فرض کنید مروارید‌های داخل دهانتان، سفید نباشند و به زیبایی ندرخشند! بازهم لبخند زیبایی خواهید داشت؟ دندان‌ها نقش بسیار پررنگی بر زیبایی صورت شما دارند. اگر به کسی نگاه کنید که دندان‌های جرم گرفته و زرد رنگی دارد، احتمالا احساس می‌کنید آن فرد چندان به بهداشت دهان و دندان خود توجه نمی‌کند و نسبت به سلامت و زیبایی خود بی اهمیت است. سفید کردن دندان یا وایتینگ دندان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، دندان‌های شما را سفید، زیبا و درخشان کند. در ادامه این مقاله، خواهیم دانست که روش های سفید کردن دندان یا وایتینگ دندان کدام است.

وایتینگ دندان چیست؟

وایتینگ دندان به معنای استفاده از ابزارها و موادی است که باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود. ممکن است بر اثر مصرف نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای یا مصرف سیگار دندان‌های شما زرد شده و دیگر زیبایی سابق را نداشته باشد. سفید کردن دندان باعث می‌شود درخشش و سفیدی به دندان‌های شما بازگردد. در این روش‌ها مینای دندان ساییده نمی‌شود و هیچ آسیبی (در صورت استفاده صحیح) به دندان‌های شما وارد نخواهد شد.

سفید کردن دندان

روش های سفید کردن دندان

روش‌های متنوعی برای سفید شدن دندان یا وایتینگ ، وجود دارد. برخی از این روش‌ها باید فقط توسط متخصص در مطب دندانپزشکی انجام شود و برخی دیگر، در منزل، بدون نیاز به حضور متخصص قابل استفاده است. در ادامه به بررسی انواع این روش‌ها می‌پردازیم.

1. بلیچینگ دندان در مطب

سفید کردن دندان در مطب، درمانی تخصصی است و باید توسط دندانپزشک انجام شود. در این روش ابتدا با ژل مخصوص محافظت لثه، تمام لثه پوشانده می‌شود تا از آسیب احتمالی مواد سفید کننده به لثه، پیشگیری شود. سپس مواد وایتینگ دندان که ژل هیدروژن پراکسید 37% است، روی دندان‌ها گذاشته شده و سپس دستگاهی دیگر که تولید کننده اشعه با فرکانس بالا است، روی ژل مالیده شده بر سطح دندان تابانده می‌شود. بر اساس رنگ دندان و میزان تغییر مورد نظر، باید حداقل سه جلسه، این فرایند انجام شود.

نکته مهم

حتی اگر مواد بلیچینگ در دسترس شما باشد هم نباید این روش در منزل یا توسط فرد غیر متخصص انجام شود.

2. وایتینگ دندان در منزل

سفید کردن دندان در منزل، بسیار ساده و پرطرفدار است. در این روش باید ابتدا به دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک از دندان‌های شما قالب گیری کرده و سپس یک پلاک شفاف و نازک (تری بلیچینگ) که مناسب دندان‌هایتان ساخته شده و مواد سفید کننده دندان را  در اختیار شما قرار می‌گیرد . طبق دستور دندانپزشک، در تمام طول شب و در صورت نیاز مواقعی از روز، شما باید مواد وایتینگ را داخل پلاک بگذارید و به مدت مشخص، این درمان را تکرار کنید تا دندان‌هایتان سفید شود. وایتینگ خانگی دندان حدود 3 الی 5 هفته زمان می‌برد.

سفید کردن دندان

3. وایتینگ دندان ترکیبی

در این روش، به طور همزمان، از روش خانگی و کلینیکی برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود. بهترین جوابدهی، مختص این تکنیک ترکیبی است. در یک جلسه وایتینگ دندان داخل مطب انجام شده و در روزهای دیگر، فرایند سفید کردن دندان داخل منزل ادامه پیدا می‌کند. در این درمان ترکیبی، علاوه بر این که نتیجه دهی سریع‌تر است، ماندگاری و تثبیت سفیدی و زیبایی دندان هم بیشتر خواهد شد.

4. سفید کردن موقت دندان خانگی

در داروخانه‌ها بسیاری مواد سفید کننده دندان وجود دارند که می‌توانید خریداری کرده و در منزل، طبق دستور داروخانه استفاده کنید. نکته مهم در استفاده از این مواد، امکان بروز حساسیت، آسیب به لثه‌ها، سوختگی شیمیایی، احتمال آسیب به مینای دندان و … هست. به همین خاطر بهتر است قید این مواد خانگی را بزنید و تحت نظارت دندانپزشک دندان‌های خود را سفید و درخشان کنید.

5. سفید کردن دندان با لمینت و کامپوزیت

یکی از روش‌هایی که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود، لمینت یا کامپوزیت است. در این تکنیک، برخلاف وایتینگ دندان که مواد سفید کننده باعث سفیدی خود دندان‌ها می‌شود، یک لایه ماده در طیف رنگی مورد نظر (سفید طبیعی – سفید یخچالی و…) روی دندان چسبانده می‌شود که علاوه بر سفیدی دندان، باعث بهبود ظاهر کلی دندان هم خواهد شد.

چه افرادی می‌توانند از روش های سفید کردن دندان یا وایتینگ دندان استفاده کنند؟

اغلب محدودیت سنی در استفاده از این تکنیک‌ها نیست؛ چرا که بسیار بی خطر هستند. اما بهتر است افراد بالای 18 سال از این روش‌ها استفاده کنند؛ چرا که افراد زیر 18 سال عصب دندان حساس‌تری دارند و بسیاری دندانپزشکان، استفاده از این روش‌ها را توصیه نمی‌کنند. همچنین مادران باردار و شیرده، بهتر است انجام بلیچینگ را به بعد از زایمان و شیردهی موکول کنند. افرادی که دارای حساسیت‌های دارویی یا تنفسی هستند، باید قبل از انجام این روش دندانپزشک خود را آگاه کنند. اغلب انجام این درمان، محدودیتی ندارد. با این حال آگاهی دندانپزشک کمک می‌کند قبل از شروع، تست اولیه انجام شود تا درمان با خیال آسوده ادامه پیدا کند.

مزایا سفید کردن دندان

وایتینگ دندان مزایا و معایب خاص خود را دارد، از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سفید و زیبا شدن دندان: زیبایی و سفیدی دندان اولین و مهم‌ترین هدفی است که از انجام وایتینگ دندان داریم.
  • افزایش اعتماد به نفس: دندان‌ها تاثیر زیادی بر زیبایی چهره شما دارند. سفیدی دندان می‌تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ظاهری شما شود و به بهبود جایگاه اجتماعی‌تان کمک کند.
  • ظاهر سالم دندان‌ها: ممکن است دندان‌های شما با وجود سلامت، ظاهر سالمی نداشته باشند و به نظر آسیب دیده و خراب برسند. سفید کردن دندان باعث می‌شود ظاهر کلی دندان‌های شما سالم و مناسب شود.

سفید کردن دندان

معایب سفید کردن دندان

آگاهی از معایب همیشه بخش مهمی از تصمیم گیری ما را در بر می‌گیرد. به همین دلیل  در این بخش به معایب وایتینگ دندان اشاره می‌کنیم.

  • حساسیت دندانی: حساسیت به گرما و سرما، یکی از عوارض احتمالی وایتینگ دندان است. اغلب این حساسیت موقت بوده و کمی بعد از درمان، با استفاده از خمیردندان‌های ضد حساسیت برطرف می‌شود.
  • التهاب لثه: گرچه هنگام وایتینگ، از لثه محافظت می‌شود اما ممکن است در برخی افراد لثه کمی دچار التهاب شود که اغلب بدون نیاز به درمان‌های خاص، به مرور برطرف می‌شود.
  • حساسیت پزشکی: ممکن است مواد وایتینگ برای شما ایجاد حساسیت پزشکی کند، بهتر است اگر سابقه حساسیت دارید حتما قبل از شروع کار دندانپزشک خود را مطلع کنید.

مراقبت‌های بعد از سفید کردن دندان

اگر از دندان‌های سفید شده، به خوبی مراقبت نشود تغییر رنگ دندان زمان بیشتری می‌برد و ماندگاری کم‌تری نیز خواهد داشت. به همین دلیل توجه به مراقبت های بعد از وایتینگ دندان، اهمیت زیادی دارد.

  • از استعمال سیگار و قلیان پرهیز کنید؛ دخانیات باعث تغییر رنگ دندان‌های شما خواهد شد. اگر دندان‌های سفید و زیبایی می‌خواهید دور مصرف دخانیات را خط بکشید.
  • از نوشیدن چای پررنگ و قهوه بپرهیزید؛ نوشیدنی‌های رنگ دار مثل چای و قهوه، باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. در صورت مصرف، فراموش نکنید که بلافاصله دندان‌هایتان را بشویید تا اثر رنگی نوشیدنی، کاهش پیدا کند.
  • طی مدت زمانی که برای درمان شما برای داشتن دندان‌های سفید ادامه دارد، از خمیر دندان‌های ضد حساسیت استفاده کنید.
  • بعد از وایتینگ دندان بهتر است از نوشیدنی‌هایی مثل آب و شیر استفاده کنید
  • روزی دو مرتبه دندان‌ها را با آب گرم بشویید
  • حداقل 24 ساعت بعد از سفید کردن، مواد غذایی رنگی مثل پفک میل نکنید

چطور ماندگاری دندان‌های سفید را افزایش دهیم؟

برای ماندگاری بیشتر سفیدی دندان، بهتر است تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگ‌دار را تاحد ممکن کاهش دهید. از جمله این خوراکی‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیلاس
  • سس سویا و کچاپ
  • شاه توت
  • لبو
  • آلبالو
  • نوشابه
  • آبنبات
  • قطره آهن
  • چای سیاه
  • قهوه
  • تمشک
  • پفک و اسنک‌ها

برای دریافت خدماتی مانند ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، اندو تخصصی، بلیچینگ دندان، لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند با ما در کلینیک دندانپزشکی آریل دنتال با مدیریت دکتر وحید سعیدیان تماس بگیرید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *