عوارض ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر سعیدیان

ایمپلنت دندان پروسه‌ای است که باعث می‌شود به عنوان جایگزین برای دندان‌های از دست رفته عمل کند. ایمپلنت دارای پایه فلزی بوده که که روکش آن کاملا شبیه دندان انسان است که پایه درون استخوان فک کاشت می‌شود بنابراین نیاز به عمل جراحی دارد.

ایمپلنت یکی از روش‌های ترمیم و ایجاد زیبایی در دهان و دندان است که ماندگاری طولانی مدت داشته و عملکرد آن همچون سایر دندان‌های عادی است به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال شناخت عوارض ایمپلنت دندان در کنار مزایای آن ضروری است.

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت روشی است که در آن می‌توان یک یا چند دندان که از دست رفته‌اند را جایگزین کرد. ایمپلنت برای قرارگرفتن نیاز به عمل جراحی دارد که در آن استخوان فک هدف قرار گرفته شده و طی فرایندهایی آماده پذیرش پایه فلزی ایمپلنت می‌شود. سپس روی پایه که اباتمنت قرار گرفته است( رابط میان روکش و پایه فلزی)، تاج قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان به دو روش فوری و سنتی انجام می‌شود. در ایمپلنت فوری که به آن ایمپلنت یک روزه هم گفته می‌شود فرد شرایط ایده‌آلی داشته که دندانپزشک می‌تواند طی چند جلسه محدود برای او کاشت انجام دهد.

معمولا دندان‌های جلویی مناسب‌ترین قسمت برای ایمپلنت فوری هستند. ایمپلنت عادی زمان‌بر بوده و برای دندان‌های عقبی بیشتر انجام می‌شود که پروسه آن در مدت زمانی طولانی اما با کیفیت انجام می‌شود.

ایمپلنت با اینکه روشی ایده‌آل برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است و توسط دندانپزشکان به عنوان یک تکنیک مطمئن به کار برده می‌شود ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

معایب ایمپلنت دندان در برخی افراد بیشتر است به همین دلیل قبل از اقدام به کاشت آن می‌بایست اطلاعاتی را درباره آن کسب کرد. عوارض ایمپلنت دندان به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود.

مضرات ایمپلنت کوتاه مدت

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت کوتاه مدت برای مدت زمانی اندک فرد را درگیر می‌کند که زودگذر بوده و عموما بلافاصله پس از کاشت یا چند روز بعد به وجود می‌آیند بنابراین چندان جای نگرانی وجود ندارد.

درد، تورم، التهاب و خونریزی از معایب ایمپلنت دندان در کوتاه مدت محسوب می‌شوند که با خوردن دارو و رعایت نکاتی مانند نخوردن غذاهای سفت، ننوشیدن مایعات داغ یا سرد و … برطرف خواهند شد اما اگر شدت آن‌ها زیاد شود می‌بایست در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

مضرات ایمپلنت دندان بلند مدت

برخی از معایب ایمپلنت دندان در دراز مدت نمایان می‌شوند که برخی از آن‌ها همراه با درد و بعضی دیگر بدون درد هستند. عوارضی که در دراز مدت پدیدار می‌شوند نیاز به رسیدگی جدی دارند تا از حاد شدن آن و تبدیل شدن به عارضه بعدی جلوگیری شود که معمولا درمان آن‌ها توسط دندانپزشک و گاه پزشکان سایر تخصص‌ها انجام می‌شود.

تعدادی از عوارض ایمپلنت دندان بلند مدت عبارتند از:

• التهاب و تورم محل قرارگیری پایه ایمپلنت
• ورود پایه ایمپلنت به حفره سینوس
• شکستگی اجزای ایمپلنت
• عفونت اطراف ایمپلنت
• جدا شدن تاج دندان
• لق شدن ایمپلنت
• عفونت لثه و فک

بیشتر بدانید : خدمات اندو تخصصی

خطرات ایمپلنت دندان

شدت عوارض ایمپلنت دندان در همه افراد یکسان نیست. کسانی که ایمپلنت انجام می‌دهند از نظر سلامت با نفر بعدی متفاوت هستند زیرا هر فردی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

بعضی از خطرات ایمپلنت دندان کمتر شایع هستند که عبارتند از:

• مشکلات سینوسی: هنگامیکه فک بالا تحت تاثیر ایمپلنت قرار گیرد سینوس‌ها ملتهب شده و به جز درد باعث ورم کردن اطراف چشم و گونه‌ها می‌شود. از سویی دیگر بینی کیپ شده و مخاط بینی به رنگ سبز یا زرد درمی‌آید. کاهش حس بویایی، سر درد، دندان درد، بوی بد دهان و بالا رفتن دمای بدن از از جمله مشکلات سینوسی از مضرات ایمپلنت دندان هستند.

• آسیب ناشی از نیروی زیاد بر ایمپلنت: ایمپلنت‌ها سفت و سخت هستند اما مقاومت آن‌ها تا یک حد معینی است که اگر از آن بالاتر رود منجر به شکستگی، ترک خوردن، شل شدن و یا کنده شدن آن خواهد شد که جزو خطرات ایمپلنت دندان بوده که کمتر شایع است اما با این حال احتمال وقوع آن دور از انتظار نخواهد بود.

• سوراخ شدن بافت اطراف: در طول جراحی ایمپلنت ممکن است بافت مجاور آسیب دیده و منجر به سوراخ شدن آن شود. آسیب‌های وارده به بافت می‌تواند منجر به عفونت شود.

• گوش درد: التهاب و تحریک اعصاب اطراف محل ایمپلنت ممکن است منجر به ایجاد فشار در بخش گوش شود که فرد احساس گوش درد خواهد داشت.

خطرات ایمپلنت دندان ممکن است جزو مواردی باشد که بیشتر شایع بوده و در افراد مختلف به وفور دیده می‌شود.

برخی از عوارض ایمپلنت دندان که شایع‌تر هستند عبارتند از:

• عفونت: عفونت باکتریایی ایجاد شده در لثه و استخوان جزو معایب ایمپلنت دندان است که از عمر مفید آن کم کرده و نیاز به درمان و گاه خارج کردن ایمپلنت دارد.

• کاهش حجم لثه: هنگامیکه بافت لثه کاهش یابد، لثه شروع به عقب نشینی خواهد که جزو عوارض ایمپلنت دندان محسوب می‌شود که در صورت شدید شدن نیاز به برداشته شدن ایمپلنت است.

• شل شدن ایمپلنت: پس از کاشت ایمپلنت پس از گذشت مدت زمانی استخوان اطراف ایمپلنت رشد خواهد کرد اما اگر چنین اتفاقی نیفتد می‌بایست ایمپلنت را خارج کرده و پس از درمان و بهبودی کامل مجدد نسبت به کاشت اقدام کرد.

• آسیب عصبی یا بافتی: ایمپلنت نباید نزدیک عصب قرار گیرد در غیر این صورت گز گز و سوزش در لثه، بی حسی در نزدیک چانه و لب پایین و درد یا ناراحتی مزمن اتفاق می‌افتد که نشانه از آسیب عصبی یا بافتی است.

بیشتر بدانید : ایمپلنت دندان

جلوگیری از معایب ایمپلنت دندان

بیشتر بدانید : کامپوزیت دندان

عوارض ایمپلنت دندان تا حدودی قابل پیشگیری هستند. اولین عامل مراجعه به دندانپزشک مجرب و ماهر است تا ضمن انجام دقیق پروسه کاشت ایمپلنت بیمار، از واجد شرایط بودن بیمار اطمینان حاصل نموده و از بهترین برندهای ایمپلنت و ابزارها استفاده کند.

مراقبت‌های ایمپلنت دندان شامل سه بخش قبل از کاشت، پس از کاشت و همیشگی هستند که باید جدی گرفته شوند. هرچقدر مراقبت‌ها بهتر اعمال شود طول عمر ایمپلنت افزایش یافته و فرد کمتر با معایب و خطرات آن مواجه خواهد شد.

در کلینیک دندانپزشکی آریل، پروسه کاشت ایمپلنت توسط دندانپزشک ماهر و کارآزموده در محیطی کاملا تمیز و آرام انجام می‌شود. بیمار از صفر تا صد راهنمایی خواهد شد و از برندهای معتبر برای کاشت استفاده می‌شود تا عوارض ایمپلنت دندان به حداقل برسد.

بیشتر بدانید : دندانپزشکی دیجیتال

کلینیک دندانپزشکی دیجیتال اریل: لبخندی زیبا در کمترین زمان

کلینیک دندانپزشکی دیجیتال اریل با 10 سال تجربه در زمینه پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان و 5 سال سابقه تخصصی در دندانپزشکی دیجیتال، به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه شناخته شده است.با استفاده از تجهیزات پیشرفته و به روز، توسط تیم متخصصان مجرب، کلیه خدمات دندانپزشکی عمومی و تخصصی از جمله ایمپلنت دیجیتال ، کامپوزیت ،اندو تخصصی، لمینت و درمان های زیبایی دندان را به شما ارائه می دهیم.
هدف ما: درمان شما با بالاترین کیفیت، مناسب ترین هزینه، سریعترین زمان و بهترین خدمات است.

آدرس :
• آدرس: نیاوران، خیابان باهنر، بعد از سه راه یاسر، پلاک 284، طبقه همکف، ساختمان فروردین، واحد 3

• اینستاگرام: ariel.dentistry

شماره تماس :