عوارض ایمپلنت دندان چیست و یا چرا ایمپلنت دندان دارای عوارض است، می‌تواند سؤال و دغدغه شما نیز باشد. ایمپلنت یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است ولی به دلایل مختلفی می‌تواند با یک سری عوارض همراه باشد. اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان در تهران دارید، می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال مراجعه کنید و نزد بهترین متخصص جراحی ایمپلنت به درمان دندان‌های خود بپردازید.

آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟

در پاسخ به سؤال این‌که آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد، باید بگوییم که بله. ایمپلنت دندان در طی مراحل مختلفی انجام می‌شود که این مراحل با انجام عمل جراحی همراه هستند و به همین دلیل نیز ایمپلنت دندان دارای یک سری عوارض است. به این صورت که متخصص جراحی ایمپلنت، به کمک عمل جراحی، پایه تیتانیومی را درون استخوان فک قرار می‌دهد. سپس با گذشت مدت زمانی، استخوان اطراف پایه تیتانیومی رشد کرده و استخوان فک با پایه ایمپلنت پیوند برقرار می‌کند. در نهایت اباتمنت و روکش دندان روی پایه ایمپلنت نصب می‌شوند.

ضرر ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان می‌تواند عوارض مختلفی را در افراد، از خود نشان بدهد. در واقع ایمپلنت دندان به طور معمول دارای یک سری عوارض است که شایع بوده و خود به خود یا در اثر مصرف برخی داروها و انجام برخی فعالیت‌ها برطرف می‌شود. یکی از عوارض شایع ایمپلنت، عفونت ایمپلنت است و متأسفانهث بعد از عمل جراحی ایمپلنت رخ می‌دهد. عفونت ایمپلنت به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از جراحی، مصرف سیگار و یا مواد مخدر، داشتن سیستم امینی ضعیف، قرار گرفتن نامناسب ایمپلنت دندان در جای خود، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و… اتفاق می‌افتد.

عفونت لثه و محل ایمپلنت

عفونت ایمپلنت می‌تواند به دو طریق اتفاق بیفتد، یکی از این عفونت‌ها در لثه رخ می‌دهد که عامل باکتریایی داشته و دندانپزشک متخصص به رفع آن به کمک مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌پردازد. نوع دیگر عفونت، عفونت استخوانی است که در این شرایط باید به کمک عمل جراحی، ایمپلنت را از استخوان فک خارج و به درمان آن پرداخت. اگر باز هم با مصرف آنتی‌بیوتیک، نتوانستید عفونت ایمپلنت را کنترل بکنید، باید دوباره به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که احساس درد و قرمزی در اطراف ناحیه ایمپلنت دندان، طبیعی بوده و در دو الی سه روز بعد از جراحی، برطرف خواهد شد؛ ولی اگر این نشانه‌ها ادامه‌دار باشند، یعنی احتمال ایجاد عفونت زیاد است و باید برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. از دیگر علائم عفونت ایمپلنت دندان می‌توان به بوی بد دهان، شل شدن ایمپلنت، احساس درد زیاد، ناتوانی در جویدن غذا، خون‌ریزی و… اشاره کرد.

احتمال پس زدن ایمپلنت

یکی از علائم پس زدن ایمپلنت دندان، شل شدن ایمپلنت است. در شرایط عادی، پس از قرار دادن پایه ایمپلنت درون استخوان فک و گذشت 4 الی 5 ماه، پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش می‌خورد و پیوند برقرار می‌کند؛ ولی گاهی اوقات استخوان فک در اطراف پایه نصب شده رشد نکرده و نتیجه آن عدم پیوند استخوان با پایه تیتانیومی ایمپلنت است. این اتفاق شکست ایمپلنت نامیده می‌شود و دندانپزشک باید ایمپلنت را از دهان فرد بیمار خارج کند.

آسیب به اعصاب

اگر احساس سوزش یا گزگز شدن در اطراف لثه دارید و یا اطراف ایمپلنت و به خصوص در چانه و فک پایین بی حس شده است، نشان از آسیب به اعصاب یا بافت اطراف ایمپلنت وجود دارد. در خالت معمولی و اگر آسیب به اعصاب اطراف ایمپلنت در حد کم باشد، خود به خود از بین رفاه و درمان می‌شود؛ ولی اگر این درد ادامه‌دار باشد و علائم دیگری از خود نشان دهد، باید نسبت به درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که این عارضه نصب ایمپلنت به مهارت و تخصص دندانپزشک جراحی بستگی دارد. گاهی اوقات جراح با حواس‌پرتی و یا مهارت کم به اعصاب اطراف ایمپلنت آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از این اتفاق و داشتن جراحی ایمن، می‌توانید به آریل دنتال مراجعه کنید. برخی اوقات نیز تجربه پایین جراح، سبب می‌شود تا نتواند ایمپلنت را در جای مناسب خود قرار دهد که سبب ایجاد ناراحتی و درد در دندان‌‌ها و حتی شل شدن ایمپلنت خواهد شد.

عوارض ایمپلنت فوری

گاهی اوقات به دلیل شرایط خاص بیمار و وجود برخی مشکلات، عوارض دیگری نیز در فرد بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت فوری رخ می‌دهد. این عوارض شایع نیستند و در موارد بسیار نادر رخ می‌دهند که از جمله می‌توان به سوراخ شدن بافت اطراف ایمپلنت اشاره کرد. طبیعتاً اگر بافت اطراف ایمپلنت در طی عملیات جراحی آسیب دیده و یا سوراخ شود، سبب ایجاد عوارض مختلف از جمله درد و عفونت خواهد شد. سینوزیت نیز می‌تواند گاهی اوقات بعد از عمل جراحی ایمپلنت در فرد رخ بدهد که با علائمی همچون، سردرد، کاهش حس بویایی، دندان درد، بوی بد دهان، چشم درد و… همراه است.

گاهی اوقات نیز فرد طبق دستورالعمل دندانپزشک متخصص جلو نمی‌رود و سبب وارد شدن فشار زیاد به دندان‌های ایمپلنت می‌شود. در صورتی که غذاهای سفت و سخت بخورید، عملیات سنگین بعد از جراحی انجام دهید و یا به مشکلاتی نظیر دندان‌قروچه مبتلا باشد، ناخواسته فشار زیادی را به دندان‌های خود وارد می‌کنید که می‌توانند سبب شکست ایمپلنت دندان شوند.

عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

احتمالاً می‌دانید که قبل از انجام جراحی ایمپلنت، دندانپزشک تراکم استخوان فک را بررسی می‌کند و اگر از تراکم و حجم کافی برخوردار نباشد، اقدام به پیوند استخوان می‌کند. یعنی استخوان خود فرد، فرد دیگر، پودر استخوان یا مواد مصنوعی را به استخوان فک فرد پیوند می‌زند. ولی متأسفانه گاهی اوقات، عمل جراحی پیوند استخوان نیز سبب بروز برخی عوارض می‌شود که از جمله می‌توان به درد زیاد، تورم و کبودی، عفونت و شکست ایمپلنت اشاره کرد.

این‌که عوارض ایمپلنت دندان چیست، به عوامل مختلفی بستگی دارد و این عوارض می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. عفونت از جمله مهم‌ترین عوارض ایمپلنت دندان است که بسیار شایع بوده و در اثر برخی دلایل رخ می‌دهد. اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان دارید؛ ولی از عوارض شایع آن نگران هستید، می‌توانید در آریل دنتال، با خیال راحت به عمل جراحی دندان‌های خود بپردازید.