اکسپوژر دندان نهفته چگونه انجام میشود؟

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به اکسپوژر دندان نهفته در اختیارتان قرار بدهیم. گاهی اوقات پیش می‌‌آید که برخی از دندان‌های ما نمی‌توانند به طور کامل از لثه بیرون بیایند و در جای صحیح خود قرار بگیرند. به این دندان‌ها، دندان‌‌های نهفته گفته می‌شود و برای خارج کردن این دندان‌ها از لثه نیاز به اکسپوژر دندان نهفته خواهیم داشت. اکسپوژر دندان نهفته بهترین راه خارج کردن دندان نهفته و نمایان کردن آن است. اگر شما هم می خواهید اطلاعاتی را راجع به اکسپوژر دندان نهفته و همچنین ارتودنسی شفاف  به دست بیاورید تا انتها با ما همراه باشید.

نشانه‌های نهفته بودن یک دندان

عوامل مختلفی وجود دارند که سبب نهفته بودن دندان می‌شوند که از جمله می‌توان به قرارگیری نادرست دندان به دلیل ژنتیک، الگوی رشد غیرطبیعی، افزایش تراکم دندان‌ها و … اشاره کرد. معمولاً دندان نهفته هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد و فقط در صورت بررسی‌های دندانپزشک متوجه دندان نهفته خود خواهید شد.

البته در برخی از مواقع نیز دندان نهفته با علائمی همچون ورم، قرمزی، حساسیت لثه و درد همراه است. در صورت این‌که به وجود دندان نهفته شک کردید، بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به اسکپوژر دندان نهفته اقدام کنید چراکه عدم درمان دندان نهفته مشکلاتی از جمله عفونت، بیماری لثه، وارد کردن فشار به دندان‌های اطراف و نامنظم کردن آن‌ها و … می‌شود.

روش‌های درمان به کمک اکسپوژر دندان نهفته

وقتی دندانپزشک متوجه می‌‌شود که دندان نهفته در دهان شما وجود دارد، به دو روش زیر اقدام می‌کند؛

• خارج کردن دندان نهفته؛ گاهی اوقات به دلیل عدم وجود فضای کافی برای جرمت دیگر دندان‌ها، دندانپزشک مجبور می‌شود که دندان نهفته را از دهان شما خارج کند.
  • اکسپوژر دندان نهفته پالپی یا براکتینگ؛ در این مرحله دندانپزشک از اکسپوژر دندان نهفته استفاده می‌کند. یعنی اگر فضای کافی در دندان وجود داشته باشد، متخصص به سراغ این روش خواهد رفت.
اکسپوژر دندان یا موکوپریوست چیست؟

در هنگام ارتودنسی، پس از بررسی لازم و عکس‌برداری اگر متوجه شویم که دندان نهفته در دهان فرد بیمار وجود دارد و فضای کافی برای بیرون کشیدن آن هست؛ از روش اکسپوژر دندان نهفته استفاده می‌کنیم. به این صورت که به کمک جراحی قسمت لثه در بالای دندان را کنار می‌زنیم؛ براکتی را به دندان نهفته متصل کرده و زنجیری از آن آویزان می‌کنیم.

زنجیر را به دیگر براکت‌های ارتودنسی متصل کرده و منتظر می‌مانیم تا پس از گذشت زمان کافی، رفته‌رفته دندان نهفته از جایگاه خود بیرون بیاید. در واقع فشاری که توسط حرکت دیگر دندان‌ها به زنجیر وارد می‌شود و این فشار سبب بیرون آمدن دندان نهفته می‌شود.

چرا به روش اکسپوژر پالپی یا براکتینگ احتیاج داریم؟

توجه داشته باشید که وجود دندان نهفته در لثه می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی شود. هر چقدر که در درمان دندان نهفته کوتاهی کنیم، به همان اندازه خارج  کردن دندان یا اکسپوژر آن به عمل جراحی سخت نیاز خواهد داشت و از طرفی مشکلات خطرناکی را برای دندان‌های شما ایجاد خواهد کرد.

اگر متخصص تشخیص دهد که به اکسپوژر دندان نهفته در حین ارتودنسی نیاز دارید، قسمتی از لثه و استخوان زیرین را برش می‌دهد تا به دندان برسد. سپس یا دندان را می‌کشد و یا به کمک براکت‌های ارتودنسی فضایی کافی برای رشد و بیرون کشیدن دندان از لثه ایجاد می‌کند.

مزایای اسکپوژر دندان

اسکپوژر دندان از مزایای زیر برخوردار است؛

• اکسپوژر براکتینگ بهترین روش برای نمایان کردن دندان نهفته است و درصد موفقیت بالایی دارد.
  • اکسپوژر دندان‌ها به افزایش بهبود سلامت دندان‌ها کمک کرده و همه آن‌ها را در جایگاه مناسب خود قرار می‌دهد.
  • اکسپوژر به افزایش زیبایی دهان و دندان و در نتیجه کل قیافه شما کمک خواهد کرد.
  • اکسپوژر دندان نهفته در جراحی دندان نهفته نسبت دیگر روش‌های جراحی از درد کمتری برخوردار است.

مراقبت‌های بعد از اکسپوژر دندان

سعی کنید پس از جراحی اکسپوژر دندان، از دندان‌ها و دهان خود به‌خوبی مراقبت کنید تا از بروز التهاب و تورم در ناحیه جراحی جلوگیری شود.

• کنترل درد بعد از جراحی

پس از این‌که اثر بی‌حسی موضعی از بین می‌رود، دندان و لثه شما شروع به دردکردن می‌کند. بهتر است زیر نظر پزشک، به مصرف قرص‌ها و دارو‌های آنتی‌بیوتیک یا مسکن بپردازید تا میزان درد وارد شده کمتر شود.

• جلوگیری از خون‌ریزی بعد از اسکپوژر

خون‌ریزی در 24 ساعت اول بعد از اسکپوژر طبیعی است ولی اگر مقدار خون‌ریزی زیاد باشد، می‌توانید در محل خون‌ریزی، چیزی را گاز بگیرید. البته اگر خون‌ریزی بیشتر از یک روز ادامه پیدا کند باید دندانپزشک متخصص خود در میان بگذارید.

• به حداقل رساندن فعالیت

پس از اکسپوژر دندان نهفته بهتر است تا چند روز مقدار فعالیت خود را کمتر کنید. فعالیت زیاد ممکن است سبب خون‌ریزی و ضعف شما گردد.

• داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از اسکپوژر دندان نهفته

سعی کنید تا چند روز بعد از اسکپوژر از غذاهای نرم و البته مایعات فراوان استفاده کنید. سعی کنید روزانه بین 5 الی 6 لیوان آب مصرف کنید. از مکیدن نی در این دوران به شدت خودداری کنید.

• رعایت بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان خود را پس از اکسپوژر به خوبی رعایت کنید. سعی کنید روزانه دندان‌های خود را به آرامی مسواک زده و البته به آرامی نیز بشویید. روزانه پنج بار دندان‌ها و دهان خود را به کمک آب نمک گرم شستشو دهید. این کار در جلوگیری از تجمع باکتری‌ها در محل جراحی موثر خواهد بود.

• کاهش تورم

پس از عمل جراحی، وجود تورم طبیعی است ولی می‌توانید به کمک کیسه‌ای پر از یخ یا حوله سرد و قرار دادن آن در نزدیکی محل جراحی، مقدار تورم را کاهش دهید. سعی کنید در 26 ساعات اول پس از جراحی این کار را به صورت مداوم انجام دهید.

• حالت تهوع

احتمال دارد که شما پس از عمل جراحی حالت تهوع داشته باشید در نتیجه از خوردن مواد غذایی خودداری کنید. برای رفع حالت تهوع خود می‌توانید به آرامی به مصرف نوشابه بپردازید و یا چای زنجبیل بخورید. پس از این‌که حالت تهوع شما برطرف شد، می‌توانید به مصرف داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک بپردازید.

• حضور در نوبت‌های پس از عمل

پس از اتمام عمل جراحی بهتر است به توصیه‌های دندانپزشک توجه کافی داشته باشید و در موعد‌های مقرر به مطب دندانپزشک جهت معاینه و بررسی روند درمان حضور پیدا کنید. این کار به تسریع روند درمان شما کمک خواهد کرد.