در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به تفاوت بلیچینگ و جرم گیری در اختیارتان قرار بدهیم. داشتن دندان‌های سفید و صدفی، آرزوی همیشگی همه ما است. به همین خاطر همه روزه تکنیک‌های مختلف تجاری و غیرعلمی برای داشتن دندان سفید و درخشان معرفی می‌شوند که برخی نه تنها موثر نیست، بلکه برای سلامت دهان و دندان آسیب‌زا است.

اما روش‌های علمی و ایمن زیادی هم برای داشتن دندان‌های سفید وجود دارد. اگر تصمیم داشته باشیم به دو تکنیک پرکاربرد، ایمن و مطمئن برای داشتن دندان تمیز و زیبا اشاره کنیم، قطعا بلیچینگ و جرم‌گیری در صدر تمام روش‌هاست. اما تفاوت بلیچینگ و جرم گیری چیست؟ برای این که تفاوت این دو روش را بدانیم و بهترین تکنیک را انتخاب کنیم، قبل از هرچیز باید سازو کار هر روش را به خوبی بشناسیم. به همین خاطر در ادامه به بررسی بلیچینگ و جرم گیری و تفاوت‌های آن می‌پردازیم.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: ترمیم پوسیدگی دندان شیری

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری

جرم گیری چیست؟

قبل از این که تفاوت بلیچینگ و جرم گیری را بررسی کنیم بیایید ببینیم اصلا جرم گیری چیست؟ جرم گیری نوعی روش درمانی برای ازبین بردن پلاک، رسوبات و املاح روی دندان است. وقتی دندان جرم می‌گیرد علاوه بر این که سطح دندان زرد شده و ظاهر نامناسبی به خود می‌گیرد، بوی بسیار بدی از دهان ساطع می‌شود. پلاک‌ها در ناحیه پایینی لثه جمع شده و باعث پوسیدکی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود. به همین خاطر جرم گیری دندان نه یک روش انتخابی فقط برای زیبایی بلکه یک روش درمانی برای سلامت دندان‌هاست که بهتر است هر فرد هر 12 ماه یک‌بار، برای بررسی این که نیاز به جرمگیری دارد یا نه به دندانپزشک مراجعه کند.

جرم گیری چه تاثیری بر سفید شدن دندان دارد؟

مواد خوراکی رنگی، مثل قهوه، چای، سیگار و دخانیات با بزاق، باکتری‌های دهان و میکروب ها مخلوط و باعث ایجاد لایه‌ای به نام پلاک روی سطح دندان می‌شود. پلاک دندان را دربر می‌گیرد و مانع دیده شدن رنگ طبیعی دندان می‌شود. در جرم گیری تمامی رسوبات و پلاک‌های سطح دندان برداشته شده و رنگ طبیعی دندان مشخیص می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: پولیش کامپوزیت

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

 

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری

بلیچینگ چیست؟

برای این که تفاوت بلیچینگ و جرم گیری را بدانیم بیایید ببینیم بلیچینگ چیست؟ بلیچینگ تکنیک سفید کردن دندان، بدون تراشیدن مینای آن است. در این روش ابتدا ژل محافظ روی لثه مالیده شده تا مواد سفید کننده به لثه آسیب نرساند، سپس ماده بلیچ روی دندان ها زده شده و دستگاهی که  تولید کننده اشعه با فرکانس بالاست، روی دندان تابانده می‌شود. در نهایت، مواد سفید کننده به عمق دندان نفوذ کرده باعث سفید شدن رنگ دندان‌ها می‌شود.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری چیست؟

جرم گیری و بلیچینگ هردو به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کنند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو تکنیک می‌پردازیم.

  • تفاوت بلیچینگ و جرم گیری در فرایند درمان: در جرم گیری پلاک‌های دندان با دستگاه جرم گیری و ابزار دستی تراشیده و برداشته میشود اما بلیچینگ با نفوذ مواد سفید کننده جاوی پراکسید مثل کارباماید پراکسید، هیدروژن پراکسید و… به عمق دندان انجام می‌شود. بنابر فرایند درمان یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بلیچینگ و جرم گیری است.
  • تفاوت در عملکرد درمانی: بلیچینگ خاصیت درمانی ندارد، درحالی که جرم گیری کاملا درمانی و به منظور حفظ سلامت دندان‌هاست. همچنین رسوبات و پلاک‌های دندانی باعث آسیب به سایر ارگان‌های بدن نیز می‌شود. مثلا پوسیدگی و پلاک دندان، بر سلامت قلب و فشار خون موثر است.
  • تفاوت در هدف: هدف بلیچینگ فقط زیبایی است درحالی که هدف جرم گیری علاوه بر زیبایی، جلوگیری از آسیب دیدگی دندان‌هاست.
  • تفاوت درافرادی که کاندید هر تکنیک هستند: بلیچینگ باید روی دندان‌های کاملا سالم و بدون جرم انجام شود درحالی که جرم گیری مختص دندان‌هایی است که روی آن را پلاک‌ پوشانده. پس همه افراد می‌توانند برای سفید شدن دندان بلیچینگ کنند اما جرم گیری فقط برای افرادی است که روی دندان‌هایشان از جرم پوشیده شده.
  • تفاوت در ابزارهای مورد استفاده: در جرم گیری پلاک‌های دندان با دستگاه جرم گیری و ابزار دستی تراشیده و برداشته میشود اما بلیچینگ با نفوذ مواد سفید کننده جاوی پراکسید مثل کارباماید پراکسید، هیدروژن پراکسید و… با کمک لیزر به عمق دندان انجام می‌شود.
  • تفاوت در شدت تخصصی بودن هر تکنیک: بلیچینگ فرایندی است که شما می‌توانید با مشورت دندانپزشک، ضمن تهیه قالب دندان و مواد مناسب خانگی، در منزل انجام دهید. درحالی که هرگز نمی‌توانید در خانه جرم گیری کنید. برای جرم گیری حتما باید به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان به صورت تخصصی، با در نظر گرفتن وضعیت لثه و دندان انجام شود.
  • تفاوت بلیچینگ و جرم گیری در هزینه: بلیچینگ هزینه بالاتری نسبت به جرم‌ گیری دارد. همچنین فرایند جرم گیری به دلیل درمانی بودن، شامل بیمه نیز می‌شود.
  • تفاوت در ضرورت انجام کار: بلیچینگ برای هیچ دندانی ضروری نیست و انجام ندادن آن، موجب آسیب به دندان‌ها نمی‌شود. اما اگر دندان شما نیاز به جرم گیری داشته باشد و در انجام این امر تعلل کنید، ممکن است دندان‌هایتان لق بشود یا دچار بیماری‌های لثه شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: فیشورسیلانت تراپی

 

بلیچینگ بهتر است یا جرم گیری دندان؟

برای پاسخ به این سوال، باید وضعیت دندان هر فرد بررسی شود. ممکن است دندان‌های شما ژنتیکی کمی زرد رنگ باشد اما روی سطح آن اثری از هیچ پلاکی نباشد. در این شرایط قطعا بهترین کار انجام بلیچینگ است. اما زمانی که جرم روی سطح دندان‌ها را پوشانده، انجام بلیچینگ ممکن نیست. باید ابتدا جرم‌ها برداشته تا رنگ طبیعی دندان نمایان شود و سپس در صورت نیاز، با بلیچینگ، رنگ دندان سفیدتر و درخشان‌تر شود.

تفاوت  بلیچینگ و جرم گیری در ماندگاری چیست؟

اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، نیاز به جرم‌گیری دندان بسیار کم می‌شود. همچنین در صورت مراقبت از دندان‌های بلیچ شده و عدم مصرف مواد رنگی، اغلب سفیدی دندان ماندگار است. اغلب ماندگاری جرم گیری بیشتر از بلیچینگ است. اما در هر دو روش، هر 6 الی 12 ماه یک بار باید دندان‌ها بررسی و معاینه شوند. این مدت در افراد مختلف، بسته به جنس دندان، میزان مراقبت و شرایط متفاوت است.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

تفاوت بلیچینگ و جرم

مقایسه تفاوت بلیچینگ و جرم گیری در عوارض

در بررسی تفاوت بلیچینگ و جرم گیری، نباید عوارض را نادیده بگیریم. این رو تکنیک پرطرفدار، هریک عوارض خاص خودشان را دارند. در ادامه، به مقایسه عوارض جرم گیری و بلیچینگ می‌پردازیم:

عوارض بلیچینگ

  • حساس شدن دندان‌ها: یکی از رایج‌ترین عوارض بلیچینگ، حساسیت دندان به سرما و گرماست. همین مسئله باعث می‌شود بسیاری افراد مایل به بلیچینگ نباشند و از حساسیت دندان‌ها دچار استرس و کلافگی شوند.
  • آسیب به بافت لثه: مواد بلیچینگ، اگربه لثه برخورد کند ممکن است باعث التهاب و قرمزی لثه‌ها شود.

عوارض جرمگیری دندان

  • عفونت: اگر دستگاه ایمنی بیمار ضعیف باشد امکان بروز عفونت بعد از جرمگیری بسیار زیاد است.
  • التهاب و ورم لثه: بعد از جرم گیری در صورتی که از مسواک و نخ دندان نامناسب استفاده کنید، ممکن است دچار التهاب و ورم لثه شوید. همچنین اگر دندانپزشک در کار خود متخصص نباشد، ورم و التهاب بسیار محتمل است.
  • لق شدن دندان بعد از جرم گیری عارضه ای است که برای برخی افراد رخ می‌دهد. اما در حقیقت جرمگیری باعث لق شدن دندان نمی‌شود؛ بلکه پلاک‌ها بین لثه و دندان قرار میگیرند، با برداشتن این لایه، فضای بین لثه و دندان خالی میماند و دندانی که از قبل، ریشه ضعیفی داشته، حالا با باز شدن فضا، کمی لق تر می‌شود. در این شرایط باید با مشورت دندانپزشک،تدامات درمانی لازم را انجام داد و از ماساژ با سرم سدیم کلراید استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: اس اس کرون

نکته: درنظر داشته باشید که اگر دندانی که ریشه‌های ضعیف و سستی دارد یا دارای جرم به لثه چسبیده است، تحت جرمگیری قرار نگیرد، نه تنها عمر دندان طولانی‌تر نمی‌شود؛ بلکه اگر شانسی برای حفظ دندان و تقویت لثه باقی مانده باشد با این روند از دست خواهد رفت.

احتیاج به مشاوره دارید ؟

مشاورین ما در ساعات کاری در خدمت شما هستند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید

رزرو نوبت:

برای رزرو نوبت و مشاوره تماس بگیرید

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *