود. به وسیله مته مخصوص، نواحی که پوسیده برداشته می‌شود تا کار برای مرحله بعدی، آماده شود.

5.پر کردن پوسیدگی

در مرحله آخر، جای خالی که بر اثر تراشیدن پوسیدگی ایجاد شده، با مواد رزین، آمالگام یا کامپوزیت پر می‌شود. بعد از موادگذاری، باید مواد تراشیده و صیقلی شود. سپس در مرحله آخر، چک می‌شود که آیا دندان کوتاه و بلند است یا خیر.

ترمیم پوسیدگی دندان شیری

مراقبت‌های بعد از ترمیم دندان شیری

دندان‌های شیری درست مثل دائمی بعد از پر کردن نیاز به مراقبت دارند، در ادامه برای شما لیست کاملی از مراقبت‌های بعد از ترمیم دندان شیری را مرور می‌کنیم.

  • 2 ساعت بعد از پر کردن دندان بهتر است از خوردن غذاهای جویدنی پرهیز شود.
  • ته‌دیگ، بیسکوییت چسبنده، آدامس، شکلات تافی و… تا 24 ساعت نباید مصرف شود.
  • اگر کودک احساس بلندی یا کوتاهی در دندان داشت، حتما با دندانپزشک مطرح کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان یک ضرورت است، روش‌های مراقبت از دندان را به کودک خود بیاموزید.
  • در صورت وجود درد، با مشورت دندانپزشک، مسکن تجویزی را خریداری و در ساعات مشخص به کودک بدهید.
  • تا 24 ساعت بعد از پر کردن دندان بهتر است با سمت پرشده هیچ غذایی جویده نشود.
  • تا 5 روز بعد از ترمیم دندان، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی به کودک ندهید.

آیا ترمیم پوسیدگی دندان شیری با بیهوشی ممکن است؟

برای کودکانی که ترس بسیار زیادی از دندانپزشکی دارند، می‌توان از روش‌های بیهوشی استفاده کرد. بسیاری مراکز با نظارت دقیق و حضور متخصص بیهوشی، برای ترمیم دندان شیری کودک یا کشیدن دندان، از بیهوشی استفاده می‌کنند. اما بهتر است به دلیل عوارض بیهوشی، ترمیم دندان با بی‌حسی، ضمن آماده‌سازی روانی کودک انجام شود.

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *